technolagy
تکنولوژی
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان

اپل سیستم عامل iOS 11 را چندی پیش رسما و پس از نسخه‌های بتای متعدد به انتشار عمومی رساند. بسیاری از کاربران آیفون‌های قدیمی‌تر مشکلات و باگ‌های متعددی پس از نصب این نسخه مشاهده و گزارش کرده‌اند. در این مطلب با این مشکلات و راهکارهای پیشنهادی برای رفع آن‌ها آشنا می‌شوید.

تازه‌ترین سیستم عامل اپل به نام iOS 11 در 19 سپتامبر (28 شهریور) رسما منتشر شد. اغلب کاربرانی که این نسخه جدید را از همان ابتدا روی دستگاه‌هایشان نصب کردند، چندین باگ و مشکل مختلف را در ارتباط با آن کرده‌اند. البته نسخه‌های متعدد بتای عمومی و توسعه‌دهندگان این سیستم عامل تازه از ماه ژوئن منتشر شدند اما ظاهرا حتی نسخه نهایی آن هم خالی از عیب نیست.

ما اغلب فروم‌ها و تالارهای گفتگوی محبوب و پرکاربر را به دنبال رایج‌ترین مشکلات iOS 11 جستجو کردیم و قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با آن‌ها آشنا کنیم. همچنین راهکارهایی کاربردی و مفید برای رفع آن‌ها به شما پیشنهاد می‌دهیم.

۱ - نمایش حرف A و سمبل‌های دیگر در هنگام تایپ i
 

برخی از کاربران نسخه iOS 11.1 گزارش کرده‌اند که در هنگام تایپ حرف i شاهد نمایش A و یک سمبل دیگر بوده‌اند. کمپانی اپل هم به سرعت این مشکل را شناسایی و برای رفع آن اقدام کرد. ظاهرا در رفع کامل آن در گرو نصب نسخه نرم‌افزاری بعدی است و در صورت مشاهده آن چاره‌ای به جز به‌روزرسانی ندارید.

راهکارهای پیشنهادی:

  • نسخه تازه iOS 11.1.1 را برای آیفون یا آیپدتان دریافت و نصب کنید. گفته می‌شود که این به‌روزرسانی جزئی قادر است مشکل تصحیح خودکار حرفi به A که بسیاری از کاربران آیفون را آزار می‌داد، رفع کند. برای جستجوی دستی این نسخه به اپلیکیشن تنظیمات دستگاهتان بروید. در قسمتGeneral گزینه Software Update را انتخاب کنید.
  • اگر با به‌روزرسانی به نسخه iOS 11.1.1 هم مشکلتان رفع نشد، اپل پیشنهاد می‌کند یک میانبر متنی روی گوشی‌تان تعریف و تنظیم کنید. برای این منظور به منوی تنظیمات و قسمت General بروید. سپس در منوی Keyboard وارد قسمت Text Replacement شوید. دکمه + را انتخاب کنید و در نوار عبارت خالی که ظاهر می‌شود، حرف I را به‌صورت بزرگ تایپ کنید. در نوار میانبر مخصوص هم i را به‌صورت کوچک تایپ کنید.
۲ – مشکل مصرف بیش‌ازحد انرژی باتری
 

مشکل مصرف نامتعارف باتری تقریبا در همه نسخه‌های به‌روزرسانی iOS به وجود می‌آید. البته نسل تازه آیفون یعنی آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون 10 به خاطر چیپست نوین A11 Bionic مشکلی با iOS 11 ندارند و به راحتی با آن سازگار می‌شوند. این مشکل معمولا در سایر آیفون‌ها و آیپدهای قبلی که از پردازنده قدیمی‌تری قدرت می‌گیرند، نمایان می‎شود. اغلب کاربران این مدل‌های قدیمی اخیرا گزارش کرده‌اند که باتری دستگاهشان زودتر از زمان معمول تمام می‌شود. درواقع کاربران بسیاری در تالار گفتگوی کمپانی اپل شکایت کرده‌اند که انرژی باتری دستگاهشان از زمانی که iOS 11 را نصب کرده‌اند، زودتر از آنچه انتظارش را دارند به پایان می‌رسد.

راهکارهای پیشنهادی:

  • اگر هنوز نسخه تازه iOS 11 را دریافت نکرده‌اید، بهتر است کمی دست نگه دارید تا اپل برای رفع مشکل باتری آن فکری کند و نسخه‌های بعدی را نصب کنید. البته اگر این نسخه تازه را دانلود و نصب کرده‌اید، هنوز هم راه حلی برای شما وجود دارد. شما می‌توانید دوباره به نسخه iOS 10.3.3بازگردید.
  • راهکار پیشنهادی دیگر ما کشف همه اپلیکیشن‌هایی است که بیشتر از سایرین در مصرف باتری دستگاه نقش دارند. برای پیدا کردن آن‌ها به منوی تنظیمات و قسمت Battery Power بروید. در این قسمت می‌توانید دقیقا مشاهده کنید که کدام اپلیکیشن‌ها در 24 ساعت یا 7 روز اخیر چند درصد از عمر باتری را مصرف کرده‌اند. بدین ترتیب می‌توانید میزان مصرفتان را از این اپلیکیشن‌ها کمی محدود یا اصلا آن‌ها را به کلی حذف کنید. اگر نمی‌خواهید هیچ‌کدام از این اپلیکیشن‌های پرمصرف را دور بریزید، حواستان باشد که پس از اتمام کارتان درون این برنامه‌ها حتما آن‌ها را کاملا ببندید. تنها در صورتی آن‌ها را باز بگذارید که بدانید حتما به‌ زودی به محیطشان باز می‌گردید؛ به عبارت دیگر لازم نیست اپلیکیشن‌های پرکاربردتان را هر بار ببندید و باز کنید.
  • بنا بر ادعای USA Today همیشه می‌توانید احتمال بروز مشکل در مصرف باتری را با بررسی مدت زمان استفاده و حالت استندبای در منوی Battery Power پیش‌بینی کنید. اگر مدت زمان استفاده شما در بازه 5 دقیقه‌ای میان قفل کردن و باز کردن دوباره صفحه به بیش از یک دقیقه افزایش یافته باشد، متاسفانه گوشی شما آن‌چنان که باید استراحت نمی‌کند.
۳ – مشکل گرم شدن دستگاه
 

بسیاری از کاربران در تالارهای گفتگوی اپل شکایت کرده‌اند که دستگاهشان از زمان به‌روزرسانی به نسخه تازه سیستم عامل iOS بیش از حد داغ می‌شود. حتی برخی دارندگان آیفون 8 و آیفون 8 پلاس هم گزارش کرده‌اند که این داغ شدن بیش از حد در برخی موارد به متورم شدن باتری انجامیده و قاب گوشی‌هایشان از هم جدا شده است. این تورم باتری همچنین منجر به آزاد شدن گازهایی شده که صفحه نمایش گوشی هم در نتیجه آن از فریم جدا شده است. البته این از هم جدا شدن اجزای گوشی از خطر آتش گرفتن جلوگیری می‌کند اما به هر حال اپل باید برای رفع این مشکل بسیار خطرناک تمهیدی بیندیشد.

 

  • اگر متوجه شدید که داغ شدن گوشی در هنگان اجرای اپلیکیشن مشخصی ایجاد می‌شود، سعی کنید مدتی از آن برنامه استفاده نکنید. اغلب کاربران متوجه شده‌اند که گوشی آیفونشان در هنگام بازی‌های واقعیت افزوده بیش از حد داغ می‌شود؛ البته این دستگاه هوشمند به گونه‌ای طراحی شده است تا در صورت داغ شدن بیش از حد مجاز خاموش شود.
  • سرویس موقعیت مکانی را خاموش کنید. برای این کار به منوی تنظیمات و سپس Privacy بروید. Location Services را در همین قسمت پیدا و آن را غیرفعال کنید. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، سرویس موقعیت مکانی از GPS، بلوتوث و موقعیت مکانی دکل‌های مخابراتی برای تعیین موقعیت شما در هر لحظه استفاده می‌کند و این یعنی حجم عظیمی از تبادل داده و نهایتا مصرف باتری. همچنین می‌توانید ویژگی بلوتوث را در منوی تنظیمات و قسمت Bluetooth غیرفعال کنید. البته این ویژگی پرکاربرد در منوی تنظیمات سریع هم وجود دارد و قادر خواهید بود از طریق Control Center هم به آن دسترسی پیدا کنید.
  • همچنین می‌توانید هر اپلیکیشنی را که در پس زمینه دستگاهتان فعال است، غیرفعال کنید. برای این کار دکمه فیزیکی هوم را دو بار فشار دهید. بدین ترتیب قادر خواهید بود گالری همه اپلیکیشن‌های فعال را مشاهده و هر برنامه اضافه را با انگشت کنار بکشید.
  • اگر آیفونتان در هنگام اتصال به شارژر بیش از حد گرم می‌شود، آن را از شارژر جدا کنید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای بگذرد تا دوباره به دمای عادی بازگردد. حالا آن را شارژ کنید.
  • در صورت داغ شدن گوشی همچنین می‌توانید قاب آن را جدا کنید. جدا کردن قاب گوشی باعث می‌شود گرما در قاب گوشی به دام نیفتد و به راحتی با محیط اطراف مبادله شود.
۴ – اجرا نشدن برخی اپلیکیشن‌ها در iOS 11
 

اپل از ابتدای انتشار نسخه iOS 10.3 به کاربرانش اعلام کرد که پشتیبانی از اپلیکیشن‌های 32 بیتی به زودی پایان می‌یابد. حالا با انتشار نسخه تازه این سیستم عامل یعنی iOS 11 وعده اپل محقق شده و پشتیبانی از همه اپلیکیشن‌های 32 بیتی هم پایان گرفته‌ است. بدین ترتیب کاربران این نسخه تازه اعلام کرده‌اند که در صورت تلاش برای اجرای این اپلیکیشن‌های قدیمی با پیامی مبنی بر انتظار برای انتشار نسخه 64 بیتی توسط توسعه‌دهندگان مواجه شده‌اند.

راهکار پیشنهادی:

  • می‌توانید با رفتن به منوی تنظیمات در قسمت About به منوی Applications بروید و دقیقا متوجه شوید که کدام اپلیکیشن‌هایتان 32 بیتی هستند. اگر چنین اپلیکیشنی داشته باشید، قادر خواهید بود یک پیکان کوچک در کنار تعداد برنامه‌هایتان مشاهده کنید. با انتخاب این قسمت می‌توانید فهرست همه اپلیکیشن‌هایی را که فعلا هیچ به‌روزرسانی تازه‌ای برایشان وجود ندارد، ببینید.
  • اگر وارد قسمت Applications شدید و با انتخاب آن به هیچ پنجره دیگری راهنمایی نشدید، به این معنیست که هیچ اپلیکیشن 32 بیتی روی دستگاه شما نصب نشده است.
۵ – مشکل هنگ کردن یا بسته شدن ناخواسته اپلیکیشن‌ها
 

این موضوع مکررا توسط کاربران ناراضی iOS 11 گزارش شده است. ظاهرا بارها پیش آمده است که اپلیکیشن به یکباره بدون حرکت و عملکرد شود یا به کلی بسته شود. البته این مشکل ممکن است به دلایل متفاوتی از نسخه سیستم عامل iOS 11 یا مشکلات خود اپلیکیشن به وجود آید. اگر تا به حال برای شما هم پیش آمده است که اپلیکیشن بدون فرمانتان بسته شود، راهکارهای مختلفی برای رفع آن وجود دارد و لازم نیست اپلیکیشن را حذف کنید.

راهکارهای پیشنهادی:

  • به بازار اپلیکیشنی App Store بروید و زبانه Updates را انتخاب کنید. اگر به‌روزرسانی برای اپلیکیشنی که دائما دچار مشکل می‌شود در دسترس بود می‌توانید فقط همان برنامه را به‌روزرسانی کنید. البته همیشه می‌توانید با انتخاب گزینه Update All همه اپلیکیشن‌ها را به‌روزرسانی کنید.
  • اپلیکیشن معیوب را کاملا حذف و دوباره دانلود کنید. برای این کار انگشتتان را چند ثانیه روی اپلیکیشن نگه دارید و بعد دکمه X را انتخاب کنید تا به کلی از روی گوشی‌تان پاک شود. سپس به App Store بازگردید و همان اپلیکیشن را دوباره دانلود کنید. پس از دریافت و نصب کامل می‎توانید آن را از منوی صفحه خانه اجرا کنید.
  • اگر این مشکل دائما تکرار شد می‌توانید با توسعه دهنده اپلیکیشن مورد نظر ارتباط برقرار کنید. در App Store به قسمت مربوط به همان اپلیکیشن بروید. در بخش App Store Customer Reviews گزینه App Support را انتخاب کنید.
  • اگر هنوز iOS 11 را دانلود نکرده‌اید اما قصد دارید دستگاهتان را به زودی به این نسخه ارتقا دهید، حواستان باشد شرایط دریافت و نصبش را کامل مطالعه کنید و تنها در صورت موافقت با همه شرایط آن را بپذیرید. ممکن است احتمال تغییر در اجرای اپلیکیشن‌ها در همین موارد ذکر شده باشد.
۶ – مشکل از کار افتادن تاچ اسکرین (صفحه نمایش لمسی)
 

کاربران متعددی در تالارهای گفتگوی اپل عنوان کرده‌اند که صفحه نمایش لمسی دستگاهشان پس از ارتقا به سیستم عامل نسخه iOS 11 با مشکل تأخیر مواجه شده با به کلی از کار افتاده است. البته این مشکل اصلا تازه نیست. برخی توسعه دهندگان چنین مشکلی را پس از انتشار نسخه بتای مخصوص توسعه‌دهندگان iOS 11 در تالارهای گفتگوی تخصصی خودشان گزارش کرده بودند. اگر این مشکل برای شما هم پیش می‌آید، پیش از هر چیز از تمیز و خشک بودن صفحه نمایش اطمینان حاصل کنید و میزان سالم بودن محافظ صفحه‌تان را هم در نظر بگیرید. البته روش‌های دیگری هم برای رفع این مشکل وجود دارند که به جای تمرکز بر پنل نمایش فیزیکی از طریق سیستم عامل اجرا می‌شوند.

راهکارهای پیشنهادی:

  • در منوی تنظیمات و قسمت General به منوی Accessibility بروید و وضعیت 3D Touch sensivity را از قسمت 3D Touch بررسی کنید. اگر تنظیمات این گزینه در حالت Medium یا Firm قرار داشت، آن را به Light تغییر دهید.
  • این مشکل همچنین ممکن است در هنگام استفاده از اپلیکیشن مشخصی رخ دهد. در این صورت از اپلیکیشن مورد نظر خارج شوید و تلاش کنید آن را با دو بار فشردن دکمه فیزیکی خانه (Home Button) و مشاهده اپلیکیشن‌های فعال کاملا ببندید. حالا اپلیکیشن را از نو اجرا کنید. انتظار می‌رود ویژگی لمسی صفحه هم با عملکرد دوباره اپلیکیشن فعال شود.
  • اگر قابلیت لمسی صفحه نمایش به کلی غیرفعال شد و به هیچ‌کدام از فرمان‌هایتان عمل نکرد، دستگاه را خاموش و روشن کنید. البته روش Restartبرای مدل‌های متنوع آیفون کمی مختلف است. بهتر است پیش از اجرا درباره آن کمی تحقیق کنید.
۷ – ارتباط برقرار نکردن با App Store
 

علاوه بر مشکلات مربوط به دانلود کردن اپلیکیشن‌ها، برخی کاربران گزارش کرده‌اند که نمی‌توانند وارد محیط App Store شوند. این مشکل پیش‌تر هم بعد از انتشار نسخه آزمایشی بتا توسط برخی کاربران Reddit گزارش شده بود. این کاربران مدعی شده‌اند که در هنگام تلاش برای اتصال به بازار اپلیکیشنی App Store با پیغامی مواجه می‌شوند که می‌گوید دستگاه شما در حال حاضر قادر نیست به App Store متصل شود.

راهکارهای پیشنهادی:

  • در منوی تنظیمات به General و بعد Date & Time بروید و زمان و همچنین تاریخ دقیق جاری را تنظیم کنید. گزینه Set Automatically را غیرفعال و تاریخ و ساعت جاری را به‌صورت دستی تعریف کنید. این کار همچنین تاریخ و ساعت زبانه Today را درون App Store هم تغییر می‌دهد. حالا به App Store بروید و آن را به مدت 3 ثانیه باز بگذارید. دوباره به Date & Time در منوی تنظیمات بروید و گزینه Set Automatically را فعال کنید. باز هم App store را ببندید و دوباره باز کنید.
  • همچنین می‌توانید دستگاه را پس از تنظیم صحیح ساعت و تاریخ یک‌بار خاموش و سپس روشن کنید. اگر گوشی شما آیفون 6 اس یا مدل‌های قدیمی‌تر از آن است، Sleep/Wake و دکمه خانه را انتخاب کنید و نگه دارید تا لوگوی اپل روی صفحه دیده شود. برای آیفون 7 و نسخه‌های بعدی باید Sleep/Wake و دکمه کم کردن صدا را نگه دارید.
  • راهکار آخر هم فعال کردن قابلیت انتقال داده‌هاست. برای این کار در منوی تنظیمات به Cellular بروید و Enable Cellular Data را انتخاب کنید. این گزینه را به محض ورود به App Store دوباره غیرفعال کنید.
۸ – باگ: ارسال نشدن ایمیل‌ها در Outlook و Exchange
 

برخی کاربران از همان ابتدای انتشار نسخه iOS 11 با مشکل ارسال نشدن ایمیل‌هایشان مواجه بودند. این مشکل مخصوصا در استفاده از آدرس‌های ایمیلی مایکروسافت، آفیس 365 و Outlook گزارش شد. کاربران این سرویس‌ها در هنگام ارسال ایمیل با خطای «پیام شما از سوی سرور رد شد» مواجه می‌شوند.

راهکار پیشنهادی:

  • اپل تنها یک هفته پس از انتشار iOS 11 نسخه بتای iOS 11.1 را هم منتشر کرد. انتشار عمومی این نسخه احتمالا حالا در سرتاسر جهان اجرا شده است و قادر هستید آن را دریافت و نصب کنید. اگر هنوز آن را دریافت نکرده‌اید به منوی تنظیمات بروید و در قسمت General گزینه Software Updates را انتخاب کنید تا دستگاه به صورت دستی همه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری موجود را جستجو کند. اپل در تالار گفتگویش رسما اعلام کرد که مشکل مذکور با نسخه iOS 11.1 رفع شده است و دیگر لازم نیست نگران ارسال ایمیل‌هایتان باشید.
۹ – مشکل تنظیمات روشنایی صفحه
 

یکی از کاربران Reddit گزارش کرد که صفحه نمایش گوشی آیفون 7 او پس از نصب iOS 11 و با همان تنظیمات از iOS 10 تاریک‌تر است. سیستم عامل تازه ممکن است تنظیمات شخصی شما را کمی دستخوش تغییر کند. این تغییرات ممکن است شامل تغییر در درصد روشنایی نور صفحه هم باشد. بدین ترتیب میزان غلظت رنگ‌های روشن هم روی صفحه نمایش دستگاهتان کاهش می‌یابد.

راهکار پیشنهادی:

  • در منوی تنظیمات به General و بعد Accessibility بروید. در انتهای قسمت display Accomodations می‌توانید Reduce White Point را ببینید. درصد این بخش را برای افزایش نور صفحه بیشتر کنید یا در صورت تمایل آن را کاملا غیرفعال کنید.
۱۰ – مشکل اتصال به شبکه ارتباطی Wi-Fi
 

برخی کاربران در تالارهای گفتگوی اپل گزارش‌هایی مبنی بر قطع شدن مداوم اتصال Wi-Fi و حتی وصل نشدن به آن ارسال کرده‌اند. آن‌ها مدعی شده‌اند که بازه قدرت و گستردگی امواج Wi-Fi برای سایر دستگاه‌ها کافی بوده است اما این کاربران در اتصال به آن دچار مشکل شده‌اند.

راهکارهای پیشنهادی:

  • پیش از آنکه به حل مشکل از طریق آیفون‌تان فکر کنید، روتر یا مودم را به خوبی بررسی کنید و مطمئن شوید که در بازه امواج آن قرار دارید. همچنین از منوی تنظیمات گوشی به Wi-Fi بروید و از اتصال به شبکه ارتباطی صحیح هم اطمینان حاصل کنید. حتی می‌توانید دستگاه خود و مودم‌تان را هم یک بار خاموش و روشن کنید.
  • اگر بعد از اجرای روش‌های بازبینی قبلی هنوز هم نتوانستید به Wi-Fi متصل شوید، در منوی تنظیمات به General و سپس Reset بروید. Reset Network Setting را انتخاب کنید تا همه تنظیمات قبلی شما از قبیل رمز ورود به شبکه، VPN و تنظیمات APN موردنظر از بین برود.
  • اگر نتوانستید با این مشکلات کنار بیایید یا راه‌حل‌های مختلف هم نتوانست در رفع آن‌ها به شما کمک کند، می‌توانید گوشی را به تنظیمات اولیه کارخانه بازگردانید. برای این کار در منوی تنظیمات به General و سپس Reset بروید. Erase All Content and Settings را انتخاب کنید. پیش از انتخاب این گزینه حتما از همه محتویات و فایل‌های مهمتان بکاپ بگیرید چراکه هیچ‌کدام پس از بازگشت به تنظیمات کارخانه باقی نخواهند ماند.

 

منبع: جی اس ام

سه شنبه 30 آبان 1396برچسب:, :: 23:21 :: نويسنده : کوروش کبیر

وان‌پلاس هفته گذشته از مدل جدید پرچمدار خود رونمایی کرد. با اینکه OnePlus 5 یکی از موفق‌ترین محصولات این شرکت چینی بود، OnePlus 5Tبا تغییراتی در دوربین و نمایشگر به دنیا کاربران معرفی شد.

وان‌پلاس 5تی همچون وان‌پلاس 5 از بدنه‌ای تمام فلزی بهره می‌برد اما مجهز به نمایشگری با لبه‌های باریک شده به همین خاطر کانال یوتوبJerryRigEverythings روی این گوشی تست‌های سخت‌گیرانه خود را تکرار کرده است تا دریابد مقاومت و کیفیت ساخت آن با ضعف مواجه شده است یا خیر.

در ویدئو زیر مثل همیشه ابتدا تست خراشیده شدن نمایشگر و بدنه انجام می‌گیرد و سپس صفحه نمایش با شعله آتش روبه‌رو می‏شود و در آخر نوبت به خم کردن گوشی می‌رسد.

این ویدئو رو تماشا کنید و نظرتان را در مورد کیفیت OnePlus 5T با ما در میان بگذارید.

منبع: جی اس ام

سه شنبه 30 آبان 1396برچسب:, :: 23:11 :: نويسنده : کوروش کبیر

محصولات چند سال اخیر اپل در اکثر مواقع پس از عرضه دچار مشکلاتی شده‌اند و ظاهرا گوشی آیفون ۱۰ نیز از این قاعده مستثنا نیست. اخیرا تعدادی از کاربران در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده‌اند که مدتی پس از کار با آیفون ۱۰، خطی سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌شان ظاهر شده است و از بین نمی‌رود.

تاکنون دلیل ظهور این خط سبز رنگ مشخص و آماری از تعداد دقیق گوشی‌هایی که به این مشکل دچار شده‌اند اعلام نشده است.

مشکل نمایشگر آیفون X

البته با نگاهی به این تصاویر می‌توان حدس‌هایی در مورد این مشکل زد؛ گوشی‌های آیفون ۱۰ در داخل نمایشگر دارای الگوی زیرپیکسل الماسی هستند که این موضوع باعث می‌شود تمامی زیرپیکسل‌های سبزرنگ در یک خط پشت سر هم قرار گیرند و زیرپیکسل‌های قرمز و آبی به‌صورت یک در میان، حضور یابند.

زیرپیکسل آیفون X

تصویر بالا، نتیجه‌ی تست‌های دیسپلی‌میت روی نمایشگر آیفون ۱۰ است

ظاهرا در گوشی‌هایی که دچار مشکل ظهور خط سبزرنگ شده‌اند، یک خطای الکتریکی به‌وقوع پیوسته و باعث شده است که یک ولتاژ خاص به یک خط مشخص از زیرپیکسل‌های سبزرنگ اعمال و آن‌ها دیده شوند. امتداد این خط سبزرنگ از بالا تا پایین نمایشگر نشان می‌دهد که مشکل یادشده به لبه‌های گوشی بازمی‌گردد؛ ظاهرا چیزی در لبه‌ی نمایشگر وجود دارد که ولتاژی نادرست به یک خط از زیرپیکسل‌های سبزرنگ می‌فرستد.

این مشکل معمولا در دستگاه‌هایی ظاهر می‌شود که در آن‌ها از چندین فناوری مختلف به‌طور همزمان استفاده شده است. چنین مشکلی سال گذشته برای سامسونگ نیز رخ داد؛ با این تفاوت که آن خط، به جای سبز، صورتی بود. یکی از کاربرانی که گوشی‌ وی با این مشکل مواجه شده، می‌گوید پس از مراجعه به فروشگاه اپل، آن را تعویض کرده است.

زومیت اخیرا بررسی جامعی از آیفون ۱۰ ارائه داد که می‌توانید آن را از اینجا مطالعه کنید؛ در این بررسی، نمایشگر اولد یکی از نقاط قوت آن اعلام شده است.

آیا آیفون ۱۰ شما نیز به چنین مشکلی دچار شده است؟ نظرات خود را با زومیت در میان بگذارید.

 

 

منبع زومیت

محمدجواد آذری جهرمی، در صفحه‌ی اینستاگرام خود مصوبه جدید سرویس‌های پرسرعت غیر حجمی را اعلام کرد. وی نوشت:

این تعرفه‌ی سرویس‌های غیر حجمی مبتنی بر یک مصرف منصفانه (Fair usage policy) بنا شده و سقف مصرف منصفانه در بین ۱۸ شرکت فعال در ارائه‌، به رقابت گذاشته خواهد شد. شرکت‌ها موظفند جزئیات مصرف منصفانه خود را به اطلاع مشترکین برسانند. طبیعتا فضای رقابت نهایی به نفع مصرف‌کننده است.

وی افزود:

این سرویس حجمی نیست و در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه، شرکت‌ها موظف به ارائه‌ی سرویس در حداقل سرعت پایه (صد و بیست و هشت کیلوبیت بر ثانیه) پایانه‌ی دوره ماهانه خواهند بود.

آذری جهرمی درباره‌ی ترافیک مصرفی معتقد است که در مصرف منصفانه ترافیک داخلی باید حداقل دو برابر ترافیک بین‌الملل لحاظ شود.

بر اساس گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاریخ اجرای این مصوبه قبل از دهم آذر خواهد بود.

وی همچنین تأکید کرد که این تعرفه صرفا برای دسترسی ثابت است.

تعرفه‌ی ارائه‌ی خدمت دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی بر سیم مسی
(ADSL)
نرخ بیت دانلود (بیت‌برثانیه) سقف* تعرفه‌ی ماهانه‌ی ارائه‌ی خدمت (هزار ریال)
۵۱۲ کیلو‌بیت‌برثانیه ۱۲۵
۱ مگابیت‌برثانیه ۲۰۰
۲ مگابیت‌برثانیه ۲۵۰
۳ مگابیت‌برثانیه ۳۵۰
۴ مگابیت‌برثانیه ۴۰۰
۸ مگابیت‌برثانیه ۵۰۰
۱۶ مگابیت‌برثانیه ۸۰۰
تعرفه‌ی ارائه‌ی خدمت دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی بر VDSL و فیبر
۲۰ مگابیت‌برثانیه ۲۰۰۰
۳۰ مگابیت‌برثانیه ۲۵۰۰
۵۰ مگابیت‌برثانیه ۳۰۰۰

* کف تعرفه‌ی ماهانه‌ی هریک از سطوح جدول فوق به میزان ۸۰ درصد سقف تعرفه‌ی ماهانه‌ی سطح مربوط، تعیین می‌شود.

 
تهیه شده در زومیت

 

میت 10 و میت 10 پرو یکی از بهترین دوربین‌های حال حاضر بازار را در اختیار دارند. این گوشی‌ها از ترکیب دو لنز 20 + 12 مگاپیکسلی با دیافراگمf/1.6 استفاده می‌کنند که ویژگی‌هایی مثل فوکوس خودکار لیزری و لرزشگیر اپتیکی تصویر نیز به قدرتمندتر شدن هرچه بیشتر دوربین‌ها آنها کمک می‌کند.

با اینکه خصوصیات سخت‌افزاری دوربین و لنزهای لایکا این گوشی‌ها تاثیر زیادی در ثبت عکس‌های زیبا دارند، ویژگی هوش مصنوعی پرچمداران هوآوی سبب می‎شود تا با دوربین آنها عکس‌هایی فرای تصور ثبت کرد.

Mate 10 و Mate 10 Pro هوآوی اولین گوشی‌های هوشمند جهان هستند که از تراشه NPU اختصاصی بهره می‌برند. برخلاف گوشی‌های هوشمندی دیگر، که هوش آنها نهایتا در دستیار شخصی خلاصه شده است، این دو گوشی در تمام کارهای خود از توانایی‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا همه چیز بهتر و راحت‌تر از قبل انجام شود. یکی از این موارد به عکاسی مربوط می‏شود که هوش مصنوعی دستگاه نقش مهمی در آن ایفا می‌کند.

نرم‌افزار دوربین اکثر گوشی‌های هوشمند، علاوه بر حالت عکاسی Auto، حالت‌های گوناگونی برای عکاسی در موقعیت‌های مختلف دارند که به ثبت بهتر عکس‌ها کمک ویژه‌ای می‌کند. همچنین کاربرانی که در عکاسی حرفه‌ای هستند می‌توانند به صورت دستی تنظیمات دوربین گوشی را تغییر دهند تا عکس‌های بهتری بگیرند. با این حالا معمولا عده کمی از کاربران برای عکاسی از تنظیمات دستی و حالت Pro استفاده می‌کنند و ترجیح می‌دهند خود را درگیر جزئیات کار نکنند.

هوش مصنوعی میت 10 کار برا برای عکاسی کردن فوق‌العاده راحت کرده است. زمانی که شما گوشی را به سمت سوژه بگیرید، هوش مصنوعی گوشی شرایط و وضعیت صحنه را تشخیص می‌دهد و متناسب با آن تنظیمات دوربین را به صورت خودکار تغییر می‌دهد. به این ترتیب نیازی نیست که برای عکاسی کار پیچیده‌ای انجام دهید و تنظیمات دروبین را دستکاری کنید؛ بلکه خود گوشی به صورت خودکار همه کارهای را انجام می‌دهد تا عکسی با بهترین نتیجه ممکن داشته باشید.

در تصاویر زیر می‌توانید تاثیر هوش مصنوعی میت 10 را در عکس‌هایی با نور شب مشاهده کنید.

 

عکس با دخالت هوش مصنوعی در سمت راست - عکس بدون دخالت هوش مصنوعی در سمت چپ
 عکس با دخالت هوش مصنوعی در سمت راست - عکس بدون دخالت هوش مصنوعی در سمت چپ

 

 

نمونه عکس گوگل پیکسل در سمت راست - نمونه عکس میت 10 با هوش مصنوعی در سمت چپ
 نمونه عکس گوگل پیکسل در سمت راست - نمونه عکس میت 10 با هوش مصنوعی در سمت چپ

 

 

نمونه عکس گوگل پیکسل در سمت راست - نمونه عکس میت 10 با هوش مصنوعی در سمت چپ
 نمونه عکس گوگل پیکسل در سمت راست - نمونه عکس میت 10 با هوش مصنوعی در سمت چپ

 

 منبع: جی اس ام

میت 10 یکی از اعضای جدید خانواده میت است که با صفحه‌نمایش بدون حاشیه و طراحی خاصش آمده تا کار پرچم‌داران دیگر کمپانی‌ها را سخت‌ کند. در این ویدئو با ویژگی‌های خاص این گوشی آشنا می‌شوید.



 
 منبع: جی اس ام

در مصاحبه‌ای که اخیرا منتشر شد، جاناتان آیو، مدیر بخش طراحی اپل، عنوان کرده است که این شرکت بعضی اوقات با کنار گذاشتن فناوری‌های معمول, تصمیمات خارق العاده‌ای اتخاذ می‌کند. حذف دکمه‌ی هوم و جایگزینی ژست‌های حرکتی در آیفون ۱۰ نیز یکی از همین دست اقدامات بود.

وی می‌گوید:

من حقیقتا فکر می‌کنم استمرار در استفاده از ویژگی‌های معمول هرچه خوب و به‌صرفه باشد به شکست ختم خواهد شد. با اینکه که این رویه در کوتاه‌مدت کم‌خطرتر و مطمئن‌تر است؛ اما برای شرکتی که همیشه می‌تواند بهتر باشد لزوما بهترین رویه نیست. از طرفی کنار گذاشتن قابلیتی که امتحان خود را پس داده است و جایگزینی آن با ویژگی جدید کار آسانی نیست.

به گفته‌ی جانی آیو، آی‌مک از اولین رایانه‌هایی بود که استفاده از درایورهای فلاپی را کنار گذاشت و یو‌اس‌بی و سی‌دی رام را جایگزین کرد. در سال ۲۰۱۶، اپل به دلیل حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون از آیفون ۷ مورد انتقاد قرار گرفت. جک هدفون هنوز تولید و مصرف گسترده‌ای دارد و آیفون ۸ و آیفون ۱۰ نیز به همین دلیل با یک مبدل هدفون عرضه می‌شوند. در سوی دیگر، برخی سازندگان گوشی‌های هوشمند حذف جک هدفون را یک ویژگی رقابتی قلمداد کرده و به تقلید از اپل آن را حذف کرده‌اند.

جانی آیو می‌گوید:
من کسی هستم که از قیمت ۹۹۹ دلاری iphone X که ممکن است برای همه مقدور نباشد هم دفاع کرده‌ام. تعجبی ندارد که گنجاندن قدرت بسیار بالای پردازشی در دستگاهی به کوچکی آیفون ۱۰ هزینه‌هایی در بردارد.

جانی آیو پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفت که اپل طراحی بخش‌های مختلف آیفون ۱۰ از جمله صفحه‌نمایش آن را از ۵ سال پیش آغاز کرده بود و نمونه‌های اولیه‌ی آن بسیار بزرگ بودند.

آیو در خلال صحبت‌هایش به این نکته‌ی مهم اشاره کرد که همیشه برای انجام حرکت‌های جدید باید بدانید که دلایل بسیاری وجود دارد که آن حرکت تاکنون انجام نشده است. بنابراین، باید خود را برای حل آن‌ها آماده کنید.

برای مطالعه‌ی تمام مطالب مرتبط با گوشی‌های جدید اپل شامل مشخصات فنی، قیمت، تصاویر و ویدیوی نگاه نزدیک،

به صفحه‌‌های آیفون 10 / iPhone X یا آیفون 8 یا آیفون 8 پلاسمراجعه کنید.

 

منبع: زومیت

هنگام نصب افزونه‌ احتمالا خواسته می‌شود که یک یا چند مرحله برای تکمیل نصب پیموده شود که گاه به‌صورت خودکار این مراحل انجام می‌شود. افزونه‌های مرورگر سافاری به شما اجازه‌ی شخصی‌سازی و بالابردن تجربه‌ی جستجو در وب می‌دهند. افزونه‌ها امکان جستجوی امن در بیشتر وب‌سایت‌های مورد علاقه‌تان را با برنامه‌های مدیریت پسورد، تغییر مشخصات ظاهری صفحات وب و نشانه‌گذاری یا مدیریت سربرگ‌‌ها، فراهم می‌کنند.

افزونه‌ها هم‌چنین می‌توانند کارکردن با سرویس‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک را تسهیل کنند. افزایش بهره‌وری و مدیریت زمان هم با استفاده‌ی بهتر از افزونه‌هایی که اجازه‌ی ذخیره‌ی صفحات وب برای مطالعه در زمان دیگر می‌دهند، امکان‌پذیر است.

اکنون به بررسی و آموزش یافتن، نصب، به‌روزرسانی و در صورت عدم نیاز، حذف و غیر فعال‌سازی افزونه‌های سافاری می‌پردازیم.

احتیاط درباره‌ی افزونه‌ها

سافاری یک مرورگر سریع و کم حجم است؛ اما با نصب افزونه‌ها سرعتش کاهش می‌یابد. اگر افزونه‌های زیادی نصب کنید، عملکرد سیستم شما با مشکل مواجه می‌شود.

باید قبل از نصب هر افزونه به این نکته توجه داشته باشید که چقدر مفید خواهد بود و کارایی خواهد داشت؟ اگر افزونه‌های زیادی نصب کردید، آن‌هایی را که فعلا لازم ندارید غیر فعال کنید.

یافتن و نصب افزونه‌های مرورگر سافاری

چند راه برای یافتن افزونه‌های سافاری وجود دارد و لیست مورد علاقه‌ی شخصی خودمان را داریم. گالری افزونه‌های سافاری و اپ‌استور مک، مکان‌های رسمی شرکت اپل هستند. همه‌ی افزونه‌ها در گالری و اپ استور بازبینی و ثبت می‌شوند.

هنگامی که گزینه‌ی به‌روز‌رسانی اپلیکیشن نصب‌شده فعال باشد؛ افزونه‌ها در اپ استور مک به‌صورت خودکار به‌روز‌رسانی می‌شوند.

افزونه‌های دیگر هم از توسعه‌دهندگان خارجی قابل نصب هستند؛ اگرچه باید آن‌ها را فقط از وب‌سایت‌های معتبر و قابل اطمینان دانلود کنید.

نصب افزونه‌ها از گالری افزونه‌های سافاری

گالری افزونه‌های سافاری، اجازه بازبینی و بررسی افزونه‌ها و نصب آن‌ها را تنها با یک کلیک به شما می‌دهد.

از این مسیر گالری افزونه‌های سافاری قابل دسترسی است:

Safari-->Safari Extensions

افزونه ی سافاری

صفحه‌ی افزونه‌های سافاری در یک سربرگ جدید نمایش داده می‌شود. برای مشاهده‌ی افزونه‌های بیشتر، روی لینک Go to the Mac App Store کلیک کنید.

افزونه ی سافاری

با کلیک روی این لینک، صفحه‌ی افزونه‌های سافاری باز می‌شود. اینجا می‌توانید افزونه‌ها را همانند اپلیکیشن‌های دیگر نصب کنید.

افزونه ی سافاری

در صفحه‌ی افزونه‌های سافاری، افزونه‌های محبوب و شناخته‌شده به‌طور پیش‌فرض نمایش داده می‌شوند. اگر به دنبال افزونه‌ی خاصی هستید؛ روی Categories کلیک کنید و سپس دسته‌بندی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

افزونه های سافاری

اکنون برای نصب افزونه‌ها، روی Install now کلیک کنید.

افزونه ی سافاری

حال افزونه نصب شده است و بر اساس نوع افزونه، یک دکمه به نوار ابزار، یک گزینه به منو یا یک منوی خاص اضافه شده است.

افزونه ی سافاری

نصب افزونه‌ها از منبع سوم

اگر افزونه‌ی مورد نظر خود را در گالری یا اپ استور پیدا نکردید، می‌توانید به‌طور مستقیم آن را از یک وب‌سایت توسعه‌دهنده دانلود کنید. به‌عنوان مثال ما افزونه‌ی Tab options را دانلود کردیم.

افزونه ی سافاری

وقتی که افزونه‌ای را خارج از گالری یا اپ‌استور دانلود کنید، یک فایل با پسوند .safariextz دریافت خواهید کرد و با دو بار کلیک روی فایل، افزونه‌ی مورد نظر شما نصب می‌شود.

افزونه ی سافاری

افزونه‌های دانلودشده از خارج از گالری یا اپ استور، توسط اپل ثبت یا میزبانی نمی‌شوند. سافاری از شما درباره‌ی اطمینان از منبع و نصب افزونه سؤال می‌پرسد. با کلیک روی Trust‌، با فرض اینکه منبع و توسعه‌دهنده مورد اعتماد شما است، روند نصب را ادامه می‌دهد.

در صورت عدم ثبت یا میزبانی توسط شرکت اپل، سافاری از شما درباره‌ی نصب افزونه سؤال می‌پرسد.

افزونه ی سافاری

صفحه افزونه‌ها در تنظیمات سیستم نمایش داده می‌شود و افزونه‌ها به لیست اضافه می‌شوند.

افزونه ی سافاری

به‌روزرسانی افزونه‌های سافاری

می‌توانید افزونه‌های نصب‌شده از گالری یا اپ استور را به‌صورت خودکار به‌روز‌رسانی کنید. افزونه‌هایی که خارج از گالری یا اپ استور نصب شده‌اند، فقط به‌صورت دستی دانلود می‌شوند.

به‌روزرسانی افزونه‌ها از این طریق امکان‌پذیر است:

Safari --> Preferences

افزونه ی سافاری

اگر مایل به به‌روزرسانی خودکار افزونه‌ها نیستید، گزینه‌ی به‌روزرسانی خودکار افزونه‌ها را از گالری افزونه‌های سافاری در صفحه‌ی افزونه‌ها غیر فعال کنید.

هم‌چنین می‌توانید به‌روز‌رسانی خودکار افزونه‌های نصب‌شده از اپ استور مک را غیر فعال کنید.

افزونه های سافاری

زمانی که به‌روزرسانی‌ها برای افزونه‌های نصب‌شده از فایل .safariextz در دسترس باشند؛ یا برای افزونه‌های گالری، اگر به‌روزرسانی خودکار را غیرفعال کنید، دکمه‌ی Updates پایین لیست افزونه‌ها نمایان می‌شود. با کلیک روی آن، به‌روزرسانی‌های موجود را مشاهده کنید. برای به‌روزرسانی هرکدام از افزونه‌ها روی دکمه‌ی Update آن کلیک کنید.

حذف یا غیر فعال کردن افزونه‌های سافاری

افزونه‌هایی را که دیگر استفاده نمی‌کنیم؛ می‌توانیم حذف یا غیر فعال کنیم. اگر در سافاری به مشکلی برخورد کرده‌اید، ممکن است بخواهید همه‌ی افزونه‌ها را غیر فعال کنید و آن‌ها را یکی یکی مجددا فعال کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند که اگر افزونه‌ای موجب ایجاد مشکل شده است، آن را بیابید. اگر افزونه‌ای را دیگر هیچ وقت نخواستید، می‌توانید آن را حذف کنید.

توجه: توصیه می‌شود قبل از غیر فعال‌سازی یا حذف افزونه‌ها، همه‌ی سربرگ‌های باز را ببندید. اگر تعداد سربرگ‌های باز زیاد باشد؛ عملکرد سافاری هنگام حذف یا غیر فعال‌سازی یک افزونه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.هرسربرگی که باز است باید خود را با افزونه‌ای که دیگر فعال نیست مطابقت دهد؛ مخصوصا زمانی که آن سربرگ از آن افزونه استفاده می‌کرده است.

برای حذف یا غیرفعال‌سازی یک افزونه در قسمت safari --> prefrences و روی Extensions در نوار ابزار کلیک کنید.

برای غیر فعال کردن افزونه تیک سمت چپ آن را در لیست بردارید. برای حذف یک افزونه؛ آن را در لیست انتخاب کنید و روی Uninstall در سمت راست کلیک کنید.

افزونه ی سافاری

دکمه‌ی More Extensions در صفحه‌ی Extensions گالری افزونه‌های سافاری را در یک سربرگ جدید باز می‌کند.

چند افزونه‌ی مفید و کاربردی را امتحان کنید

حال می‌توانید افزونه‌های سافاری خود را به شیوه‌ی مؤثری مدیریت کنید، چند افزونه‌ی کاربردی را بیابید و آن‌ها را امتحان کنید.

شما از چه افزونه‌هایی استفاده می کنید؟ آیا افزونه‌ی مفیدی برای توصیه به دیگران می‌شناسید؟ آیا افزونه‌ای از خارج گالری افزونه‌های سافاری نصب کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در زومیت در میان بگذارید.

 
منبع: زومیت

لپ‌تاپ GX700 ساخت شرکت ایسوس، که در IFA سال 2015 رونمایی شد، اولین لپ‌تاپ با سیستم خنک‌کننده آبی جداگانه است.

 

ایسوس اولین لپتاپ مجهز به سیستم خنک‌کننده آبی را با اسم کامل ASUS GX700 ROG روانه بازار کرد. این دستگاه همانند ماشین سوپراسپرت طراحی خاص و قیمت بالایی دارد. شرکت ایسوس از این دستگاه تعداد محدودی تولید کرده است. می‌توان گفت این لپ‌تاپ تمام نیازهای کاربر را پوشش می‌دهد.

 
 
طراحی و ساخت
 

GX700 تنها لپ‌تاپ مجهز به سیستم خنک‌کننده آبی در جهان است که شرکت ایسوس رونمایی کرده است و در نمایشگاه IFA 2015 سروصدای زیادی کرد. طراحی شیک و منحصربه‌فرد این محصول برنده شدن جایزه طراحی Reddot Award سال 2016 را به همراه داشته است. ایسوس از لحاظ پویایی تکنولوژی و استفاده از خنک‌کننده آبی توانسته بین رقبا رتبه اول را کسب کند. با اینکه سیستم خنک‌کننده آبی توانسته 20 درصد راندمان لپ‌تاپ را افزایش دهد،GX700  همچنان رقبای سرسختی چون GT80 شرکت MSI و محصول جدید شرکت Razer را دارد. سطح این لپ‌تاپ با روکش آلومینیومی صیقل داده شده که جلوه‌ای خاص به این دستگاه داده است. ایسوس با حذف درایو نوری تا حدود زیادی توانسته ضخامت را کاهش دهد و مزیت طراحی محصول محسوب می‌شود، اما این شرکت می‌توانست درایو Blu-ray را جداگانه در پک محصول قرار دهد تا گیمرها کوچک‌ترین دغدغه‌ای برای اجرای بازی‌ها نداشته باشند.

  
 

 به‌دلیل توان بالای این ابَرلپ‌تاپ مصرف انرژی بالا رفته است که بالطبع اثر مستقیم بر حرارت تولیدی دارد. دو عدد فن بادی تعبیه‌شده کفاف خنک نگاه داشتن چیپ‌ها را نمی‌دهد. ایسوس برای عملکرد بهتر لپ‌تاپ از ماژول خنک‌کننده آبی استفاده کرده است. این ماژول سیستم خنک‌کننده آبی جداگانه به قسمت پشتی لپ‌تاپ متصل شده و مایع خنک‎کننده در این سیستم با لوله‌های مسی به اجزای کلیدی می‌رسد. دو لوله حرارتی مسی دارای ورودی و خروجی مجزاست که گردش مایع خنک‌کننده را آسان کرده است. نحوه قرارگیری این خنک‌کننده بسیار راحت است، طوری که  دستگاه روی پین‌های ماژول قرار می‌گیرد و با فشار دادن اهرم بالایی ماژول به راحتی لپ‌تاپ و ماژول به همدیگر متصل می شوند. برای جدا کردن این خنک‌کننده تنها لازم است دکمه مربوطه روی ماژول را فشار دهید و بدون نشت یک قطره آب دستگاه را از خنک‌کننده جدا کنید.

  
 

برای اولین بار در تکنولوژی خنک‌کننده لپ‌تاپ نبرد بین سیستم آبی و بادی مشاهده می‌شود. درست است این نبرد قدرت بالای GX700 را در دمای بالا تضمین می‌کند، اما عملکرد مایوس‌کننده‌ای از نظر عمر باتری دارد و همچنین وزن بالای 3.9 کیلوگرمی، که همراه با داک خنک‌کننده آبی به 4.6 کیلوگرم می‌رسد، درواقع قابلیت حمل را به‌شدت کاهش داده و فقط استفاده دسکتاپی را میسر کرده است. شرکت ایسوس به دلیل وزن سنگین این لپ‌تاپ دست به طراحی جالبی زده و آن را داخل چمدان تحویل مشتریان خود می‌دهد تا جلو انتقادات قابلیت حمل پایین را گرفته باشد.


 

این لپ‌تاپ از تنوع پورت عالی برخوردار است. همچنین چینش پورت‌ها و سهولت برقراری ارتباط آن با وسیله‌های دیجیتالی دیگر ستودنی است. علاوه بر سه عدد پورت USB 3 و دو عددUSB 3.1  از نوع ، دارایHDMI ، Thunderbolt 3 و DisplayPort است. در پشت دستگاه ورودی‌ها و خروجی‌های ماژول آبی و درگاه شارژ قرار دارد.


 

پردازشگر و حافظه
 

ایسوس نسل ششم پردازشگر اینتل (SkyLake) با فرکانس 2.7 گیگاهرتز را در این لپ‌تاپ تعبیه کرده است. پردازشگر چهارهسته‌ای i7 6820HK با حافظه کش 8 مگابایتی می‌تواند تا فرکانس 3.6 گیگاهرتز اورکلاک شود و به‌لطف وجود سیستم خنک‌کننده آبی نیز خیالش بابت تنظیم دمای پردازشگر راحت است. وجود 4 عدد جایگاه مموری در این لپ‌تاپ ستودنی است و هر کدام از این جایگاه‌ها 16 گیگابایت مموری را پشتیبانی می کند؛ یعنی درمجموع 64 گیگابایت مموری. مدل موجود در ایران دارای مموری 32 گیگابایتی و از نوع DDR4 است که دو جایگاه آن خالی مانده و بعدها خریداران این محصول می‌توانند مموری دستگاه خود را ارتقا دهند. تعداد جایگاه‌های بالای GX700 ما را یاد سری Presision  شرکت دل می‌اندازد که بهترین سری این شرکت بود، اما به‌دلیل بازارپسندی ضعیف، تولیدش تا مرز توقف کاهش یافته است. حافظه اصلی 512 گیگابایتی SSD خون تازه‌ای در رگ‌های این سیستم به جریان انداخته است. این حافظه از طریق اتصال PCIE x 4 انتقال داده را انجام می‌دهد که از دو حافظه اصلی با ظرفیت‌های 256 گیگابایتی تشکیل شده است. 

   

نمایشگر
 

نمایشگر تمام اچ‌دی GX700 با کنتراست 976:1 و توزیع روشنایی 93 درصدی به‌دلیل مات بودن و عملکرد مناسب زیر نور طبیعی، نمره قبولی می‌گیرد. متاسفانه مدل موجود در ایران از کیفیت 4K محروم است، اما ایسوس هر دو مدل نمایشگر را روانه بازارهای جهانی کرده است. اندازه بزرگ 17.3 اینچی این دستگاه تاثیر مستقیمی بر تماشای فیلم و لذت بردن از صحنه‌های بازی‌ها دارد، اما از طرفی قابلیت حمل را کاهش داده است. 


 

کارت گرافیک 
 

GTX980 با معماریMaxwell  طراحی شده است که این معماری نسبت به تکنولوژی قبلی خود، که Kepler نام داشت، 135 درصد در سرعت پردازش هسته‌ها بهبود یافته و از طرفی مصرف انرژی دو برابر بهینه شده است. سرعت هسته پردازشی 1126 مگاهرتز است که با تکنولوژی Turbo Boostمی‌تواند تا 1228 مگاهرتز ارتقا یابد. این پردازنده گرافیکی، با موفقیت، DirectX 12 (FL 12_1) را پشتیبانی می‌کند.

شرکت Nvidia در Gx700 از حافظه اصلی 8 گیگابایتی به همراه پهنای باند 256 مگابایتی استفاده کرده است. این پردازنده گرافیکی به‌راحتی از پس بازی‌های سنگین حتی با رزولوشن‌های بالای  نمایشگر برمی‌آید و به قول معروف خم به ابرو نمی‌آورد. در تست‌های گروه جی‌اس‌ام تنها در بازیAssassin’s Creed Syndicate و در رزولوشن 4K پردازش تصویر 28.6 فریم بر ثانیه (یعنی متوسط) گزارش شده است. پردازش تصویر در سایر بازی‌ها و با رزولوشن‌های مختلف عالی و بسیار خوب گزارش شده که نشان از سربلندی GTX980 در اجرای بازی‌ها دارد. این گرافیک راندمان دسکتاپی دارد. در دنیای لپ‌تاپ تنها یک مدل بالای این مدل روانه بازار شده که GTX980 SLI نام دارد و رروی لپ‌تاپ GT80 شرکت MSI سوار شده است که هسته‌ای دوگانه دارد و از دو حافظه اصلی 8 گیگابایتی بهره می‌برد. در ذیل جدول پردازش تصویر (واحد فریم بر ثانیه) بازی‌های مختلف در تمام رزولوشن‌ها درGX700 تست و بررسی شده است.


 

اسپیکر و سیستم صدا
 

4 عدد اسپیکر در GX700 تعبیه شده که دو عدد در جلو لپ‌تاپ و 2 عدد در زیر صفحه کلید قرار دارد. فقدان Subwoofer در این غول 17 میلیون تومانی کاملا حس می‌شود. آخرین حد صدای لپ‌تاپ در اتاق بزرگ صدای خروجی متوسطی را به گوش مخاطب می‌رساند، اما در مقایسه با اکثر لپ‌تاپ‌ها، به‌دلیل وجود 4 اسپیکر، قدرت خروجی 73 دسی‌بل و پایین بودن صدای اضافی، نمره قبولی می‌گیرد. در کل سیستم

صدای Sonic Studio این لپ‌تاپ در مقایسه با لپ‌تاپ‌هایی که به سیستم صدای Dynaudio مجهزند حرفی برای گفتن ندارد.


 

صفحه کلید و تاچ‌پد
 

 صفحه کلید جزیره‌ای GX700 به همراه کلیدهای فرمان‌پذیر در بالای صفحه کلید جلوه‌ای خاص به این محصول در زمان باز کردن لپ‌تاپ داده است. علاوه بر 5 کلید مایکرو در بالای صفحه کلید، کلیدی با برچسب دوربین تعبیه شده که مناسب تهیه فیلم کوتاه یا Demo است. همچنین این دستگاه به سفارش ایران از صفحه کلید فارسی برخوردار است. تاچ‌پد این دستگاه یکی از بهترین تاچ‌پدهای موجود در بازار لپ‌تاپ است. این تاچ‌پد از قابلیت مالتی تاچ پشتیبانی می‌کند و بسیار نرم و بدون هیچ مشکلی می‌توانید با آن کار کنید. کلیدهای تعبیه‌شده زیر تاچ‌پد بسیار نرم‌اند و بدون صدا کار می‌کنند.

  
 

نرم‌افزار
 

شرکت ایسوس به صورت پیش‌فرض روی GX700 ویندوز 10 نصب کرده است که نرم‌افزارهایی با آن ارائه کرده. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به Gaming Center برای کنترل کل دستگاه، Game First برای کنترل پهنای باند شبکه، Macro Key برای تنظیم کلیدهای ماکرو، Sonic Studio برای تنظیم صدای هدفون و اسپیکر و Splendid برای تنظیمات صفحه نمایش اشاره کرد.

عمرباتری
 

دوستداران بازی نمی‌توانند روی عمر باتری GX700 زیاد حساب کنند. لپ‌تاپ‌های پرقدرت همواره مشکل عمرباتری دارند و هرچقدر هم نسل‌ها تغییر کردند و مصرف انرژی را پایین آوردند، نتوانستند بر افزایش میزان استفاده از باتری تاثیر چشمگیری بگذارند. متاسفانه نسل باتری‌ها، برخلاف نسل پردازشگر و کارت گرافیک که همواره پویا و در حال تغییر است، جهش مناسبی در لپ‌تاپ‌ها نداشته و در آخرین نسل، که لیتیوم پلیمری نام دارد، درجا زده است. این باتری با ظرفیت 93 وات و   8040میلی‌آمپر در ظاهر عمر باتری مناسبی دارد، اما در تست‌های گروه جی‌اس‌ام و در حالت استفاده مداوم با حداکثر توان و روشنایی نمایشگر، فقط 1 ساعت و 28 دقیقه باتری دوام آورد که برچسب استفاده لزوما دسکتاپی را روی این دستگاه زد. در حالت تماشای فیلم با رزولوشن تمام اچ‌دی (1080p) و با کُدِک ویدئویی پیشرفته H.264، میزان عمر باتری به 2 ساعت و 16 دقیقه افزایش یافت. در حالت استفاده در حالت بیکاری با کمترین حد روشنایی و بدون استفاده از شبکه بی‌سیم عمر باتری 3 ساعت و 21 دقیقه گزارش شد. 

اقلام درون جعبه 
 

درون چمدان GX700 یک ماژول آبی، خود لپ‌تاپ و دو آداپتور جداگانه، یکی برای ماژول آبی و یکی برای لپ‌تاپ، قرار دارد. بالای چمدان موس گیمینگ قرار گرفته است.


 

جمع‌بندی
 

درواقع هدف از تولید این دستگاه یک لپ‌تاپ قابل حمل نبوده، اگرچه به همراه این دستگاه یک چمدان مخصوص به خریدار ارائه می‌شود. این دستگاه بیشتر برای استفاده به جای کامپیوتر رومیزی است. بعید است این لپ‌تاپ را دست هرکسی بتوان مشاهده کرد. درواقع با خرید این دستگاه انگار یک ماشین سوپراسپورت خریداری کرده‌اید که قیمت بالایی نسبت به ماشین‌های معمولی دارد.


 

عكاس: ساناز شريفي

مشخصات فنی


 

منبع: جی اس ام

در ادامه، به بررسی مشخصات و قابلیت‌های گوشی OnePlus 5T با دیگر پرچمداران مطرح بازار پرداخته‌ایم که طراحی بدون لبه و نمایشگر کشیده دارند؛ البته نوکیا 8 از چنین قابلیت‌هایی برخوردار نیست. جی‌اس‌ام را در ادامه دنبال کنید.

گوشی پرچمدار جدید شرکت چینی وان‌پلاس با نام OnePlus 5T، دیروز به صورت رسمی در کنفرانس خبری این سازنده در نیویورک رونمایی شد. OnePlus 5T که در واقع می‌توان آن‌را نسخه بدون حاشیه OnePlus 5 با نمایشگر کشیده برشمرد، به دوربین دوگانه مجهز شده است که لنز تله‌فوتو ندارد. با این وجود، شرکت وان‌پلاس مدعی است که عملکرد پرچمدار جدیدش در مقایسه با OnePlus 5 در عکاسی در محیط‌های کم‌نور، بهبود یافته است.

شرکت وان‌پلاس گوشی OnePlus 5T را در حالی عرضه کرده است که این گوشی برخلاف رقبای خود، ضدآب نیست؛ با این وجود از قابلیت جذابی برای تشخیص چهره بهره می‌گیرد. می‌توانید مقایسه مشخصات‌فنی گوشی OnePlus 5T را با پرچمداران مطرح بازار که نمایشگر بدون کشیده دارند، در ادامه مشاهده کنید:

گوشی / مشخصات

OnePlus 5T

پیکسل 2 ایکس‌ال

ال‌جی V30

آیفون 10 (iPhone X) اپل

نوکیا 8 اچ‌ام‎دی

میت 10 پرو هوآوی

گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ

اچ تی سی یو 11 پلاس

ضخامت

7.3 میلی‌متر

7.9 میلی‌متر

7.4 میلی‌متر

7.7 میلی‌متر

7.9 میلی‌متر

7.9 میلی‌متر

8.1 میلی‌متر

8.5 میلی‏متر

وزن

162 گرم

175 گرم

158 گرم

174 گرم

160 گرم

178 گرم

173 گرم

188 گرم

جنس بدنه

فلز

فلز (بخش کوچکی از پنل پشتی از جنس شیشه است)

فلز و شیشه

فلز و شیشه

فلز و شیشه

فلز و شیشه

فلز و شیشه

فلز و شیشه

قابلیت‌ها

قابلیت تشخیص چهره (نرم‌‏افزاری) / DIRAC HD Sound /سنسور اثرانگشت

بدنه ضدآب و گرد غبار (IP67) / حسگر اثرانگشت / اکتیو اج (فریم حساس به فشار) / بلندگوی استریو  / eSIM

حسگر اثرانگشت  / بدن ضدآب و گرد و غبار (IP68) /  شارژ بی‌سیم / Hi-Fi Quad DAC

سیستم تشخیص چهره سه‌بعدیFace ID / بدنه ضدآب و گرد و غبار (IP67) / شارژ بی‌سیم / True Tone Display / لمس سه‌بعدی (3D Touch)

حسگر اثرانگشت  ضد پاشش آب (IP54) / صدای Nokia OZO Audio

بدنه ضد گرد و غبار و ضد آب (IP67) / حسگر اثرانگشت / پشتیبانی از دو سیم‌کارت 4Gبه صورت همزمان / Dock Mode

حسگر اثرانگشت / سنسور تشخیص عنبیه چشم / بدنه ضدآب و گرد و غبار (IP68) / شارژ بی‌سیم / سیستم تشخیص چهره (نرم‌افزاری) /Samsung DeX

بدنه ضد گرد و غبار و آب (IP68) / حسگر اثرانگشت / پشتیبانی از دو سیم‏‌کارت 4Gبه صورت هم‌زمان / Edge Sense(فریم حساس به فشار)

نمایشگر

6.0 اینچیOptic AMOLED با رزولوشن Full HD +

6.0 اینچیpOLED با رزولوشن Quad HD +

6.0 اینچی pOLEDبا رزولوشن Quad HD +

5.8 اینچیOLED با رزولوشن 1125 در 2436 پیکسل

5.3 اینچیIPS LCD با رزولوشن Quad HD

6.0 اینچیOLED با رزولوشن Full HD +

6.2 اینچیSuper AMOLED با رزولوشن Quad HD +

6.0 اینچیSuper LCD 6 با رزولوشنQuad HD +

تراکم پیکسلی

401 ppi

538 ppi

537 ppi

458 ppi

554 ppi

402 ppi

529 ppi

538 ppi

طراحی کشیده

دارد؛ نسبت تصویر نمایشگر 18 به 9 است

دارد؛ نسبت تصویر نمایشگر 18 به 9 است

دارد؛ نسبت تصویر نمایشگر 18 به 9 است

دارد؛ نسبت ابعاد نمایشگر19.5 به 9 است

 ندارد؛ نسبت تصویر نمایشگر به بدنه 16 به 9 است

دارد؛ نسبت تصویر نمایشگر 18 به 9 است

دارد؛ نسبت تصویر نمایشگر18.5 به 9 است

دارد؛ نسبت تصویر نمایشگر 18 به 9 است

نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه

80.5 درصد

76.4 درصد

81.2 درصد

82.9 درصد

69.4 درصد

81.61 درصد

84.0 درصد

78 درصد

تراشه

اسنپدراگون 835 کوالکام با هشت هسته پردازشی

اسنپدراگون 835 کوالکام با هشت هسته پردازشی

اسنپدراگون 835 کوالکام با هشت هسته پردازشی

A11 Bionicبا شش هسته پردازشی

اسنپدراگون 835 کوالکام با هشت هسته پردازشی

Kirin 970 با هشت هسته پردازشی

اگزینوس 8895 سامسونگ با هشت هسته پردازشی (نسخه جهانی)
 

اسنپدراگون 835 کوالکام با هشت هسته پردازشی (نسخه عرضه شده در آمریکا)

اسنپدراگون 835 کوالکام با هشت هسته پردازشی

حافظه رم

شش گیگابایت

هشت گیگابایت

چهار گیگابایت

چهار گیگابایت

سه گیگابایت

چهار گیگابایت

شش گیگابایت

شش گیگابایت

چهار گیگابایت

چهار گیگابایت

شش گیگابایت

حافظه داخلی

64 و 128 گیگابایت

64 و 128 گیگابایت

64 و 128 گیگابایت

64 و 256 گیگابایت

64 و 128 گیگابایت

128 گیگابایت

64 گیگابایت

* 128 گیگابایت (عرضه بسیار محدود)

64 و 128 گیگابایت

دوربین اصلی

دوگانه 16 و 20 مگاپیکسلی باF1.7 / مجهز به لرزش‌گیر EIS / فوکوس خودکار تشخیص فاز

12 مگاپیکسلی با F1.8 / مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال و EIS / فوکوس خودکار لیزری / Dual Pixel

دوگانه 16 و 13 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F1.6 و F1.9  / مجهز به OIS و فوکوس خودکار

دوگانه 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F1.8 و F2.4/ فوکوس خودکار تشخیص فاز / لرزش‌گیر اپتیکال / زوم اپتیکال 2 برابری

دوگانه 13 مگاپیکسلی با F2.0 / فوکوس خودکار تشخیص فاز / فوکوس خودکار لیزری

12 و 20 مگاپیکسلی باF1.6 / مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال / فوکوس خودکار لیزری / زوم هیبریدی

12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم 1.7 /OIS / فوکوس خودکار تشخیص فاز / Dual Pixel

12 مگاپیکسلی با F1.7 / فوکوس خودکار تشخص فاز / لرش‌گیر اپتیکال

دوربین سلفی

16 مگاپیکسلی

8 مگاپیکسلی

5 مگاپیکسلی

7 مگاپیکسلی با F2.2

13 مگاپیکسلی

8 مگاپیکسلی

8 مگاپیکسلی

8 مگاپیکسلی

باتری

3300 میلی‏آمپر ساعت

3520 میلی‌آمپر ساعت

3300 میلی‌آمپر ساعت

2716 میلی‏آمپر ساعت

3090 میلی‎آمپر ساعت

4000 میلی‏آمپر ساعت

3500 میلی‎آمپر ساعت

3930 میلی‏آمپر ساعت

رنگ‌بندی

مشکی

مشکی / نقره‏ای

نقره‌ای/مشکی/ آبی/ بنفش

نقره‌ای و خاکستری

آبی / نقره‌ای / مسی

آبی / مشکی / قهوه‌ای / صورتی

مشکی / خاکستری / نقره‌ای / آبی / طلایی

مشکی نیمه‏‎شفاف / مشکی / نقره‎ای

قیمت در هنگام عرضه

500 دلار

560 دلار

850 دلار

950 دلار

750 دلار

999 دلار

1149 دلار

600 یورو

799 یورو

850 دلار

799 یورو

 

 منبع: جی اس ام

گسترش اینترنت و رواجِ  کاربری آن در کشورهای مختلفِ  دنیا، باعث شد سرویس‌های چندرسانه‌ای و تولید محتوای بزرگی در این دنیای مجازی پدیدار شوند که تا پیش از این در انحصارِ رسانه‌های رادیو، تلویزیون و شبکه‌های کابلی بود. از این گذشته، افزایشِ   حجم داده‌ها و اطلاعاتِ  تولیدشده به بزرگ شدنِ  ذخیره‌سازها و متورم شدنِ  بیش از پیشِ   سرویس‌های اشتراک گذاریِ  فایل و رشدِ شدید ترافیکِ  شبکه‌های مبتنی بر P2P در این شبکه‌ی تار عنکبوتی منجر شد. با تغییر الگوی کاربران در استفاده از اینترنت و شیوعِ بیش از پیش سرویس‌های استریم و تماشای آنلاینِ محتوا و دانلودِ بازیِ‌های ویدیویی به جای خریدِ رسانه‌ی فیزیکی، لزوم بهره‌‌گیری از سرعت‌های بالاتر برای پاسخ‌گویی به این نیازها هم افزایش یافت و شرکت‌های سرویس‌دهنده‌ی اینترنتی به تدریج سرعتِ  سرویس‌ها و خدماتِ  خود را ارتقا دادند و فناوری‌های جدیدی به کار گرفتند.

فناوری‌های نوین در اینترنتِ  ثابت برای عبور از محدودیت‌های فنی، از به‌کارگیری Digital subscriber line) DSL) روی خطوط مسی تلفن به سمتِ  استفاده از VDSL و سپس به‌کارگیریِ فیبر نوری در شبکه‌ی دسترسی و توزیعِ اینترنت سوق پیدا کردند و راهکارهای جدیدی بر این اساس و با استانداردهای FTTxمعرفی شد. رایج‌ترینِ  آن برای کاربرانِ  خانگی همان FTTH یا Fiber to the home است که فیبرِ نوری تا مودم کاربر در خانه امتداد پیدا می‌کند و زوج سیمِ  مسی کاملا از مسیرِ ارتباطی حذف می‌شود. اگر چه خدماتِ  کابلی و مبتنی بر فیبرِ نوری سال‌های سال است که در کشور‌های مختلف‌ دنیا به‌صورت گسترده برای کاربرانِ  نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در ایران تاکنون فقط شبکه‌های زیرساختی، سازمانی و دانشگاهی بر این اساس گسترش یافته‌اند و سرویس‌های اینترنتِ  خانگی عمدتا هنوز بر خطوطِ  مسی استوار هستند. به هر ترتیب با توسعه‌ی بیشترِ شبکه‌های داخلی و افزایشِ   تدریجیِ  استفاده از فناوری‌های نوین برای بهره‌مندی از کیفیت و سرعتِ  بالاتر، لزومِ  ارائه‌ی الگوی جدید و کارآمدتری در ارائه‌ی خدماتِ  اینترنتی در سطح کشور، بیش از پیش افزایش می‌یابد.

مفهومِ  مصرف منصفانه در اینترنت

با رواجِ سرویس‌های نامحدود و افزایش سرعتِ  دسترسی کاربران و توانایی دریافت و ارسالِ اطلاعات با سرعت‌ بالا، شرکت‌های سرویس‌دهنده‌ لزوم به‌کارگیریِ  برخی سیاست‌ها برای مدیریت پهنای باندِ شبکه‌ی خود را ضروری دیدند. سیاست‌های فنی که با اعمالِ  محدودیت‌های خاص در سرویس‌ِ کاربرانِ  نهایی، بتواند کیفیت و ثباتِ  ترافیک اینترنت و ارائه‌ی خدمات سرویس‌دهنده را بر اساسِ   پهنای باندِ کلیِ  در دسترس، برای تمامی کاربران تضمین کند. در روزهای آغازینِ  عرضه‌ی تجاریِ  سرویس‌های نامحدود، تعدادی از کاربران با مصرف و دانلودِ طولانی‌مدت خصوصا در ساعاتِ اوجِ مصرف، می‌توانستند بخشِ   زیادی از پهنای باندِ کاربران را در اختیارِ خود بگیرند.

تا سالِ ۲۰۱۰ ارائه‌ی سرویس‌های نامحدود هنوز هیچ شرایطی را شامل نمی‌شد؛ ولی پس از آن و به‌خصوص از اواسطِ  سال ۲۰۱۲ و اوایل ۲۰۱۳ بود که استفاده از مفهومِ Fair Use Policy یا اختصارا FUP در بین ISP-ها متداول شد و بسیاری از آن‌ها بنا به میزانِ  متوسطِ  درآمد به ازای هر کاربر، امکاناتِ  فنی و برآورد تعدادِ کاربرانِ  پُر‌مصرف در مناطقِ تحتِ  پوششِ    خود سعی کردند مقرراتی در این چارچوب وضع کنند؛ به نحوی که کاربر در صورتِ  عبور از سقفی مشخص در بازه‌ی زمانی خاص، با محدودیت‌هایی در سرعتِ  دریافت و ارسال یا در استفاده از سرویس‌های استریم یا اشتراک گذاری فایل مثلِ  تورنت یا UseNet مواجه شود.

BT Broadband Limited vs Unlimited Deals 2

سرویس‌های اینترنتی شرکت BT در بریتانیا - سرویس ۵۲ مگابیت بر ثانیه با قیمتِ  ماهانه ۳۴ پوند بدون محدودیتِ FUP

در یک نگاهِ کلی، ISP با ارائه‌ی سرویسِ   نامحدود بر اساسِ   ضوابطِ FUP یا همان سیاستِ  مصرفِ  منصفانه می‌تواند دسترسیِ  کاربرانِ  پرمصرف را محدود کند؛ محدودیتی که بر اساسِ   اصول منصفانه و نسبت به میزانِ  عرف و رایجِ  استفاده در میانِ  کاربران و نیازِ واقعی باشد. به تعبیر دیگر می‌توان گفت که اینترنتِ  نامحدود واقعا نامحدود باشد؛ مگر جایی که هدفِ  یک کاربر در بلعیدنِ  شبانه روزی تمامِ  پهنای باندِ در دسترسِ   خود محرز شود.

اما مشکلی که ایجاد می‌شود این است که مصرفِ  منصفانه تعریفِ  ثابتی ندارد و در هر جا ممکن است معنی متفاوتی برای آن به کار رود. از طرفِ دیگر این موضوع وقتی حادتر می‌شود که این سیاستِ  مصرفِ  منصفانه واقعا منصفانه پیاده‌سازی نشود و از نظر فنی به شکلی اجرا شود که نه‌تنها سرعت و کیفیتِ  دسترسی کاربرانِ  خورنده‌ی پهنای باند را هدف بگیرد، بلکه بسیاری از کاربرانِ  عادی با الگو‌های مصرفِ  رایج را هم تحتِ  تاثیر قرار داده و باعثِ  نارضایتی بسیاری از این افراد شود.

به همین دلیل، اطلاعِ دقیقِ  کاربران از ضوابطِ FUP در سرویس‌های نامحدود ضرورتِ  دوچندانی پیدا می‌کند و هر سرویس‌دهنده موظف است شرایطِ  مصرف منصفانه در خدماتِ  اینترنتیِ  خود را به روشن‌ترین شکلِ  ممکن به اطلاع کاربران برساند.

روند به‌کارگیری سیاست‌های مصرفِ  منصفانه در دنیا

مطرح شدن این طرح توسطِ  برخی سرویس‌دهنده‌های اینترنتیِ  مشهور در دنیا از همان ابتدا انتقادهای زیادی برانگیخت. بسیاری از کاربران و رسانه‌های تخصصی به تناقضِ    ذاتیِ  این محدودیت‌ها با تبلیغاتی که برای سرویس‌های نامحدود می‌شد اعتراض داشتند و برخی هم از ایجادِ ابهام و مجال برای سوء استفاده‌ی احتمالیِ  سرویس‌دهنده‌ها ابراز نگرانی می‌کردند. در هر حال بعضی خدمت‌دهندگان این شرایط را در سرویس‌های جدیدشان اجرایی کردند و در عوض به کاربران قولِ کیفیتِ  مطلوب‌تر و ثباتِ  کلی بیشتر در سرویس‌های ارائه‌شده بر اساسِ   شرایطِ FUP دادند.

اما پیاده‌سازی سیاست‌های محدود‌کننده‌ی خدمات بدونِ  عوارض نبود و بعد از مدتِ  کوتاهی منجر به پیامدهای غیر قابل پیش‌بینیِ  جدیدی شد. بسیاری از کاربران از عدم اطلاع‌رسانیِ  صحیح در موردِ ضوابط FUP روی سرویس‌هایشان شکایت داشتند و کار به دعوای حقوقی هم کشید. به طور نمونه FCC (کمیسیونِ  ارتباطاتِ  فدرال) در آمریکا برخی سرویس‌دهندگان اینترنتی را به خاطرِ آنچه گمراه کردنِ  کاربران در ارائه‌ی سرویس‌های نامحدود می‌نامید، جریمه کرد. در ماه ژوئنِ ۲۰۱۵ شرکتِ AT&T به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار و در اکتبرِ ۲۰۱۶ شرکتِ T-Mobile به پرداختِ ۴۸ میلیون دلار محکوم شدند که ناشی از ناتوانی آن‌ها در ارائه‌ی شفافِ  محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده روی سرویس‌های نامحدود بود.

افولِ  استفاده از سیاست‌های منصفانه

اصولا ایده‌ی به‌کارگیری برخی محدودیت‌ها روی پهنای باندِ کاربران، از ابتدا به خاطرِ وجودِ محدودیت‌های فنی و قیمتِ  تجهیزات مطرح شد. اما با گذشتِ  سال‌ها شرایط در عرصه‌ی تجهیزاتِ  تأمینِ  اینترنت با عرضه‌ی فناوری‌های جدید و کاهشِ   قیمتِ  آن‌ها به کلی تغییر کرده است.

در سال ۲۰۱۶، دین جسپر، مدیر عاملِ  شرکت Sonic از عرضه‌ کنندگانِ  خدمات اینترنتی در ایالات متحده، تصورِ عمومی مبنی بر لزومِ  به‌کارگیری محدودیت‌‌های شناخته‌شده تحت عنوان سیاست‌های منصفانه روی سرویس‌های اینترنتی را زیر سؤال برد و اذعان کرد که سهمِ  هزینه‌ی تجهیزاتِ اینترنتی در سال ۲۰۰۸ به حدودِ ۲۰ درصد از درآمدِ آن‌ها بالغ می‌شد؛ در حالی که این هزینه در سالِ ۲۰۱۶ به دلیلِ  افت قیمتِ  شدید تجهیزاتِ  مورد نیاز به حدود ۱.۵ درصد از درآمد این شرکت تقلیل پیدا کرده است. با این توصیف دیگر لزومی به ایجاد محدودیت مصنوعی نیست و عایدیِ سرویس‌دهندگان از قبال فروش سرویس‌هایشان بسیار بیشتر از چیزی است که در سال‌های گذشته به پیاده‌سازی FUP منجر شده بود.

حتی قبل از این هم بعضی از شرکت‌هایی که به شکلی ضوابط FUP را در برخی بسته‌ها پیاده‌سازی کرده بودند، به تدریج با تجدید نظر در خدمات و رفع کاستی‌ها توانسته بودند از وضع هر گونه محدودیت روی سرویس‌های عرضه‌شده خلاص شوند و کاربران را هم از این محدودیت‌های ساختگی خلاص کنند. برخی شرکت‌ها هم شرایطِ  مصرفِ  منصفانه را تا حدِ زیادی بهبود بخشیدند. مثلا شرکت Comcast در سال ۲۰۱۶ سرویسی با ضوابط مصرف منصفانه داشت؛ ولی آستانه‌ی ایجاد محدودیت در سرویس را از ۳۰۰ گیگابایت در ماه به سقف یک ترابایت افزایش داده بود. با وجود این، تحقیقات داخلی این شرکت نشان می‌داد که حتی استفاده‌ی مداوم تمام اعضای خانواده از Netflix به‌صورت HD در طول یک‌ ماه در پایان چیزی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ گیگابایت داده را در بر‌ می‌گرفت و بعید بود کاربری با الگوی مصرف متعارف به نزدیک ۱ ترابایت برسد.

در اینجا فهرستی از برخی سرویس‌دهندگان در کشورهای مختلف و شرایط مصرف منصفانه در خدمات اینترنت آن‌ها را ملاحظه می‌کنید:

شرکت‌های خدمات‌رسانِ  اینترنتی و ضوابطِ  مصرفِ  منصفانه در سرویس‌های غیر حجمی

توضیحات

محدودیت FUP در طولِ  یک ماه

نام شرکت

100GB~300GB

- قبل از ۲۰۱۳

Unlimited   - بدون محدودیت

BT (UK)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Talk Talk (UK)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Sky (UK)

-

Limit only for Uploads  - محدودیت فقط در آپلود بر حسب سرعت

Virgin Media (UK)

300GB - ۲۰۱۶ قبل از 

1TB

Comcast (US)

-

1TB

AT&T (US)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Teleconnect (FR)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Nordnet (FR)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Orange (FR)

-

no throttling - بدون محدودیت

1&1 (GR)

-

no throttling - بدون محدودیت

O2 DSL (GR)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Turktelekom (TR)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Millenicom (TR)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

TIME Fiber (MY)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

UniFi (MY)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Korea Telecom (SK)

-

۱۰۰ گیگابایت در روز

SKbroadband (SK)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

AsahiNet (JP)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Optus (AU)

-

100GB~500GB

Teleron (AU)

در سال‌های گذشته برخی از این شرکت‌ها در کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا محدودیت‌هایی برای سقف دانلود مقرر کرده بودند که حالا این محدودیت را به کلی حذف کرده‌اند و یا این سقف را تا جایی افزایش داده‌اند که حتی برای کاربران پُرمصرف هم به سختی قابل عبور است. در کشورهای جنوبِ شرق آسیا هم به علت مصرف دیتای زیاد و استفاده‌ی همگانی از اینترنت، هیچ محدودیت خاصی از ابتدا اعمال نشده است و به عنوان نمونه شرکت SKbroadband در کره‌ی جنوبی فقط بر روی سرویس‌ گیگابیتی خود محدودیت دانلود ۱۰۰ گیگابایت در یک روز را اعمال کرده است و پس از عبور از سقف ۱۰۰ گیگابایت، تنها در همان روز سرعت به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه که یک دهم سرعت اصلی است کاهش خواهد یافت.

جمع‌بندی

حتما در خبرها خواندید که در ایران هم پس از سال‌ها تأخیر و حجم‌فروشی سرویس‌دهندگان اینترنتی با قیمت‌های گزاف، سرانجام تعرفه‌ی جدید سرویس‌های پرسرعت اینترنت غیر حجمی توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد. این طرح در اولین تلاش در دولت قبلی، پس از مخالفت‌های فراوان متوقف شد و برای بار دوم مورد ارزیابی و تجدید نظر قرار گرفت و پس از تصویب اعلام شد. در طرح نهایی جدید دیگر از میزان «سقف مصرف» برای سرویس‌هایی که قرار بود نامحدود باشند اسمی برده نشده است و در عوض برای اولین بار از اتکای آن بر یک سقف مصرف منصفانه (Fair usage policy) صحبت به میان آمده و تعیین جزئیات آن هم به عهده‌ی سرویس‌دهندگان گذاشته شده است.

اگر این مصرف منصفانه قرار است همان تعریف متداول به شکل کنونی آن در سطح دنیا را داشته باشد که به نظر گامی بلند و رو به جلو همراه با تحول در شیوه‌ی خدمت‌رسانی اینترنتی در ایران را در پیش رو خواهیم داشت و برای کاربران نیز سودمند خواهد بود. اما اگر استفاده از اصطلاح «مصرفِ منصفانه» تنها یک تغییر کلامی و تعویض واژگان باشد، احتمالا هدف بیشتر رفع ظاهری ایرادات طرح قبلی و کاستن از انتقادات کاربران بوده و تغییری محتوایی در طرح اصلی صورت نگرفته است. در هر حال انتظار این است که وظیفه‌ی محول‌شده به سرویس‌دهندگان اینترنتی برای پیشنهاد سقفِ  مصرف منصفانه، واقعا منصفانه و همگام با تعریف جهانی این مفهوم و به معنای رایج آن باشد و دوباره مثل طرح ابتدایی وزارتخانه، شاهد اعلام محدودیت‌های حجمی غیر منطقی، نامتعارف و البته سودجویانه از سوی آن‌ها نباشیم و رابطه‌ای از نوع رابطه‌ی خودرو سازان داخلی با وزارت صنعت، بین ISP-ها با وزارت ارتباطات شکل نگیرد.

 
منبع زومیت

گسترش اینترنت و رواجِ  کاربری آن در کشورهای مختلفِ  دنیا، باعث شد سرویس‌های چندرسانه‌ای و تولید محتوای بزرگی در این دنیای مجازی پدیدار شوند که تا پیش از این در انحصارِ رسانه‌های رادیو، تلویزیون و شبکه‌های کابلی بود. از این گذشته، افزایشِ   حجم داده‌ها و اطلاعاتِ  تولیدشده به بزرگ شدنِ  ذخیره‌سازها و متورم شدنِ  بیش از پیشِ   سرویس‌های اشتراک گذاریِ  فایل و رشدِ شدید ترافیکِ  شبکه‌های مبتنی بر P2P در این شبکه‌ی تار عنکبوتی منجر شد. با تغییر الگوی کاربران در استفاده از اینترنت و شیوعِ بیش از پیش سرویس‌های استریم و تماشای آنلاینِ محتوا و دانلودِ بازیِ‌های ویدیویی به جای خریدِ رسانه‌ی فیزیکی، لزوم بهره‌‌گیری از سرعت‌های بالاتر برای پاسخ‌گویی به این نیازها هم افزایش یافت و شرکت‌های سرویس‌دهنده‌ی اینترنتی به تدریج سرعتِ  سرویس‌ها و خدماتِ  خود را ارتقا دادند و فناوری‌های جدیدی به کار گرفتند.

فناوری‌های نوین در اینترنتِ  ثابت برای عبور از محدودیت‌های فنی، از به‌کارگیری Digital subscriber line) DSL) روی خطوط مسی تلفن به سمتِ  استفاده از VDSL و سپس به‌کارگیریِ فیبر نوری در شبکه‌ی دسترسی و توزیعِ اینترنت سوق پیدا کردند و راهکارهای جدیدی بر این اساس و با استانداردهای FTTxمعرفی شد. رایج‌ترینِ  آن برای کاربرانِ  خانگی همان FTTH یا Fiber to the home است که فیبرِ نوری تا مودم کاربر در خانه امتداد پیدا می‌کند و زوج سیمِ  مسی کاملا از مسیرِ ارتباطی حذف می‌شود. اگر چه خدماتِ  کابلی و مبتنی بر فیبرِ نوری سال‌های سال است که در کشور‌های مختلف‌ دنیا به‌صورت گسترده برای کاربرانِ  نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در ایران تاکنون فقط شبکه‌های زیرساختی، سازمانی و دانشگاهی بر این اساس گسترش یافته‌اند و سرویس‌های اینترنتِ  خانگی عمدتا هنوز بر خطوطِ  مسی استوار هستند. به هر ترتیب با توسعه‌ی بیشترِ شبکه‌های داخلی و افزایشِ   تدریجیِ  استفاده از فناوری‌های نوین برای بهره‌مندی از کیفیت و سرعتِ  بالاتر، لزومِ  ارائه‌ی الگوی جدید و کارآمدتری در ارائه‌ی خدماتِ  اینترنتی در سطح کشور، بیش از پیش افزایش می‌یابد.

مفهومِ  مصرف منصفانه در اینترنت

با رواجِ سرویس‌های نامحدود و افزایش سرعتِ  دسترسی کاربران و توانایی دریافت و ارسالِ اطلاعات با سرعت‌ بالا، شرکت‌های سرویس‌دهنده‌ لزوم به‌کارگیریِ  برخی سیاست‌ها برای مدیریت پهنای باندِ شبکه‌ی خود را ضروری دیدند. سیاست‌های فنی که با اعمالِ  محدودیت‌های خاص در سرویس‌ِ کاربرانِ  نهایی، بتواند کیفیت و ثباتِ  ترافیک اینترنت و ارائه‌ی خدمات سرویس‌دهنده را بر اساسِ   پهنای باندِ کلیِ  در دسترس، برای تمامی کاربران تضمین کند. در روزهای آغازینِ  عرضه‌ی تجاریِ  سرویس‌های نامحدود، تعدادی از کاربران با مصرف و دانلودِ طولانی‌مدت خصوصا در ساعاتِ اوجِ مصرف، می‌توانستند بخشِ   زیادی از پهنای باندِ کاربران را در اختیارِ خود بگیرند.

تا سالِ ۲۰۱۰ ارائه‌ی سرویس‌های نامحدود هنوز هیچ شرایطی را شامل نمی‌شد؛ ولی پس از آن و به‌خصوص از اواسطِ  سال ۲۰۱۲ و اوایل ۲۰۱۳ بود که استفاده از مفهومِ Fair Use Policy یا اختصارا FUP در بین ISP-ها متداول شد و بسیاری از آن‌ها بنا به میزانِ  متوسطِ  درآمد به ازای هر کاربر، امکاناتِ  فنی و برآورد تعدادِ کاربرانِ  پُر‌مصرف در مناطقِ تحتِ  پوششِ    خود سعی کردند مقرراتی در این چارچوب وضع کنند؛ به نحوی که کاربر در صورتِ  عبور از سقفی مشخص در بازه‌ی زمانی خاص، با محدودیت‌هایی در سرعتِ  دریافت و ارسال یا در استفاده از سرویس‌های استریم یا اشتراک گذاری فایل مثلِ  تورنت یا UseNet مواجه شود.

BT Broadband Limited vs Unlimited Deals 2

سرویس‌های اینترنتی شرکت BT در بریتانیا - سرویس ۵۲ مگابیت بر ثانیه با قیمتِ  ماهانه ۳۴ پوند بدون محدودیتِ FUP

در یک نگاهِ کلی، ISP با ارائه‌ی سرویسِ   نامحدود بر اساسِ   ضوابطِ FUP یا همان سیاستِ  مصرفِ  منصفانه می‌تواند دسترسیِ  کاربرانِ  پرمصرف را محدود کند؛ محدودیتی که بر اساسِ   اصول منصفانه و نسبت به میزانِ  عرف و رایجِ  استفاده در میانِ  کاربران و نیازِ واقعی باشد. به تعبیر دیگر می‌توان گفت که اینترنتِ  نامحدود واقعا نامحدود باشد؛ مگر جایی که هدفِ  یک کاربر در بلعیدنِ  شبانه روزی تمامِ  پهنای باندِ در دسترسِ   خود محرز شود.

اما مشکلی که ایجاد می‌شود این است که مصرفِ  منصفانه تعریفِ  ثابتی ندارد و در هر جا ممکن است معنی متفاوتی برای آن به کار رود. از طرفِ دیگر این موضوع وقتی حادتر می‌شود که این سیاستِ  مصرفِ  منصفانه واقعا منصفانه پیاده‌سازی نشود و از نظر فنی به شکلی اجرا شود که نه‌تنها سرعت و کیفیتِ  دسترسی کاربرانِ  خورنده‌ی پهنای باند را هدف بگیرد، بلکه بسیاری از کاربرانِ  عادی با الگو‌های مصرفِ  رایج را هم تحتِ  تاثیر قرار داده و باعثِ  نارضایتی بسیاری از این افراد شود.

به همین دلیل، اطلاعِ دقیقِ  کاربران از ضوابطِ FUP در سرویس‌های نامحدود ضرورتِ  دوچندانی پیدا می‌کند و هر سرویس‌دهنده موظف است شرایطِ  مصرف منصفانه در خدماتِ  اینترنتیِ  خود را به روشن‌ترین شکلِ  ممکن به اطلاع کاربران برساند.

روند به‌کارگیری سیاست‌های مصرفِ  منصفانه در دنیا

مطرح شدن این طرح توسطِ  برخی سرویس‌دهنده‌های اینترنتیِ  مشهور در دنیا از همان ابتدا انتقادهای زیادی برانگیخت. بسیاری از کاربران و رسانه‌های تخصصی به تناقضِ    ذاتیِ  این محدودیت‌ها با تبلیغاتی که برای سرویس‌های نامحدود می‌شد اعتراض داشتند و برخی هم از ایجادِ ابهام و مجال برای سوء استفاده‌ی احتمالیِ  سرویس‌دهنده‌ها ابراز نگرانی می‌کردند. در هر حال بعضی خدمت‌دهندگان این شرایط را در سرویس‌های جدیدشان اجرایی کردند و در عوض به کاربران قولِ کیفیتِ  مطلوب‌تر و ثباتِ  کلی بیشتر در سرویس‌های ارائه‌شده بر اساسِ   شرایطِ FUP دادند.

اما پیاده‌سازی سیاست‌های محدود‌کننده‌ی خدمات بدونِ  عوارض نبود و بعد از مدتِ  کوتاهی منجر به پیامدهای غیر قابل پیش‌بینیِ  جدیدی شد. بسیاری از کاربران از عدم اطلاع‌رسانیِ  صحیح در موردِ ضوابط FUP روی سرویس‌هایشان شکایت داشتند و کار به دعوای حقوقی هم کشید. به طور نمونه FCC (کمیسیونِ  ارتباطاتِ  فدرال) در آمریکا برخی سرویس‌دهندگان اینترنتی را به خاطرِ آنچه گمراه کردنِ  کاربران در ارائه‌ی سرویس‌های نامحدود می‌نامید، جریمه کرد. در ماه ژوئنِ ۲۰۱۵ شرکتِ AT&T به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار و در اکتبرِ ۲۰۱۶ شرکتِ T-Mobile به پرداختِ ۴۸ میلیون دلار محکوم شدند که ناشی از ناتوانی آن‌ها در ارائه‌ی شفافِ  محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده روی سرویس‌های نامحدود بود.

افولِ  استفاده از سیاست‌های منصفانه

اصولا ایده‌ی به‌کارگیری برخی محدودیت‌ها روی پهنای باندِ کاربران، از ابتدا به خاطرِ وجودِ محدودیت‌های فنی و قیمتِ  تجهیزات مطرح شد. اما با گذشتِ  سال‌ها شرایط در عرصه‌ی تجهیزاتِ  تأمینِ  اینترنت با عرضه‌ی فناوری‌های جدید و کاهشِ   قیمتِ  آن‌ها به کلی تغییر کرده است.

در سال ۲۰۱۶، دین جسپر، مدیر عاملِ  شرکت Sonic از عرضه‌ کنندگانِ  خدمات اینترنتی در ایالات متحده، تصورِ عمومی مبنی بر لزومِ  به‌کارگیری محدودیت‌‌های شناخته‌شده تحت عنوان سیاست‌های منصفانه روی سرویس‌های اینترنتی را زیر سؤال برد و اذعان کرد که سهمِ  هزینه‌ی تجهیزاتِ اینترنتی در سال ۲۰۰۸ به حدودِ ۲۰ درصد از درآمدِ آن‌ها بالغ می‌شد؛ در حالی که این هزینه در سالِ ۲۰۱۶ به دلیلِ  افت قیمتِ  شدید تجهیزاتِ  مورد نیاز به حدود ۱.۵ درصد از درآمد این شرکت تقلیل پیدا کرده است. با این توصیف دیگر لزومی به ایجاد محدودیت مصنوعی نیست و عایدیِ سرویس‌دهندگان از قبال فروش سرویس‌هایشان بسیار بیشتر از چیزی است که در سال‌های گذشته به پیاده‌سازی FUP منجر شده بود.

حتی قبل از این هم بعضی از شرکت‌هایی که به شکلی ضوابط FUP را در برخی بسته‌ها پیاده‌سازی کرده بودند، به تدریج با تجدید نظر در خدمات و رفع کاستی‌ها توانسته بودند از وضع هر گونه محدودیت روی سرویس‌های عرضه‌شده خلاص شوند و کاربران را هم از این محدودیت‌های ساختگی خلاص کنند. برخی شرکت‌ها هم شرایطِ  مصرفِ  منصفانه را تا حدِ زیادی بهبود بخشیدند. مثلا شرکت Comcast در سال ۲۰۱۶ سرویسی با ضوابط مصرف منصفانه داشت؛ ولی آستانه‌ی ایجاد محدودیت در سرویس را از ۳۰۰ گیگابایت در ماه به سقف یک ترابایت افزایش داده بود. با وجود این، تحقیقات داخلی این شرکت نشان می‌داد که حتی استفاده‌ی مداوم تمام اعضای خانواده از Netflix به‌صورت HD در طول یک‌ ماه در پایان چیزی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ گیگابایت داده را در بر‌ می‌گرفت و بعید بود کاربری با الگوی مصرف متعارف به نزدیک ۱ ترابایت برسد.

در اینجا فهرستی از برخی سرویس‌دهندگان در کشورهای مختلف و شرایط مصرف منصفانه در خدمات اینترنت آن‌ها را ملاحظه می‌کنید:

شرکت‌های خدمات‌رسانِ  اینترنتی و ضوابطِ  مصرفِ  منصفانه در سرویس‌های غیر حجمی

توضیحات

محدودیت FUP در طولِ  یک ماه

نام شرکت

100GB~300GB

- قبل از ۲۰۱۳

Unlimited   - بدون محدودیت

BT (UK)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Talk Talk (UK)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Sky (UK)

-

Limit only for Uploads  - محدودیت فقط در آپلود بر حسب سرعت

Virgin Media (UK)

300GB - ۲۰۱۶ قبل از 

1TB

Comcast (US)

-

1TB

AT&T (US)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Teleconnect (FR)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Nordnet (FR)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Orange (FR)

-

no throttling - بدون محدودیت

1&1 (GR)

-

no throttling - بدون محدودیت

O2 DSL (GR)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Turktelekom (TR)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Millenicom (TR)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

TIME Fiber (MY)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

UniFi (MY)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Korea Telecom (SK)

-

۱۰۰ گیگابایت در روز

SKbroadband (SK)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

AsahiNet (JP)

-

Unlimited   - بدون محدودیت

Optus (AU)

-

100GB~500GB

Teleron (AU)

در سال‌های گذشته برخی از این شرکت‌ها در کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا محدودیت‌هایی برای سقف دانلود مقرر کرده بودند که حالا این محدودیت را به کلی حذف کرده‌اند و یا این سقف را تا جایی افزایش داده‌اند که حتی برای کاربران پُرمصرف هم به سختی قابل عبور است. در کشورهای جنوبِ شرق آسیا هم به علت مصرف دیتای زیاد و استفاده‌ی همگانی از اینترنت، هیچ محدودیت خاصی از ابتدا اعمال نشده است و به عنوان نمونه شرکت SKbroadband در کره‌ی جنوبی فقط بر روی سرویس‌ گیگابیتی خود محدودیت دانلود ۱۰۰ گیگابایت در یک روز را اعمال کرده است و پس از عبور از سقف ۱۰۰ گیگابایت، تنها در همان روز سرعت به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه که یک دهم سرعت اصلی است کاهش خواهد یافت.

جمع‌بندی

حتما در خبرها خواندید که در ایران هم پس از سال‌ها تأخیر و حجم‌فروشی سرویس‌دهندگان اینترنتی با قیمت‌های گزاف، سرانجام تعرفه‌ی جدید سرویس‌های پرسرعت اینترنت غیر حجمی توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد. این طرح در اولین تلاش در دولت قبلی، پس از مخالفت‌های فراوان متوقف شد و برای بار دوم مورد ارزیابی و تجدید نظر قرار گرفت و پس از تصویب اعلام شد. در طرح نهایی جدید دیگر از میزان «سقف مصرف» برای سرویس‌هایی که قرار بود نامحدود باشند اسمی برده نشده است و در عوض برای اولین بار از اتکای آن بر یک سقف مصرف منصفانه (Fair usage policy) صحبت به میان آمده و تعیین جزئیات آن هم به عهده‌ی سرویس‌دهندگان گذاشته شده است.

اگر این مصرف منصفانه قرار است همان تعریف متداول به شکل کنونی آن در سطح دنیا را داشته باشد که به نظر گامی بلند و رو به جلو همراه با تحول در شیوه‌ی خدمت‌رسانی اینترنتی در ایران را در پیش رو خواهیم داشت و برای کاربران نیز سودمند خواهد بود. اما اگر استفاده از اصطلاح «مصرفِ منصفانه» تنها یک تغییر کلامی و تعویض واژگان باشد، احتمالا هدف بیشتر رفع ظاهری ایرادات طرح قبلی و کاستن از انتقادات کاربران بوده و تغییری محتوایی در طرح اصلی صورت نگرفته است. در هر حال انتظار این است که وظیفه‌ی محول‌شده به سرویس‌دهندگان اینترنتی برای پیشنهاد سقفِ  مصرف منصفانه، واقعا منصفانه و همگام با تعریف جهانی این مفهوم و به معنای رایج آن باشد و دوباره مثل طرح ابتدایی وزارتخانه، شاهد اعلام محدودیت‌های حجمی غیر منطقی، نامتعارف و البته سودجویانه از سوی آن‌ها نباشیم و رابطه‌ای از نوع رابطه‌ی خودرو سازان داخلی با وزارت صنعت، بین ISP-ها با وزارت ارتباطات شکل نگیرد.

 
منبع زومیت
جمعه 26 آبان 1396برچسب:, :: 21:58 :: نويسنده : کوروش کبیر

شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما افراد در محیط کار به‌طور میانگین ۲۸ درصد از وقت خود را صرف خواندن ایمیل‌ و پاسخگویی به آن‌ می‌کنند؛ ایمیل‌هایی که معمولا با ایجاد وقفه در کار، بازدهی کارکنان پرمشغله را کاهش می‌دهند. بنابراین اگر بتوانید ایمیل‌های خود را بهتر مدیریت کنید، می‌توانید از هدر رفتن وقت و انرژی خود جلوگیری کنید.

از میان بخش‌های مختلف یک سازمان، گروه‌های کاری بازاریابی و فروش و همچنین خدمات مشترکین، روزانه ایمیل‌های زیادی دریافت می‌کنند. از سویی دیگر، ارسال ایمیل به مشتریان با حفظ آرامش و خونسردی و پاسخگویی به شکایات آن‌ها می‌تواند وقت و انرژی زیادی از کارکنان بگیرد. با این حال، روش‌های زیادی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان وقت کمتری برای سر و کله زدن با ایمیل صرف کرد و بازدهی کارکنان را در محیط کار افزایش داد. البته قرار نیست به روش‌هایی مانند خالی کردن همیشگی صندوق ورودی متوسل شویم؛ چرا که روش‌های بسیار کارآمدتری برای مدیریت ایمیل‌ها در دسترس است. در ادامه به توضیح چند ترفند و روش کاربردی برای کاهش هر چه بیشتر دردسر مدیریت ایمیل‌ها و افزایش بازدهی در محیط کار می‌پردازیم.

اتوماسیون

اتوماسیون می‌تواند در ایجاد نظم کارهای غیر ضروری مؤثر باشد و از هدر دادن وقتتان جلوگیری کند. می‌توانید با اضافه کردن ابزارهایی به صندوق ورودی خود، کارهایی جزئی را با دردسر کمتری انجام دهید.

بومرنگ یکی از این ابزارهای اتوماسیون است. این افزونه، یک ابزار مدیریت وظیفه برای صندوق ورودی است و به شما این امکان را می‌دهد که ایمیل‌های خود را برای ارسال در یک ساعت خاص، زمان‌بندی کنید.

برای کاهش ترافیک ورودی ایمیل خود می‌توانید از ابزارهای لغو اشتراک خودکار استفاده کنید. به کمک این ابزار دیگر نیازی نیست که در هر ایمیل به دنبال گزینه لغو اشتراک بگردید و می‌توانید تنها با اضافه کردن ابزارهای UnListr برایOutlook و Unsubscribe Button برای کروم، اشتراک‌های ایمیلی خود را لغو کنید.

ابزار اتوماسیون دیگری که می‌تواند برای مدیریت ایمیل‌ها به شما کمک کند، میکس‌مکس (MixMax) است. این ابزار امکاناتی از قبیل زمان‌بندی فوری، رهگیری و نظرسنجی را به حساب کاربری ایمیل شما اضافه می‌کند. همانند بومرنگ، میکس‌مکس این امکان را به شما می‌دهد که ایمیل‌های خود را برای ارسال در آینده زمان‌بندی کند. علاوه بر این می‌توانید با ادغام این ابزار با پلتفرم سیلزفورس (Salesforce) بخش مدیریت ارتباط با مشتری کسب‌وکار خود را ارتقاء دهید.

ریتم‌سازی

برای بررسی ایمیل‌های خود یک رویه تنظیم و آن را با قدرت اجرا کنید. کارشناس‌ها بر این باور هستند که نباید روز کاری را با بررسی ایمیل‌ها شروع کرد. آن‌ها معتقدند غرق شدن در ایمیل‌ها در ابتدای ورود به محل کار، باعث کاهش تمرکز می‌شود و ذهن شما را به وظایف بی‌اهمیت معطوف می‌کند.

نشریه هاروارد بیزینس ریویو هم بر این نکته صحه می‌گذارد. در یکی از نسخه‌های این مجله معتبر آمده است:

بررسی ایمیل‌ به‌عنوان اولین وظیفه در شروع روز کاری، فرصت استفاده از ذهن در بالاترین ظرفیت ممکن آن را به هدر می‌دهد. بنابراین بهتر است پس از رسیدن به محل کار، ۳۰ دقیقه یا حتی یک ساعت صبر کنید و سپس سراغ ایمیل‌های خود بروید.

هنگام بررسی ایمیل‌ها می‌توانید برای مدیریت نامه‌های دریافتی و ارسالی خود در طول روز برنامه‌ای تنظیم کنید. یک راه برای انجام این کار، غیر فعال کردن اعلان‌های ایمیل و بررسی تمامی مکاتبات به‌صورت یکجا است. در واقع وقتی اجازه دهید نامه‌های شما تجمیع شوند و به بررسی یک‌باره آن‌ها بپردازید، اولویت‌بندی و رسیدگی به آن‌ها برایتان بسیار ساده‌تر خواهد شد.

سازمان‌دهی به کمک یکپارچه‌سازی

مانند اتوماسیون، یکپارچه‌سازی هم می‌تواند فرآیند پردازش ایمیل‌ها را برای شما ساده کند. با ادغام اپلیکیشن‌هایی از قبیل ToutApp و Sidekick با ایمیل‌های گروه‌های کاری فروش و خدمات مشترکین، می‌توان برخی شاخص‌های کلیدی را ارتقاء داد، کمپین‌های تبلیغاتی بهتری اجرا کرد و در نهایت به اهداف پیش‌بینی شده دست یافت. در واقع، یکپارچه‌سازی، روشی بی‌نظیر برای افزودن شفافیت به ایمیل است. اپلیکیشن ToutApp پا را حتی فراتر از این می‌گذارد و به شما این امکان را می‌دهد که وظایف خود را به‌صورت یکجا به‌روزرسانی و تمامی وظایف مرتبط با کمپین‌های خود را مشاهده کنید. بهتر است ایمیل‌هایی را که به وقت و توجه بیشتر نیاز دارند از بقیه جدا کنید و دقیق‌تر به بررسی آن‌ها بپردازید.

ارتقاء سبک ارتباطی

اکنون که توانستید تمامی توصیه‌های بالا را اجرا کنید، چگونه می‌توانید مطمئن شوید که ایمیل‌های شما خوانده می‌شوند؟ پیش از هر چیز بهتر است ایمیل‌های خود را خلاصه و مختصر بنویسید و تنها به ذکر اطلاعات مهم بسنده کنید. سعی کنید به ایمیل‌ها به‌صورت جمع‌وجور و ساده پاسخ بدهید. وقتی که می‌خواهید یک ایمیل را فوروارد کنید یا به آن پاسخ بدهید، سعی کنید در سه خط یا کمتر منظور خود را برسانید. بهتر است از جملات کوتاه استفاده کنید و از غلط‌های املایی یا نگارشی فاصله بگیرید تا اعتبار شما خدشه‌دار نشود.

در نهایت توصیه می‌شود که از قانون یک کلیک استفاده کنید. این قانون می‌گوید می‌توان باز کردن یک ایمیل، پاسخ دادن به آن، پاک کردن، فوروارد کردن یا حتی فرستادن آن به آرشیو را تنها با یک کلیک انجام داد. فراموش نکنید زمانی که در حال نگارش ایمیل هستید، به‌طور شفاف بیان کنید که چه انتظاری از گیرنده آن دارید.

 
منبع TECH

به‌تازگی، مشخصات‌فنی گوشی میان‌رده جدید سونی فاش شده است که نشان می‌دهد این مدل به دوربین دوگانه مجهز خواهد بود؛ البته برای عکاسی سلفی! گوشی جدید سونی، همچنین فاقد نمایشگر کشیده است و از صفحه‌نمایش استاندارد با نسبت ابعاد 16:9 بهره می‎گیرد.

شرکت سونی، هنوز گوشی‌هوشمندی را مجهز به دوربین دوگانه معرفی نکرده است. با این‏‌حال، به‎نظر می‌رسد گوشی جدید ژاپنی‌ها که توسط سونی معرفی خواهد شد، به دوربین دوگانه مجهز شده است؛ البته شرکت سونی، تصمیم دارد تا این مدل را به دوربین سلفی دوگانه مجهز کند.

براساس اطلاعات فاش شده در آزمون GFXBench، یکی از گوشی‌های سونی با شماره مدل Sony H3213 مورد ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به مشخصاتی که از این گوشی به‌دست آمده است، اولین گوشی سونی با دوربین دوگانه یک مدل پرچمدار نخواهد بود؛ آن‌طور که پیداست، گوشی جدید ژاپنی‎ها از ترکیب دو سنسور 16 و 8 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده خواهد کرد. همچنین، می‌توانید با استفاده از دوربین سلفی، فیلم‌هایی با رزولوشن 4K به ثبت برسانید. دوربین اصلی نیز شامل یک سنسور 21 مگاپیکسلی خواهد بود که می‌تواند با رزولوشن 4K به فیلم‌برداری بپردازد.

با اینکه به‌نظر می‌رسد گوشی جدید سونی در بخش عکاسی عملکرد قابل‌قبولی خواهد داشت؛ چرا مدعی هستیم این مدل، یک گوشی پرچمدار نیست؟ باید اشاره کرد که با وجود عدم افشای نام چیپ‌ست به‌کار گرفته شده در گوشی Sony G3213، می‌توان با بررسی واحد پردازشگر گرافیکی و فرکانس هسته‎های پردازشی گفت که این مدل از تراشه اسنپدراگون 630 کوالکام استفاده می‌‍کند که به هشت هست پردازشی با فرکانس 2.2 گیگاهرتز مجهز خواهد بود.

شرکت سونی برای میان‌رده جدیدش که البته شاید قیمت بالایی داشته باشد، چهار گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی درنظر گرفته است؛ احتمالاً خواهید توانست فضای ذخیره‌سازی را با استفاده از کارت حافظه میکرو SD افزایش دهید.

با اینکه گوشی جدید سونی از رویه موجود در بازار برای استفاده از دوربین دوگانه پیروی می‎کند، احتمالاً همچنان با میان‎رده‌ها و گوشی‌های رده‌بالای جدید بازار که نمایشگر کشیده دارند، فاصله خواهد داشت؛ اطلاعات به‌دست آمده، به این موضوع اشاره می‌کند که گوشی Sony G3213 به نمایشگر 6 اینچی مجهز خواهد بود که رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل دارد. با توجه به رزولوشن صفحه‌نمایش، می‌توان گفت که صفحه‌نمایش گوشی جدید نسبت ابعاد 16 به 9 دارد.

با توجه به اندازه صفحه‌نمایش، به‎نظر می‌رسد شرکت سونی یک گوشی جدید «اکسپریا» با پسوند «اولترا» عرضه خواهد کرد که به دوربین سلفی دوگانه مجهز شده است. اطلاعات دیگری که از گوشی Sony G3213 به‎دست آمده، نشان می‌دهد که این مدل از سیستم‌عامل اندروید اوریو 8.0 استفاده می‌کند که رابط‌کاربری آن توسط شرکت سونی شخصی‏‌سازی شده است.

قیمت و زمان عرضه گوشی جدید سونی، هنوز مشخص نشده است. باید منتظر ماند و دید که این مدل، چه تفاوت‌هایی  با دیگر گوشی‌های سونی خواهد داشت. آخرین گوشی که توسط سونی با پسوند «اولترا» عرضه شده، اکسپریا XA1 Ultra نام دارد که به نمایشگر 6 اینچی Full HD مجهز شده است. البته این مدل، فاقد دوربین سلفی دوگانه است و از ترکیب دو سنسور 23 مگاپیکسلی و 8 مگاپیکسلی به ترتیب برای دوربین اصلی و سلفی استفاده می‏‌کند. اکسپریا XA1 Ultra برخلاف میان‌رده جدید سونی، به چیپ‌ست میان‌رده ساخت کوالکام مجهز نیست و از تراشه هلیو P20 مدیاتک بهره می‎گیرد.



 

یک گزارش جدید نشان می‌دهد که چهار سازنده مطرح بازار موبایل، روی گوشی‌های هوشمند جدید خود با طراحی تاشو و دو صفحه‏‌نمایش مشغول به کار هستند. هوآوی احتمالاً گوشی تاشوی خود را در سال آینده روانه بازار می‌کند.

گوشی‌های هوشمند به طور مداوم در حال تغییر و تحول هستند؛ به‌نظر می‌رسد سازندگان به سختی تلاش می‌کنند تا با ارائه محصولاتی نوآورانه، مشتریان را نسبت به خرید محصولات جدید خود مجاب نمایند. جدیدترین ترند در بازار گوشی‌های هوشمند که به سرعت همه‌گیر شده است و بسیاری از سازندگان از آن تبعیت می‌کنند؛ عرضه محصولاتی با طراحی بدون حاشیه است. تمامی پرچمدارانی که در نیمه دوم امسال عرضه شده‌اند، حاشیه‌های باریکی دارند؛ البته این تغییرات تنها به گوشی‌های پرچمدار خلاصه نمی‌شود و تا پایان سال در بازار میان‌رده و حتی ارزان‌قیمت، محصولاتی عرضه خواهد شد که طراحی بدون لبه دارند.

با این‌حال، طراحی بدون حاشیه تنها تغییر احتمالی نیست که در گوشی‌های هوشمند سال آینده خواهیم دید. به‌نظر می‌رسد سازندگان به دنبال ایجاد یک تحول گسترده روی گوشی‌های هوشمند خود هستند که آن‌ها را با مدل‌های قدیمی‌تر متمایز خواهد کرد. براساس شایعات منتشر شده، ممکن است در سال آینده محصولاتی با دو نمایشگر تاشو عرضه شود.

گمانه‌زنی‌های اخیر نشان می‌دهد که شرکت‌های مختلف در حال طراحی گوشی‌های هوشمند جدیدی هستند که طراحی تاشو دارد و به دو نمایشگر مجهز شده‎اند. این اولین‎بار نیست که چنین شایعاتی منتشر می‌شود و مطمئن هستیم که گزارش‌های منتشر شده، در رابطه با محصولات مفهومی جدید سازندگان بازار نیست. شرکت ZTE گوشی جدیدی را با نام Axon M معرفی کرده است که از ترکیب دو صفحه‌نمایش استفاده می‌کند؛ می‌توانید یکی از نمایشگرها را تا بزنید و تنها از یک صفحه‌نمایش، استفاده کنید. البته باید گفت که طراحی Axon M به عنوان یک گوشی هوشمند امروزی، راضی‌کننده نیست و می‎‌توانست بهتر باشد.

به همین جهت اگر طراحی گوشی Axon M نتوانسته است نظر مساعد شما را برای خرید آن به خود جلب کند، احتمالاً باید منتظر سازندگان مطرح دیگر بازار باشید که به‌زودی، محصولات جدیدی را با طراحی تاشو عرضه خواهند کرد. آخرین گزارش‌ها به نقل از منابع مطلع در تایوان، نشان می‌دهد که شرکت‌های اوپو، هوآوی، ال‌جی و سامسونگ به سختی تلاش می‌کنند تا گوشی‎های هوشمند جدیدی را با دو نمایشگر تاشو به تولید برسانند. البته در بخش طراحی، این محصولات با یک‎دیگر تفاوت خواهند داشت زیرا هر سازنده، حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهد تا فاصله بین نمایشگرها را در گوشی‌هوشمند تاشوی خود کاهش دهد.

Yu Chengdong، معاون ارشد تجارت مصرف‌کنندگان هوآوی در مصاحبه‌ی با CNET اعلام کرده است که این شرکت، روی گوشی تاشو جدیدی مشغول کار می‎‌کند و نمونه آزمایشی آن‌ در حال‌حاضر آماده شده است. با این وجود، شرکت هوآوی درنظر دارد گوشی‌هوشمند تاشوی خود را با طراحی بدون نقص ارائه دهد؛ در صورتی‌که هوآوی به خواسته‎ی خود دست پیدا کند، ممکن است گوشی‌هوشمند تاشوی چینی‌ها در سال آینده ارائه شود.

به جزء هوآوی، شرکت اوپو، سامسونگ و ال‌جی نیز روی گوشی‌های هوشمند تاشوی خود مشغول به کار هستند؛ البته گوشی تاشوی سامسونگ، تنها محصولی است که در حال‌حاضر جزئیات زیادی در رابطه با آن می‌دانیم. به‌نظر می‌رسد نمونه اولیه این گوشی که در سال آینده به بازار عرضه خواهد شد، عرضه محدودی داشته باشد؛ این مدل مانند گوشی هوآوی از ترکیب دو صفحه‌نمایش استفاده خواهد کرد. در رابطه با گوشی‏های هوشمند تاشوی اوپو و ال‌جی، هنوز اطلاعات بیشتری به‏دست نیامده است.



 
پنج شنبه 25 آبان 1396برچسب:, :: 22:56 :: نويسنده : کوروش کبیر

اپل در زمان معرفی آیفون ۱۰ و پس از آن مانورهای تبلیغاتی زیادی روی دوربین TrueDepth این گوشی انجام داد و مواردی همچون فیس آیدی و انیموجی را به عنوان ویژگی‌های وابسته به این فناوری معرفی کرد. البته، گنجاندن موارد فوق در آیفون ۱۰ به قیمت برش قسمت بالای صفحه‌نمایش تمام شد که شاید به دید خیلی‌ها خوشایند نباشد.

در نسخه‌های قبلی آیفون کاربران مشکلی با باز کردن قفل گوشی با استفاده از اسکنر اثر انگشت یا تاچ آیدی نداشتند. از طرفی ظاهرا ویژگی انیموجی اصلا نیازی به فناوری TrueDepth ندارد. یعنی حتی در صورتی‌که در برش بالای صفحه همه‌چیز غیر از دوربین سلفی را با دست مسدود کنید، باز هم می‌توانید حالت‌های چهره‌ی خود را با انیمیشن‌های موجود شامل روباه، روبات و... بازسازی کنید. این قبول که ممکن است کیت اسکن سه‌بعدی در تشخیص چهره و بازسازی جزئیات حرکات چهره‌ی شما موثر باشد؛ اما به نظر نمی‌رسد نیاز مبرمی به آن وجود داشته باشد.

با این وجود، اپل امکان برنامه‌نویسی واقعیت افزوده‌ی خود را فقط برای دوربین جلوی آیفون ۱۰ فراهم کرده است و آیفون‌های دیگر این امکان را ندارند. بنابراین، کاربری که می‌خواهد چهره‌ی خود را به یکی از انیمیشن‌های سخنگوی آیفون تبدیل کند باید پول بیشتری پرداخته و آیفون ۱۰ را خریداری کند.

آیفون 10 / آیفون ایکس / iPhone X

برای مطالعه‌ی تمام مطالب مرتبط با گوشی‌های جدید اپل شامل مشخصات فنی، قیمت، تصاویر و ویدیوی نگاه نزدیک،
به صفحه‌‌های آیفون 10 / iPhone X یا آیفون 8 یا آیفون 8 پلاسمراجعه کنید.

 

منبع:زومیت
پنج شنبه 25 آبان 1396برچسب:, :: 22:46 :: نويسنده : کوروش کبیر

ال‌جی در وی ۳۰ برای اولین بار پس از محصولات سری جی فلکس خود از صفحه‌ی نمایش اولد یا به بیان بهتر پی-اولد استفاده کرده است. این گوشی‌هوشمند با طراحی که از وجود لبه‌های باریک بهره می‌برد، موفق شده تا صفحه‌ی نمایش ۶.۰ اینچی با رزولوشن +QHD را در یک فرم فکتور نه چندان بزرگ جای دهد. با وجود اینکه وی ۳۰ از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ بهره می‌برد؛ اما در ظاهر، یک گوشی‌هوشمند با بدنه‌ی باریک و دراز به نظر نمی‌رسد. اما وقتی آن را در دست بگیرید، می‌توانید متوجه خوشدست بودن این گوشی شوید.

ال‌جی در وی ۳۰ از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده کرده که آن را از این نظر در ردیف آخرین پرچمداران اندرویدی موجود در بازار قرار می‌دهد. ال‌جی وی ۳۰ از وجود یک ماژول رم ۴ گیگابایتی نیز در کنار حافظه‌ی داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی بهره می‌برد. از دیگر مشخصات فنی قابل ذکر این گوشی باید به پشتیبانی از Quad DAC اشاره کرد که در صورت استفاده از یک هدفون با کیفیت، می‌توان لذت گوش دادن به موسیقی با کیفیت بالا را تجربه کرد.

تماشا در یوتیوب

نظر شما درباره ال‌جی وی ۳۰ چیست؟

 
منبع زومیت

۶۰ ثانیه بخشی ویدیویی در زومیت است که به‌صورت روزانه در آن مروری بر مهم‌ترین اخبار روز خواهیم داشت. اگر امروز برای خواندن مهم‌ترین اخبار فرصت نداشتید، بخش ۶۰ ثانیه را از دست ندهید.

در ۶۰ ثانیه‌ی چهارشنبه ۲۴ آبان به ممنوعیت واردات چمدانی گوشی و انتشار نسخه‌ی ۵۷ فایرفاکس با نام کوانتوممی‌پردازیم.

 
تهیه شده در زومیت

هواوی در سال ۲۰۱۲ با عرضه‌ی ۱۰۰ میلیون گوشی هوشمند خود را به عنوان سومین تولیدکننده‌ی بزرگ دنیای رقابتی گوشی‌های هوشمند معرفی کرد. با این حال این شرکت نامدار چینی برای پیشرفت بیشتر در این حوزه می‌بایست نقاط ضعف خود را برطرف می‌کرد. در بازه‌ای که گوشی‌های هوشمند به واسطه‌ی دوربین‌های خود در حال کنار زدن دوربین‌های خانگی بودند، هواوی محصولی توانمند برای عرض اندام در این زمینه را نداشت.

غول فناوری چین در سال ۲۰۱۶ به سراغ قدیمی‌ترین نام دنیای عکاسی رفت. لایکا با بیش از ۱۷۰ سال قدمت و تجربه در توسعه‌ی محصولات عکاسی، قراردادی جهت همکاری در توسعه‌ی دوربین‌های گوشی‌های هواوی انعقاد کرد و بدین ترتیب هواوی پی ۹ با دوربینی کاملا متفاوت و توانمند و البته با چیدمان دوگانه عرضه شد. در حالی که رقبای اصلی هواوی با چینش دوگانه دوربین به دنبال استفاده از لنز‌های متفاوت رفته و امکان تصویربرداری تله یا واید را فراهم کردند، اما سومین تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند از ساز و کار خاصی در دوربین دوگانه‌ی محصولات خود بهره برده بود. دو سنسور رنگی و سیاه‌سفید به طور همزمان داده‌های موجود در هر قاب از تصویر را ثبت کرده و در نهایت اقدام به تولید تصویری با کنتراست ۵۰ درصد بیشتر نسبت به نمونه‌های سنتی می‌کرد. طبق گفته‌ی مدیراین هواوی و لایکا این ساز و کار همچنین منجر به افزایش سه برابری دریافت نور می‌شود که امکان ثبت تصاویر به مراتب بهتری در شرایط نوری تاریک را فراهم می‌کند.

هواوی میت 10 پرو  / huawei  mate 10 pro

هواوی با همکاری لایکا جلوه‌ی متفاوتی از دوربین محصولات خود را در باور عموم خلق کرد تا این برند جز اولین گزینه‌های کاربران علاقه‌مند به گوشی‌هایی با دوربین‌های توانمند باشد. هواوی با توجه به تجربه‌ی مثبت خود در این زمینه، همکاری با غول صنعت عکاسی آلمان را ادامه داد تا در پرچمدار ۲۰۱۷ این شرکت نیز شاهد چیدمان آشنای دوربین دوگانه‌ی هواوی و لایکا باشیم. 

هواوی میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو طبق سنت پیشین این شرکت از دو سنسور رنگی و سیاه‌و‌سفید بهره می‌برند. با این تفاوت که اکنون سنسور سیاه و سفید میت ۱۰ رزولوشنی برابر با ۲۰ مگاپیکسل دارد و توانایی ثبت اطلاعات بیشتری نسبت به نسل‌های پیشین خود دارد. سنسور ۱۲ مگاپیکسلی رنگی پرچمدار هواوی نیز با لنز روشن f/1.6 همراه شده است تا در این زمینه بالاترین استاندارد دنیای گوشی‌های هوشمند را کسب کند. ترکیب سنسور‌های ۱۲ و ۲۰ مگاپیکسلی در میت ۱۰ باعث شده است تا امکان زوم دو برابری بدون افت کیفیت نیز در دسترس باشد. در حالی که این قابلیت در برخی از پرچمداران به واسطه‌ی لنز دوم و متفاوت ارایه می‌شود، اما میت ۱۰ با ترکیب داده‌های دو سنسور و به واسطه‌ی الگوریتم پردازش تصاویر توانمند خود، امکان زوم دو برابری را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. سنسور ۱۲ مگاپیکسلی نیز با لرزشگیر اپتیکال همراه شده است تا کاربران بدون نگرانی از ثبت لرزش‌ها به تصویربرداری در شرایط مختلف بپردازند. 

سیستم‌ و الگوریتم‌های فوکوس خودکار متفاوتی در صنعت عکاسی توسعه یافته‌اند که شرکت‌های فعال در این حوزه با توجه به تجربه و نیاز خود از برخی از آن‌ها در محصولات خود کمک می‌گیرند. اما هواوی با کنار گذاشتن تمام محدودیت‌ها، از چهار سیستم نامدار فوکوس در میت ۱۰ و به طور همزمان استفاده کرده است تا سریع‌ترین و البته‌ دقیق‌ترین تجربه‌ی شناسایی سوژه و فوکوس روی آن را به ارمغان بیاورد. فوکوس لیزری، الگوریتم تشخیص عمق میدان،‌ تشخیص کنتراست و فوکوس فازی، همگی در پرچمدار جدید هواوی به کار گرفته شده‌اند تا غول فناوری چین از نام فوکوس هیبریدی برای تشریح قابلیت‌های میت ۱۰ در این بخش، استفاده کند.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

هواوی با کسب تجربه در توسعه‌ی دوربین و همکاری با لایکا، قدم بزرگی با عرضه‌ی میت ۱۰ برداشت. این شرکت برای اولین بار از موتور پردازش تصویر اختصاصی خود رونمایی کرد. اگر با کاربرد ISP آشنا نیستید به طور خلاصه این بخش از دوربین‌ها را می‌توان مغز متفکر آن‌ها نامید که نظارت جامعی به تمام فعالیت‌های پروسه‌ی عکاسی دارد. وظایف پردازنده‌های سیگنال تصویر عبارت است از:

  • سنسور‌ها تنها قادر به حس و درک فوتون‌ها هستند. تبدیل این سیگنال‌ها به رنگ و تصویر بر عهده‌ی ISP‌ است.
  • تنظیم تراز سفیدی، میزان نوردهی و فوکوس خودکار صحیح
  • تصحیح مشکلات لنز‌ها مانند اعوجاج تصویر، کروماتیک ابریشن و تاریک شدن گوشه‌ها (Vignetting)
  • حذف نویز، HDR، اعمال فیلتر مناسب و زیباسازی تصویر

همانطور که مشاهده می‌کنید تمام دستورات دوربین‌های عکاسی از بخشی با نام ISP صادر می‌شود و توسعه‌ی این واحد اختصاصی قدم بزرگی برای هواوی در توسعه‌ی دوربین‌هایی توانمند است. فراموش نکنید که برند‌های بزرگ صنعت عکاسی هر یک به الگوریتم‌های پردازش تصاویر خود شناخته می‌شوند و توسعه‌ی یک نمونه‌ی بی‌نقص می‌تواند تاثیر بسزایی در نتایج خروجی داشته باشد.

با این حال بزرگ‌ترین تغییر دوربین میت ۱۰ هواوی نسبت به نسل‌های پیشین خود، استفاده از هوش مصنوعی پردازنده‌ی پیشرفته‌ی کرین ۹۷۰ است. به لطف الگوریتم‌های شبکه‌ی عصبی به کار رفته در پردازنده‌ی جدید هواوی، قابلیت‌های منحصر به فردی به میت ۱۰ و دوربین آن افزوده شده است. 

یکی از قابلیت‌های الگوریتم‌های هوشمند کرین ۹۷۰ در دوربین میت ۱۰، تشخیص ماهیت سوژه است. در حالی که تمام دوربین‌های عکاسی صرفا قادر به تشخیص سوژه در قاب هستند، میت ۱۰ با درک نوع سوژه قادر به اعمال تنظیمات نوردهی، ترازسفیدی و تنظیم بهینه‌ی رنگ‌ها برای ایجاد تصویر نهایی بهتری است. در حال حاضر هوش مصنوعی کرین ۹۷۰ توانایی تشخیص ۱۳ شرایط عکاسی مختلف را دارد که به گفته‌ی هواوی در آینده و با بروزرسانی‌های نرم‌افزاری به این آمار افزوده خواهد شد. همانگونه که در بررسی زومیت از میت ۱۰ گفته شود، قطعا با پتانسیل بالای دوربین پرچمدار جدید هواوی، در آینده‌ی نزدیک و با ارایه‌ی بروزرسانی‌های نرم‌افزاری قطعا شاهد بهبود محسوس عملکرد آن در بخش تشخیص سوژه‌های مختلف و اعمال ایده‌آل تنظیمات خواهیم بود. 

هواوی میت 10 / huawei  mate 10

قابلیت‌های هوش مصنوعی کرین ۹۷۰ در میت ۱۰ صرفا به درک سوژه و محیط اطراف آن باز نمی‌گردد. به لطف این پردازنده‌ی قدرتمند، امکان درک حرکت سوژه هنگام عکاسی و حذف آن نیز موجود است. دوربین میت ۱۰ پس از تشخیص سوژه، قابلیت درک مسیر حرکت آن هنگام فشرده شدن کلید شاتر را داشته و در پس‌پردازش با حذف حرکت نسبی دوربین و سوژه، از مات شدن تصویر جلوگیری می‌کند.

میت ۱۰ نیز همانند سایر پرچمداران مطرح دنیای موبایل از قابلیت ثبت تصاویر پرتره با ایجاد جلوه‌ی بوکه برخوردار است. پرچمدار هواوی نیز همانند همتایان خود، در این بخش با درک سوژه و مرز آن با محیط اطراف اقدام به ایجاد جلوه‌ی بوکه و مات کردن پس‌زمینه و پیش‌زمینه می‌کند تا نتیجه‌ی مشابهی با تصاویر پرتره دوربین‌های حرفه‌ای ایجاد کند. زوم دو برابری در این بخش نیز در دسترس است تا نتیجه‌ی نهایی بیش از پیش به لنز‌های مخصوص تصاویر پرتره با نسبت کانونی زیاد، شبیه باشد.

هواوی در بخش دوربین نسل جدید پرچمدار خود قابلیت‌های منحصر به فردی را نیز تعبیه کرده است. پانورامای سه بعدی یکی از قابلیت‌های جذاب میت ۱۰ است که در کنار نتیجه‌ی جذاب، برخلاف برخی رقبا نیاز به مهارت زیادی در ثبت این دسته از تصاویر ندارد. با آسانی با نگه داشتن دکمه‌ی شاتر و حرکت در اطراف سوژه، تصویری سه‌بعدی تولید خواهد شد که بسیار جذاب و کاربردی است.

برای آن دسته از کاربرانی که به ثبت تصاویر سیاه‌و‌سفید می‌پردازند، در حال حاضر هواوی میت ۱۰ بهترین گزینه‌ی موجود است. این گوشی به لطف سنسور ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم خود قادر به ثبت تصاویر سیاه‌و‌سفید است که در کنار کنتراست بالا، سطح بسیار خوبی از جزئیات را ثبت می‌کند که الگوریتم‌های نرم‌افزاری سایر گوشی‌های هوشمند قادر به رقابت با آن نخواهند بود.

هواوی برای علاقه‌مندان به تصاویر سلفی، از سنسور ۸ مگاپیکسلی و لنز روشن F/2 در دوربین سلفی خود استفاده کرده است که قابلیت‌های زیادی به همراه دارد. دوربین جلوی میت ۱۰ در کنار ثبت جزئیات زیاد، تصاویر جذابی را نیز تولید می‌کند. حالت پرتره در این بخش نیز وجود دارد و هوش مصنوعی پردازنده‌ی کرین ۹۷۰ با تشخیص صورت، جلوه‌ی بوکه در پس‌زمینه‌ی قاب ایجاد می‌‌کند. قابلیت زیباسازی نیز در دسترس است که البته نباید از حداکثر آن استفاده کرد زیرا با اغراق در حذف جزئیات و زیباسازی پوست، چهره کاربران را تا حدودی خراب می‌کند. با این حال دوربین سلفی میت ۱۰ توانایی‌های بسیار زیادی دارد و به لطف هوش مصنوعی گوشی می‌تواند به خوب نیازهای این دسته از کاربران را تامین کند. تنها کمبود دوربین سلفی میت ۱۰ را می‌توان عدم وجود قابلیت‌های واقعیت افزوده و این دسته از فیلتر‌ها دانست.

در بخش فیلمبرداری نیز پرچم‌دار هواوی قابلیت‌های زیادی به همراه دارد که می‌تواند نیاز‌های کاربران این بخش را به خوبی فراهم کند. در کنار امکان فیلمبرداری با رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، امکان ضبط ویدیو‌های صحنه آهسته با رزولوشن 1080P و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه یا 720P و نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه نیز در دسترس است. لرزشگیر اپتیکال نیز کمک شایانی به حذف لرزش‌ها در شرایط مختلف می‌کند. میت ۱۰ همچنین با ضبط صدای استریو با بیت‌ریت ۱۹۲ کیلوبیت‌برثانیه می‌پردازد که خبر از کیفیت صدای بالای کلیپ‌های ضبط شده می‌دهد.

گالری تصاویر هواوی میت 10

 
تهیه شده در زومیت
چهار شنبه 24 آبان 1396برچسب:, :: 23:28 :: نويسنده : کوروش کبیر

همان طور که می‌دانید نسل دوم پیکسل، گوشی پرچمدار گوگل با نام Pixel 2 در تاریخ 12 مهر 1396 به صورت رسمی توسط این کمپانی معرفی شد. برخلاف پیکسل ۲ ایکس ال، میزان حاشیه اطراف صفحه‌نمایش پیکسل ۲ نه تنها نسبت به نسل قبلی کمتر نشده بلکه ۱.۱ درصد نیز افزایش یافته است! البته این افزایش چندان برای کاربر محسوس نیست اما جای تعجب دارد گوگل تنها نسخه XL را با کاهش حاشیه اطراف صفحه‌نمایش به‌روز رسانی کرده و نسخه ۵.۰ اینچی پیکسل ۲ را به حال خود رها کرده است! پیکسل ۲ مشابه اچ‌تی‌سی یو ۱۱، قابلیتی به نام Active Edge دارد. به وسیله این قابلیت کاربر با فشردن لبه‌های گوشی می‌تواند دستیار صوتی  Google Assistant را اجرا کند. بدین ترتیب نیازی به استفاده دکمه جداگانه مختص دستیار هوشمند مانند نوت ۸ نیست. 

با این که گوشی‌های پیکسل در بازار کشورمان همانند آیفون و دیگر برندها مانند پرچمداران سامسونگ و هوآوی محبوب نیستند، اما با فاصله کمی از عرضه جهانی پیکسل ۲ شاهد ورود این گوشی با قیمت بالا در بازار کشورمان هستیم. پیکسل ۲ نسبت به مدل سال گذشته خود با بهبودهای نه چندان زیادی همراه بوده است. حافظه داخلی پیکسل ۲ نیز نسبت به مدل سال پیش ۲ برابر افزایش یافته است. پیکسل ۲ در دو نسخه ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی به ترتیب با قیمت ۶۵۰ و ۷۵۰ دلار آمریکا به فروش می‌رسد. در حال حاضر فقط نسخه مشکی رنگ با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی وارد بازار کشورمان شده که با قیمت 4,650,000 تومان به فروش می‌رسد. اگر قصد خرید پیکسل ۲ را دارید بهتر است تا به ثبات رسیدن قیمت و مشخص شدن تکلیف رجیستری برای گوشی‌های گوگل حداقل یک ماهی را صبر کنید. همچنین برای مشاهده آخرین قیمت و مشخصات بیشتر این محصول می‌توانید به صفحه پیکسل ۲ در جی‌اس‌ام مراجعه کنید.

منبع: جی اس ام
چهار شنبه 24 آبان 1396برچسب:, :: 23:18 :: نويسنده : کوروش کبیر

شایعه جدیدی در مورد گلکسی اس 9 به گوش می‌رسد که عنوان می‌کند این پرچمدار سال آینده با هدفون بلوتوث در بازار عرضه خواهد شد.

سامسونگ امسال گوشی‌های پرچمدار خود را با هدفون‌های حرفه‌ AKG به بازار عرضه کرد تا کاربران را از خرید گلکسی اس8، گلکسی اس 8 پلاس و گلکسی نوت 8 بیشتر خوشحال کند.

طبق یک شایعه جدید، Galaxy S9 سامسونگ نیز با هدفون حرفه‌ای عرضه می‌‏شود ولی از نوع بلوتوث، کاری که قطعا مشتریان سامسونگ را به وجد خواهد آورد.

منبع این خبر گفته است پرچمدار سال آینده سامسونگ با هدفو‌ن‌های بلوتوث به دست خریداران خواهد رسید؛ هدفون‌هایی که احتمالا از نوع Icon Xباشند که هم اکنون در بازار به فروش می‌رسد. با این حال منبع این شایعه معتقد است جک 3.5 میلی‌متری هدفون از گلکسی اس 9 حذف نخواهد شد.

هنوز تا زمان رونمایی رسمی از Galaxy S9 چند ماه فاصله است و از حالا نمی‌توان نسبت به صحت این شایعه مطمئن بود. باید دید سامسونگ با اضافه کردن هدفون‌های بلوتوث قیمت پرچمدار بعدی خود را افزایش خواهد داد یا با ثابت نگه داشتن قیمت، گلکسی اس 9 را به گوشی جذابی خواهد کرد.

 

منبع: جی اس ام

چهار شنبه 24 آبان 1396برچسب:, :: 1:46 :: نويسنده : کوروش کبیر

اپل اعلام کرده است در به‌روزرسانی iOS 11.2 سرعت شارژ وایرلس آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون 10 را افزایش می‌دهد.

در حال حاضر توان شارژر موجود در جعبه‌ آیفون‌های 2017 اپل 5W است اما کاربران این گوشی‌ها با دریافت iOS 11.2 خواهند توانست گوشی خود را با توان 7.5W شارژ کنند که سریع‌تر از حالت عادی است. البته این افزایش سرعت شارژ چشم‌گیر نیست و کاربران تفاوت زیادی احساس نخواهند کرد.

 

شارژ آیفون 10 در مدت 30 دقیقه

شارژر وایرلس 5W

20 درصد

شارژر وایرلس 7.5W

14 درصد

 
با اینکه اپل خیلی دیرتر از رقبای اندرویدی امکان شارژ وایرلس را به گوشی‌های هوشمند خود اضافه کرد اما در این زمینه از آنها بسیار عقب است. به عنوان مثال گوشی‌های هوشمند سامسونگ می‌توانند با توان 15W به صورت وایرلس شارژ شوند که دو برابر بیشتر از توان شارژ وایرلس آیفون است.
 
منبع: جی اس ام

به‌تازگی، تعدادی فایل CAD از گوشی پرچمدار Galaxy S9 فاش شده است که نشان می‌دهد این مدل به دوربین دوگانه مجهز خواهد بود. همچنین سنسور اثرانگشت به زیر دوربین اصلی منتقل می‏‌شود.

سامسونگ در سه ماهه اول سال 2018 از گوشی پرچمدار Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus رونمایی خواهد کرد. وب‌سایت SamMobile در نظرسنجی که پیرامون پرچمداران جدید سامسونگ انجام داده، به این نتیجه رسیده است که بسیاری از کاربران از طراحی گوشی پرچمدار Galaxy S8 راضی هستند و تمایل دارند که کره‌ای‌ها به این طراحی پای‌بند باشند.

به‌تازگی، فایل CAD فاش شده است که به‌نظر می‌رسد طراجی گوشی پرچمدار جدید سامسونگ را به نمایش می‎گذارد. براساس تصاویر فاش شده، گوشیGalaxy S9 در جلو، شباهت‌های زیادی به نسل قبل خواهد داشت؛ انتظار می‌‏رود نمایشگر اینفینیتی دیسپلی در گوشی پرچمدار Galaxy S9 مورد استفاده قرار بگیرد.

با توجه به تصاویر به‎دست آمده، دکمه‌ی Bixby که سامسونگ امکان غیرفعال‌سازی آن‌را توسط کاربران فراهم کرده است؛ در گوشی Galaxy S9 نیز وجود دارد. تفاوت اصلی گوشی Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus با نسل قبل، در پنل پشتی آن‌ها خلاصه می‌شود.

اگر تصاویر فاش شده صحت داشته باشد، پرچمداران جدید سامسونگ به دوربین دوگانه با چینش عمودی مجهز خواهند شد و حسگر اثرانگشت در زیر دوربین اصلی قرار می‌گیرد. بسیاری از کاربران نسبت به جای‌گیری نامناسب حسگراثرانگشت گله‌مند بودند و به همین جهت، به‌نظر می‌رسد که سامسونگ تصمیم گرفته است تا حسگر اثرانگشت را به پایین دوربین اصلی انتقال دهد. فلاش LED و سنسور ضربان قلب نیز در کنار دوربین اصلی جای گرفته است.

عرضه Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus با دوربین دوگانه، بدین جهت منطقی به‌نظر می‌رسد که فبلت گلکسی نوت 8 نیز به دوربین دوتایی مجهز شده بود؛ به همین جهت، انتظار می‌رود که پرچمداران جدید سامسونگ نیز با دوربین دوگانه عرضه شوند. البته باید توجه داشت که در گلکسی نوت 8، سنسورهای دوربین به صورت افقی چیده شده‌اند و حسگر اثرانگشت نیز در کنار دوربین اصلی جای گرفته است.

براساس شایعات، شرکت سامسونگ تصمیمی به ایجاد تغییرات اساسی برای طراحی Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus ندارد؛ هرچند، گفته می‌شودحاشیه‌ی پایین صفحه‌نمایش به طور قابل‌توجهی نازک‎تر شود.

Galaxy S9 ممکن است با سیستم تشخیص چهره سه‎بعدی عرضه شود؛ گفته شده که سامسونگ به دنبال استفاده از سنسورهای سه‌بعدی در دوربین سلفی پرچمدار جدید خود است و احتمال دارد Galaxy S9 با سیستم تشخیص چهره پیشرفته‌تری نسبت به نسل قبل عرضه شود. همچنین، باید اشاره کرد که این مدل، فاقد حسگراثرانگشت در زیر نمایشگر خواهد بود زیرا فناوری لازم برای انتقال سنسوراثرانگشت به زیر نمایشگر هنوز آماده نشده است.

پرچمداران جدید سامسونگ به چیپ‌ست 10 نانومتری اگزینوس 9810 مجهز خواهند شد؛ این چیپ‌ست، مدتی پیش توسط کره‌ای‌ها معرفی شده بود. براساس گمانه‌زنی‌ها، احتمال می‎رود در ایالات متحده و چین، نسخه دیگری از Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus با تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام عرضه شود. چیپ‌ست مذکور در ماه دسامبر معرفی خواهد شد و ممکن است از لیتوگرافی 10 نانومتری بهره بگیرد؛ سامسونگ به احتمال زیاد، موجودی اولیه تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام را به پرچمداران جدید خود اختصاص می‌دهد و انتظار می‌رود پرچمداران دیگر با تأخیر عرضه شوند. در سال گذشته نیز،Galaxy S8 اولین گوشی بود که با تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام در ایالات متحده عرضه شده بود. از آنجایی‌که این شایعات به صورت رسمی تأیید نشده است، باید فعلاً با دیده شک و تردید به آن‌ها نگاه کنید.

 منبع: gsm.ir 

تنها کافی است نگاهی به آرشیو بخش راهنما و آموزش سایت زومجی بیاندازید تا از وجود مبحثی به نام «کلاس‌های شخصیتی‌» در بازی‌های ویدیویی آگاه شوید. از بازی مانند Destiny 2 گرفته تا بازی‌هایی مانند Diablo، Battlefield 1و Dark Souls هر کدام از دسته‌بندی شخصیتی به خصوصی برخوردارند که در یک نگاه کلی‌تر ما آن را به عنوان کلاس‌های شخصیتی آن بازی می‌شناسیم. برای همین در ادامه‌ی مقالات آموزش بازی‌سازی می‌خواهیم مقداری در این زمینه صحبت کرده و تعدادی از نکات موجود در این مبحث را برای شما بیان کنیم.

 

«کلاس‌های شخصیتی» که معمولا ما آن را با به طور خلاصه «کلاس»‌ می‌نامیم به جز موارد مشخصی تقریبا در تمامی بازی‌های امروزی قابل مشاهده است و ارتباط مشخصی هم با سبک و دسته‌ی بازی ندارد.  البته نکته‌ای که باید در همین ابتدای مقاله به آن اشاره کنیم این است که معمولا در بازی‌هایی مانند سری Witcher هم مبحثی به نام کلاس وجود دارد که البته نباید آن را با موضوع این مقاله اشتباه بگیرید. در چنین بازی‌هایی که شخصیت اصلی آن را یک نفر تشکیل می‌دهد، بر اساس سیستم ارتقا یا درخت مهارتی که برای بازی در نظر گرفته شده، شما می‌توانید روی قسمت مشخصی از این بخش‌ها سرمایه‌گذاری کرده و تعدادی از قابلیت‌های شخصیت خود را ارتقا دهید. دقت کنید که شخصیت ما همان شخصیت قبلی است و کم و بیش قابلیت‌های اولیه خودش را همچنان دارد با این تفاوت که تعدادی از آن‌ها را قوی‌تر کرده و تعدادی همچنان در همان وضعیت ابتدایی باقی مانده‌اند. به همین دلیل (اصل یکی بودن شخصیت) ما چنین مبحثی را تنها به عنوان یک شاخه‌ی فرعی از مبحث کلاس‌های شخصیتی می‌دانیم.

همچنین در بازی‌هایی مانند Overwatch، League of Legends، Dota 2 و در یک نگاه کلی مانند اکثر بازی‌های امروزی به خصوص در سبک شوتر، واژه‌های دیگری به جای واژه‌ی کلاس‌ استفاده می‌شود که در عمل تفاوتی با آن ندارند. مهم‌ترین این واژه‌ها نقش یا همان Role است. مثلا در بازی مانند Overwatch فرقی بین این که بگوییم ما ۴ نقش اصلی داریم با این که بگوییم ۴ کلاس اصلی داریم نیست و تنها مسئله‌ای که در این میان متفاوت است نقطه‌ای است که از آن سعی می‌کنیم به بازی نگاه کنیم. در حالت اول نگاه ما از نقطه نظر بررسی یک تیم و اجزای تشکیل دهنده آن است در حالی که در نگاه دوم سعی می‌کنیم بر اساس مهارت‌های پایه‌ای قهرمانان آنان را دسته‌بندی کنیم و این در حالی است که نقش‌های درون هر تیم دقیقا هم‌ارز توانایی‌های قهرمانان آن طراحی شده است.
horizon

در مقاله‌ی چرا باید در ساخت بازی به تنوع طلبی گیمرها توجه داشت؟ اشاره کردیم که تقریبا همه‌ی گیمرها از وجود تنوع در بازی‌های ویدیویی استقبال می‌کنند و برای همین سازندگان هم سعی می‌کنند به هر شکلی که شده چنین موضوعی را در بازی خود وارد کنند. گفتنی است که هر چقدر بازی بتواند در این زمینه قوی‌تر عمل کند، نه تنها ارزش تکرار آن بالا می‌رود (به خصوص در بازی‌های داستان‌محور)، بلکه موجب می‌شود قشر بیشتری از گیمر‌ها با بازی ما ارتباط برقرار کنند. در این راستا سعی می‌کنیم در مقاله‌ی پیش رو به بیان چندین نکته‌ی مهم در مبحث کلاس‌های شخصیتی و جایگاه آنان در بازی‌ها امروزی بیاندازیم.

نکته‌ اول: کلیشه‌ها را دنبال کنید!

در اولین نکته باید بیان کنیم که در بیشتر موارد معمولا مهم نیست شما روی چه سبکی در حال فعالیت هستید، اگر بازی شما از مبارزات گروهی و تیمی پشتیبانی می‌کند پس به احتمال فراوان و حتی صد در صدی وجود چندین کلاس در بازی شما قطعی خواهد بود. هر چه باشد نبرد‌های امروزی چه در دنیای واقعی و چه در دنیای بازی‌های ویدیویی از چندین لایه‌ی مشخص تشکیل شده است. لایه اول که به نوعی خط مقدم می‌شود، شامل کلاس‌هایی است که بسته به بازی می‌تواند شامل کلاس‌‌های تهاجمی و تدافعی باشد. معمولا در بازی‌های تیراندازی واقع‌گرایانه مانند Battlefield 1 یاCall of Duty کلاس تدافعی مانند آن چه در بازی‌هایی مانند Overwatch و Paladins وجود دارد مشاهده نمی‌شود ولی در تمامی آن‌ها کلاس‌های تهاجمی وجود دارد که خصوصیت ویژه‌ی تمامی آن‌ها قابلیت جابجایی سریع و از پای درآوردن اهداف مورد نظر است. کلاس Assualt در بتلفید 1، کلاس Offensive در اوورواچ و Flanker در پالادینز از جمله این موارد هستند.

battlefield 1

صرفا سعی نکنید با دستکاری یکسری اعداد و مدل‌های گرافیکی یک قهرمان یا یک کلاس جدید خلق کنید و به شخصیت‌پردازی کاراکتر‌ها نیز اهمیت بدهید

در این لایه و در مورد کلاس‌های تدافعی هم می‌توانیم به کلاس Tank در بازی‌ها اشاره کنیم که بدون کم و کاستی و با همین نام معمولا در تمامی بازی‌ها مربوطه مانند اورواچ، لول و دوتا 2 وجود دارد.

در لایه دوم هر نبرد تیمی کلاس‌هایی قرار می‌گیرند که وظیفه‌ی حمایت و پشتیبانی از کلاس‌های لایه اول را بر عهده دارند. این کلاس‌ها معمولا با عنوان پشتیبان در بازی‌ها وجود دارند و یکی از وظایف ثابت آن  بهبود بخشیدن وضعیت نوار سلامتی کلاس‌‌های موجود در لایه اول و به نوعی خط مقدم است. البته کم و بیش به علت نزدیکی لایه دوم به لایه اول این گروه همچنان قابلیت مبارزه کردن و از پای درآوردن اهداف را دارد اما به دلیل ماهیت کلاس و همچنین در تعادل ماندن گیم‌پلی سرعت عمل آن‌ها در خصوصیات تهاجمی مانند سرعت جابجایی، نرخ شلیک و سرعت بارگذاری اسلحه پایین است. البته تنها مزیتی که در فاز تهاجمی معمولا برای این کلاس لحاظ می‌شود قدرت بالای سلاح‌هاست و اگر نشانه‌گیری دقیقی داشته باشید همچنان می‌توانید در فاز تهاجمی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشید.

در لایه سوم هر نبردی معمولا قوی‌ترین کلاس‌های بازی از لحاظ قدرت سلاحی قرار می‌گیرند که البته به نسبت کلاس‌های دیگر نیازمند مهارت بیشتری در نشانه‌گیری است. کلاس Scout در بتلفید نمونه‌ای از این کلاس‌ها در بازی‌هاست که سرعت عمل و دقت بسیار بالایی را از هر بازیکنی طلب می‌کند.

براساس همین موارد گفته شده بد نیست در همان ابتدای کار جایگاهی را برای کلاس‌های گفته شده در بازی خود در نظر بگیرید و سپس به سراغ ابداع کلاس‌های جدید بروید. اگر دقت کنید مشاهده می‌کنید که تقریبا در تمامی بازی‌های آنلاین امروزی موارد گفته شده وجود دارند و این در حالی است که معمولا سازنده‌ها سعی می‌کنند با نام‌گذاری‌های مختلف و همچنین طراحی‌های هنری متفاوت چنین چیزی را پنهان کنند. البته گفتنی است ما مواردی را گفتیم که معمولا در تمامی سبک‌ها وجود دارند و این در حالی است که بسته به سبک بازی‌ها معمولا یکی دو کلاس اختصاصی در هر سبکی وجود دارد که در سبک‌های دیگر مشاهده نمی‌شود. مانند کلاس تانک در بازی‌های اوورواچ و پالادینز که در بازی تیراندازی واقع‌گرایانه مانند بتلفید و کالاف دیوتی وجود ندارد. در انتها هم باید بیان کنیم که پس از دنبال کردن کلیشه‌ها شما به سرعت می‌توانید صاحب چندین کلاس مختلف شوید و پس از آن می‌توانید وقت بیشتری را برای طراحی و پیاده‌سازی کلاس‌های جدید و نوآورانه صرف کنید.

نکته دوم: به کلاس‌ها و شخصیت‌های خود جان ببخشید

نکته‌ی دومی که باید به آن توجه شود این است که صرفا سعی نکنید با دستکاری یکسری اعداد و مدل‌های گرافیکی یک قهرمان یا یک کلاس جدید خلق کنید. چنین چیزی شاید در انتها باعث شود شما چندین کلاس و چندین زیر شاخه خلق کنید، اما نتیجه‌ی آن صرفا یکسری شخصیت‌ها و دسته‌بندی‌های کاغذی درون بازی است که مخاطب به هیچ وجه نمی‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می‌دهم یک دوره‌ی فشرده اوورواچ شناسی برای خود بگذارید! این بازی که نگاه اول هیچ بخش داستانی ندارد، اما اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم که به اندازه‌ی بسیاری از بازی‌های دیگر دارای کلیپ‌های سینمایی است که سراسر وب از آن‌ها پر شده است. غیر ممکن است نام بازی اوورواچ به گوش شما خورده باشد و شما حداقل چندین کلیپ سینمایی از آن و شخصیت‌هایش را ندیده باشید. اما دقیقا کجای این موضوع به مبحث ما ارتباط دارد؟

Overwatch

مانند سری Dragon Age شما می‌توانید به دور از هر گونه مبارزات آنلاین گروهی، کلاس‌های متفاوتی برای بازی خود تعریف کنید

کافی است تنها تعدادی از کلیپ‌های سینمایی این بازی را برای کسی که این بازی را انجام نداده پخش کنید تا او به راحتی بتواند دسته‌بندی‌های درون بازی و قابلیت‌های قهرمانان آن را تشخیص بدهد. مثلا در اکثر کلیپ‌ها دسته‌بندی‌های تانک در حال دفاع کردن و تحمل ضربات هستند و عناوین کلیپ‌هایشان معمولا حماسی است. دسته‌بندی‌های تهاجمی در حال تعقیب اهداف و شلیک به سمت آن‌ها هستند  و مهم‌تر از همه‌ی این‌ها شخصیت پردازی‌هایی است که برای تمامی آن‌ها صورت می‌پذیرد. دقت کنید که این شخصیت پردازی‌ها و زمینه‌سازی‌هایی که برای هر شخصیت صورت می‌گیرد در انتها موجب این می‌شود که هر کلاس از بازی هویت منحصربفردی را به خود بگیرد و در انتها بتواند گروهی از مخاطبان را به خودش جذب کند. شخصا پس از دیدن هر کدام از کلیپ‌های سینمایی اوورواچ وسوسه می‌شوم که وارد بازی شده و از فلان کلاس فلان شخصیت را انتخاب کنم تا بتوانم همان کار‌هایی را که او در آن کلیپ انجام می‌دهد درون بازی انجام دهم. تنها کافی است کلیپ Honor and Glory بازی اوورواچ را مشاهده کنید تا به ارزش کار کلاس تانک و کار‌هایی که انجام می‌دهد پی ببرید. حتی در این کلیپ می‌توانید ببینید که چگونه بلیزارد با هوشمندی هر چه تمام‌تر نقش و وظیفه‌ی اصلی کلاس تانک را که همان پشتیبانی و محافظت از اعضای تیم است به طرفداران این کلاس یادآوری می‌کند.

اگر توانستید کلاس‌ها و شخصیت‌هایی در بازی خود خلق کنید که دارای چنین پیش‌زمینه‌ها و خطوط داستانی قوی باشند، آن گاه مخاطب حتی بدون وارد شدن به بازی شما به راحتی می‌تواند با دسته‌بندی‌ها یا همان کلاس‌های درون بازی شما ارتباط برقرار کند. باید بدانید موفقیت یک کلاس و یک دسته‌بندی بیش از آن که متکی به آمار و ارقام باشد، در ارتباطی است که مخاطب خود برقرار می‌کند و برای همین باید تا می‌توانید به دسته‌بندی‌ها و کلاس‌های خودتان جان ببخشید و از این طریق آنان را در دل مخاطب خود وارد کنید.

نکته‌ چهارم: صرفا به مبارزات گروهی توجه نکنید

گاهی اوقات بازی شما کشش این را دارد که از چند جنبه‌ی مختلف داستان خود را روایت کند. روایت‌هایی که در نقطه‌ای به هم می‌رسند و یک نتیجه‌گیری بزرگتر را رقم می‌زنند. اما صرفا بیان نوشتاری یا سینمایی این مسئله همواره بهترین گزینه برای دستیابی به چنین موضوعی خواهد بود؟ مانند سری Dragon Age شما می‌توانید به دور از هر گونه مبارزات آنلاین گروهی، کلاس‌های متفاوتی برای بازی خود تعریف کنید که هر کدام خط داستانی کاملا متفاوتی با یکدیگر دارند و پس از انتخاب هر کدام از یک از کلاس‌های سه گانه‌، شما ماجرا را از منطقه‌ی کاملا متفاوتی درون بازی  شروع می‌‌کردید. این مهم و پیاده‌سازی درست آن می‌تواند به شدت ارزش تکرار بازی شما را بالا ببرد.

نکته سوم: گسترش کلاس‌ها و زیرکلاس‌ها را جدی بگیرید

پس از انتشار اولیه سازندگان سعی می‌کنند کلاس‌ها و زیرکلاس‌های درون بازی را در فاصله‌های زمانی مختلف پربارتر کرده و همچنان جذابیت بازی خود را حفظ کنند. مانند آن چه در بازی Diablo 3 توسط بیلیزارد دنبال می‌شود.

diablo

دلیل این موضوع این است که همیشه پس از مدتی درون بازی یک حالت یکنواختی برای مخاطب پیش می‌آید. هر مخاطب تعدادی شخصیت مورد علاقه دارد اما به هر حال پس از هزاران بار بازی کردن، این شخصیت‌ها دیگر آن جذابیت اولیه خود را برای مخاطب از دست می‌دهند و اصطلاحا بازی برای همراه نگه‌داشتن مخاطب و احیانا جذب مخاطبان جدید نیاز به نیرو‌های تازه نفس دارد. برای همین شما باید به عنوان بخشی از پروژه خود، منابعی را برای گسترش کلاس‌ها و زیرکلاس‌های بازی خود اختصاص دهید، چرا که یکی از ارکان اصلی حفظ شادابی گیم‌پلی و تنوع آن بدون شک گسترس کلاس‌های بازی و زیرکلاس‌های مربوط به آن است. البته نکته‌ای که در این بین باید به آن توجه شود این است که هیچ نیازی نیست که شما در همان ابتدای بازی تمامی کلاس‌ها و زیرکلاس‌های خود را درون بازی قرار دهید و دست خود را خالی کنید بلکه می‌توانید تعدادی از آن‌ها را نیز برای زمان بعد از انتشار بازی خود نگه‌داشته و طبق یک برنامه‌ی زمانی مشخص اقدام به انتشار آن‌ها کنید.

در انتها هم باید بیان کنیم که صحبت در مورد کلاس‌ها و نکات مربوط به آن بیشتر از آن که یک موضوع تئوری باشد، جنبه‌ی تجربی دارد. برای همین به شما توصیه می‌کنیم تا می‌توانید بازی‌های موفق چند سال اخیر و به خصوص بازی‌های شرکت بلیزارد را با دقت بررسی کرده تا بتوانید در این زمینه اطللاعات خود را بیشتر کنید.

 
منبع زومجی
چهار شنبه 24 آبان 1396برچسب:, :: 1:17 :: نويسنده : کوروش کبیر

وقتی که نشریات و دیگر افراد علاقه‌مند ماه سپتامبر گذشته به سیلیکون ولی واقع در کالیفرنیا برای نطق اصلی اپل آمده بودند انتظار از حد معمول بالاتر و مانند همیشه با تب‌و‌تاب همراه بود. بزرگترین غول تکنولوژی دره‌ی سیلیکون ولی قصد داشت تا جدیدترین و مهم‌ترین آیفون بروزرسانی شده از زمان عرضه‌ی آیفون در ده سال گذشته را رونمایی کند. آن زمان آیفون صنایع را ارتقا داد و نحوه کارکردن ما با همه چیز را متحول کرد. جالب است بدانید بسیاری از صاحبان بلیط طلایی این رویداد در مورد بازدید از مکان برگزاری رویداد، بیشتر از معرفی آیفون جدید هیجان زده شده بودند.

جانی آیو / اپل پارک

 مدیر طراحی اپل، جانی آیو ؛ در دفتر مرکزی جدید در حال نگاه کردن به اپل پارک با وسعت ۱۷۵ هکتار . کارمندان می‌توانند برای رفت‌وآمد در محوطه از ۲۰۰۰ دوچرخه مخصوص با رنگ خاص نقره‌ای اپل  استفاده کنند.

این اولین بازدید نزدیک و در حجم وسیع از مقر جدید اپل با ۵ میلیارد دلار هزینه ساخت است که حرف‌های زیادی در مورد آن در جهان زده شده است؛ حلقه‌ای از شیشه، آلومینیم، سنگ آهک و بتن و دفتر مرکزی جدید اپل که توسط شرکت فاستر پلاس پارتنرز طراحی شده است. مهمان‌ها از یک تپه مصنوعی، بخشی از ۱۷۵ هکتار محوطه‌ی اپل جایی که زمانی یک پارکینگ کاملا مسطح بود و سوله‌های راکد شرکت که بیشتر آن‌ها متعلق به هلیوت پاکارد بود بالا آمدند. این نقشه‌برداری مهندسی شده، یک فانتزی از کالیفرنیا، از دل زمین بیرون آمده است تا راهی برای رسیدن به  فونداسیون‌های ضد زلزله در ساختمان‌های جدید ایجاد کند. جالب است بدانید که ۹ هزار درخت از جمله گیلاس، زردآلو، سیب، خرمالو و گلابی در این محوطه کاشته شده‌اند.

تمامی درخت‌ها، طبق هدف از پیش تعیین شده قرار است اجازه ندهند این ساختمان جدید با مساحت تقریبی ۲۶۰ هزار متر مربع خود را به‌طور کامل نمایان کند. شما فقط بخش‌هایی از آن را می‌بینید و نه تنها منحنی غول‌آسای آن هرگز آشکار نیست بلکه با توجه به ارتفاع آن دو طبقه از چهار طبقه آن نیز قابل رویت نیست. پهپادها به عنوان ارائه‌دهنده اطلاعات در طول ساخت سازه در این محوطه بسیار پرواز کردند. شما هنوز هیچ چیز در مورد وسعت بی‌پروای آن یا ماهیت علمی تخیلی آن نمی‌دانید. آن‌طور که گفته شده است یک سفینه غول آسا در کوپرتینوبه زمین نشسته است.

سخرانی در سالن همایش جدید استیو جابز به عنوان یک شگفتی کوچک از مهندسی، نوآوری و توجه به جزئیات برگزار می‌شود. استفان بلینگ، یکی از شرکای فاستر پلاس پارتنرز و یکی از معماران ارشد در طراحی اپل پارک می‌گوید:

اگر پروژه کلی یک شهر کوچک است؛ این ساختمان تالارشهر و گوهر آن است. 

در بالای زمین، اساسا یک سالن همایش مدور شیشه‌ای به قطر حدود ۵۰ متر بدون محافظ مرئی وجود دارد.

بلینگ ادامه می‌دهد؛

درابتدا فقط این ایده وجود داشت که یک سقف معلق داشته باشیم و فقط این بخش از سقف، در منظره شناور باشد. این سخت‌ترین سازه‌ در حرفه‌ی کاری من بوده است.

شبکه‌ای از ۴۴ مجرا شامل سیستم‌های برق، داده‌ها و سیستم‌های اطفا حریق، در نوار‌های آلومینیومی سه چهارم اینچی در بین محوطه‌ی شیشه‌ای سالن قرار گرفته است. سقف فیبر کربن، به همان شیوه‌ای که بدنه‌های قایق‌های بادبانی مسابقه‌ای ساخته می‌شوند در دبی به‌صورت ساخته شده و ساخته نشده تست شده است‌ و وزن آن فقط ۸۰ تن است.

بلینگ می‌گوید:

اولین بار در تاریخ بشر است که این کار انجام شده است. این بزرگترین سقف ساخته شده از فیبر کربن در جهان است. اگر شما برای دستیابی به چیزی مثل این سازه جدی هستید و می‌خواهید بدون مشکل و دردسر باشد، باید حتما با اشتیاق و انرژی همه کاری برای آن انجام دهید؛ کارهایی که تاکنون انجام نشده است.

طراحی فضای داخل اپل پارک

 راه‌پله با نرده‌های تورفته در تالار استیو جابز

شور و هیجان و تکبر بلینگ در سالن تئاتر و واضح و قابل حس است. اما او سریع بیان می‌کند که این پروژه در هر مرحله مشترک بوده است. بلینگ می‌گوید:

همه چیز در سالن، همه جزئیات، هر چیزی که در اطراف شما است، یک همکاری کاملا یکپارچه با جانی آیو (مدیر ارشد طراحی اپل) و استودیوی طراحی او است. ما در طول ۹ سال گذشته تقریبا یکی شده‌ایم. ما همیشه با هم صحبت می‌کنیم، می‌نشینیم و طراحی می‌کنیم. این ساختمان فقط کار فاستر پلاس پارتنرز نیست.

از فضای باز در بالای زمین، شما به سمت تالار کنفرانس با راه‌پله‌های منحنی از جنس سنگ آهک، با نرده‌های منحنی در یک‌ طرف آن و تخته سنگ‌هایی با زاویه‌های ملایم در طرف دیگر پایین می‌آیید. بلینگ می‌گوید:

کل این فضا باید در ذهن شما حک شود، و این یک نرده‌ی حک شده در یک فضای حک شده است. (چیزی شبیه به نرده‌های منحنی در فروشگاه اپل در خیایان رجنت در لندن)، او اضافه می‌کند که جزئیات و ایده‌های دیگر در سالن و ساختمان اصلی بیشتر برگرفته شده از  طراحی فاستر پلاس پارتنرز در فروشگاه‌های برگزیده‌ی اپل هستند.

سالن کنفرانس خود را با هزار صندلی به رنگ قهوه‌ای روشن از برند Poltrona Frau، پارکت‌های منحنی شکل چوبی و با فضای وسیعی در پشت استیج هم اندازه‌ی فضای جلوی آن خود را به رخ می‌کشد. این تالار برای نمایش هرآنچه اپل در آینده عرضه می‌کند ساخته شده است، و از آن‌ها در حلقه‌ی عظیم جدید واقع در پایین تپه بهره‌برداری خواهد شد.

چیزی که از بیرون شوم و مرموز به نظر می‌رسد در داخل پر از نورهای طبیعی است و امید و خوشحالی را به محیط اطراف خود انتقال می‌دهد

چند هفته بعد، دیگر خبری از مطبوعات نیست. اگر‌چه کار در ساختمان اصلی که The Ring نامیده می‌شود و هنوز مرکز تلاش‌ برای ساخت‌وساز‌های بزرگ است رو‌ به اتمام است. این ساختمان اساسا یک برج ۵۰ تا ۶۰ طبقه است که به کناره‌های خود واژگون شده و به شکل دایره پیچیده شده است. وا‌ژگونی و پیچیدگی این ساختمان همه چیز آن هستند.  

آن‌چه شما با آن مواجه هستید، یک ساختمان افقی چهار طبقه است. همچنین The Ring کمتر از ۷۰ متر عمق دارد؛ یعنی چیزی که از بیرون شوم و مرموز به‌نظر می‌رسد در داخل پر از نورهای طبیعی است و امید و خوشحالی را به محیط اطراف خود انتقال می‌دهد. ساختمان دوازده هزار کارمند را در بخش‌های مساوی به‌کار می‌گیرد؛ از لحاظ ساختاری زمانی که در اطراف آن حرکت می‌کنید این ساختمان هشت بار به دور خود می‌چرخد. شما می‌توانید در اطراف آن در امتداد یک راهرو داخلی سه چهارم مایلی (۱.۲ کیلومتر) در لبه‌ي داخلی The Ring حرکت کنید. هشتصد پانل شیشه‌ای منحنی با ارتفاع ۱۳.۷ متر در نمای جلوی ساختمان که توسط شرکت آلمانی Seele ساخته شده به این معنا است که چشم‌اندازی از پارک و کوه‌های سانتا‌کروز و یک محوطه‌ی ۳۰ هکتاری با باغ‌ها، درختان بلوط، یک حوض بزرگ و آلاچیق‌هایی برای غذاخوری در محوطه‌ی بیرون خواهید دید. نمای لبه‌ی درونی ساختمان با پال‌های خورشیدی تا روی سقف کشیده شده‌اند که این پنل‌ها ۸۰ درصد از نیاز‌های انرژی ساختمان را فراهم خواهند کرد. استفاده از این پانل‌ها همراه با یک سیستم تهویه‌ی طبیعی که جز در شرایط حاد دمای ساختمان را به‌راحتی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد نگه می‌دارد و عوامل دیگری مانند استفاده از چوب بازیافت شده به این ‌معنی است که ساختمان دارای گواهی LEED Platinum (گواهی مدیریت انرژی و طراحی محیطی با رده پلاتینیوم) است.

طراحی فضای داخل اپل پارک

یک منطقه‌ی غذاخوری تراس مانند که به کافه‌ی اصلی مشرف است. صندلی‌ها توسط نااوتو فوکاساوا برای شرکت ژاپنی مارونی طراحی شده‌اند. اما توسط شرکت آرکو به صورت سفارشی تکمیل شده‌اند تا با نیمکت‌ها و میزهای مخصوص کافه مطابقت داشته باشند.   

گاهی اوقات، ۲۵۰ معمار فاستر پلاس پارتنرز، از آن‌ طرف اقیانوس اطلس به‌منظور کارکردن در کنار تیم مهندسی طراحی صنعتی آیو به این‌جا سفر می‌کردند. ایده‌ی اپل پارک به استیو جابز هم تعلق دارد. او در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار با نورمن فاستر ملاقات کرد و در طول ۲ سال آخر عمرش در مورد اپل پارک ایده‌پردازی می‌کرد (او در سال ۲۰۱۱ فوت کرد). دیدگاه او این بود که کارکردن را تا حد امکان همانند پیاده‌روی در پارک راحت ترسیم کند. در حقیقت، قصد او بر این بود نیروی کار که در ۱۰۰ ساختمان مجزا مستقر بودند در کنار هم جمع شوند و سپس در سطحی از هماهنگی و همکاری قرار گیرند.

فضای اداری در The Ring، با وجود همه‌ی محدودیت‌ها قابل تنظیم است. تیم‌ها می‌توانند انتخاب کنند که در مکان‌های انفرادی یا در فضای باز کار کنند. هر طبقه در هر قسمت اداری دارای یک ناحیه‌ی مرکزی با یک میز جلسه‌ی ساخته شده از چوب بلوط و تخته‌های سفید شیشه‌ای است که برای نمایش‌ صفحات عظیم تلویزیونی باز می‌شوند. ساختمان طوری طراحی و مهندسی شده است که تعاملات تصادفی بین کارکنان در راه‌پله‌ها و راهرو‌ها بیشتر رخ دهد (۳۲ راهرو و راه‌پله در ساختمان وجود دارد که برای آیو و معماران فاستر پلاس پارتنرز مایه‌ی افتخار هستند.)

هر قسمت همچنین دارای یک فضای باز مرکزی است؛ البته کافه با ظرفیت چهار هزار نفر و با داشتن یکی از بزرگ‌ترین آشپزخانه‌ها در آمریکا قطب اصلی ساختمان است. در لبه‌ی بیرونی، دو درب شیشه‌ای متحرک ۲۶ در ۱۶.۵ متری طراحی شده‌اند تا فضا را به سوی زیبایی طبیعی منطقه Bay Area باز کنند.

دفتر مرکزی جدید کوپرتینو به نوعی محصول نهایی اپل است

یک روز بعد، رئیس طراحی اپل در سوئیتی در کارلی هتل در قسمت شرقی بالای منهتن است که در آن‌جا خبری از محصولات اپل نیست و حتی تمام آسانسورهای آن منطقه بسیار قدیمی و در اویل شکوه قرن بیستم ساخته شده‌اند. حالا در سن پنجاه سالگی آیو همچنان از لحاظ جسمی با ابهت است و همانند اعتبارش لحنی ملایم، گرم و دوست‌داشتنی‌ دارد. او درباره‌ی ساختمان جدید و ویژگی‌های آن هیجان زده است.

آیو در مورد انتقاداتی که به ساختمان وارد است، حساس است. منتقدان عقیده دارند که ساختمان اپل پارک، از مد افتاده و غیر انعطاف پذیر است. این گروه معتقدند که آینده از آن ساختمان‌هایی با قابلیت تنظیم مجدد است؛ ساختمان‌هایی که قادرند خود را در طول زمان با محیط اطراف و جامعه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند وفق دهند. (دفتر مرکزی فیس‌بوک با طراحی فرنک گری، همکاری گوگل با جارک اینگلز و توماس هیتِرویک، و محوطه‌ی شهری آمازون در سیاتل از این نوع هستند.) برای آیو، انعطاف‌پذیری اپل پارک در درون خود ساختمان نهفته است و مجبور نیست آن را نمایان کند. آیو می‌گوید:

فکر نمی‌کنم لازم باشد درباره انعطاف‌پذیری ساختمان اپل پارک چیزی بگویم؛ انعطاف‌پذیری آن کاملا به‌اندازه‌ی ساختمان‌های هم‌رده خود است. ساختمان ما بسیار قابل تنظیم است و شما می‌توانید به سرعت فضا‌های باز و وسیع ایجاد کنید یا تعداد زیادی دفاتر خصوصی کوچک بسازید. ساختمان تغییر می‌کند و تکامل می‌یابد و من مطمئن هستم در ۲۰ سال آینده ما محصولات مختلفی را طراحی و توسعه خواهیم داد و همین موضوع  خود به تنهایی محوطه را به سمت تغییر و تکامل پیش خواهد برد. در حقیقت من بیشتر به توانایی دیدن چشم‌انداز که قابلیت مهم‌تری است علاقه‌مند هستم.

طراحی فضای داخل اپل پارک
ساختمان مدور شیشه‌ای سالن همایش استیو جابز با سقفی از فیبر کربن که با وزن ۸۰ تن پوشیده شده است. همچنین محوطه اپل شامل یک فروشگاه و مرکزی برای ملاقات‌کنندگان جدید و یک مرکز سلامتی و ورزش به وسعت تقریبی 9300 متر مربع است.

برخلاف Infinite Loop (حلقه نامحدود)، مقر پیشین اپل، که مجموعه‌ای از ساختمان‌های جداگانه است، The Ring یک کل واحد است. می‌توان به این حلقه‌ی بسته‌ی جدید به‌ عنوان بخشی از فرهنگ پنهانی اپل نظاره کرد. آیو می‌گوید:

بخش ارسال سفینه به ماه، یا بیان آرزوها برای درمان سرطان یا تاسیس باغ عدن در مریخ در اپل وجود ندارد. شیوه‌ی کار ما چیزی دیگری است، ما به‌طور برجسته‌ای در این زمینه متفاوت هستیم و این بخش مهمی از چیزی است که ما هستیم.

انتقاد از ساختمان به‌عنوان یک جزیره مستقل که با محیط خارج خود ارتباطی ندارد، عدم درک از چیزی است که واقعا وجود دارد. این یک ساختمان برای پردازش است. آیو روشن می‌کند که این ساختمان برای استودیوی طراحی او و دیگر کارکنان اپل به معنای شیوه‌ جدیدی از کار است. آیو می‌گوید:

این یکی از چیز‌هایی است که من بی‌دلیل در مورد آن هیجان زده هستم. در حال حاضر تعدای از استودیوهای فیزیکی واقعا غیر مرتبط وجود دارند. حالا می‌توانیم یک استودیو را با هم تقسیم کنیم. ما طراحان صنعتی داریم که در کنار طراح فونت، طراح صدا، متخصص موشن گرافیک، طراح رنگ، طراح مواد نرم در توسعه اشیا نشستهاند، و در مجاورت هر مجموعه‌ای از دفاتر بسته، یک منطقه‌ی وسیع همکاری باز وجود دارد. این فقط یک راهرو نیست؛ این‌ها فضا‌های بزرگی هستند که دور تادور ساختمان تکرار می‌شوند.

موفقیت اپل در سطح بالایی از صنعتی‌سازی نه تنها به‌خاطر طراحی محصولات زیبا که تمام ویژگی‌های زیبا را در خود دارند؛ بلکه به‌خاطر تولید آن‌ها در مقیاس وسیع و با کیفیت ماندگار ایجاد شده است

همچنین The Ring ساختمانی است که به طور مداوم به شما یادآوری می‌کند که در یک فضای متصل، مسطح و در حال جریان قرار دارید. آیو می‌گوید:«ما طراحی ساختمان را به گونه‌ای مدیریت کردیم که در ۴ طبقه قرار بگیرد و به بیننده حسی از فضا بدهد و در ضمن بیننده با ساختمان ارتباط برقرار کند. این یکی از دلایلی است که ما زمان زیادی را صرف پله‌ها کردیم. ارتباطات زیادی بین طبقات وجود دارد. درخشش زیادی از  نور وجود دارد که در تمام مسیر به پایین می‌روند و ارتباط بصری شما با طبقات را می‌سازد. پله‌ها ارتباط شما با طبقات را می‌سازند». 

با این حال، ساختمان یک استعاره برای سیستم‌های باز یا جریان خلاق ساخته شده از بتن نیست. این یک شی ساخته شده است. موفقیت اپل در سطح بالایی از صنعتی‌سازی نه تنها به‌خاطر طراحی محصولات زیبا که تمام ویژگی‌های زیبا را در خود دارند بلکه به‌خاطر تولید آن‌ها در مقیاس وسیع و با کیفیت ماندگار ایجاد شده است. ساختمان جدید اپل به نوعی محصول نهایی اپل است، در قسمت‌هایی از آن موادی استفاده شده است که شرکت اپل در ساخت لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های خود استفاده می‌کند.

آیو بیش از هر چیز یک سازنده است. فرهنگ ساختن در قلب چیزی که بلینگ آن را «هایبرید استودیو» می‌نامد قرار داشت که توسط تیم‌های فاستر پلاس پارتنرز و اپل ساخته شده است. آیو می‌گوید:

 یکی از ارتباطاتی که خیلی سریع ایجاد شد این بود که راهکار‌های آن‌ها در حل مشکل به طرز باورنکردنی شبیه به ما بود، ما هر دو تعداد بسیار زیادی مدل و نمونه‌ی اولیه می‌سازیم. ما نمونه‌های اولیه‌ای از ساختمان را در ابعاد اصلی برای امتحان و کشف مواد ساختیم. نمونه‌ی اولیه در ساخت شکل‌های متعددی به خود می‌گیرد.

طراحی فضای داخل اپل پارک
کافه چهار طبقه با چهار هزار صندلی؛ همچنین درهای کشویی از کف تا سقف ساختمان در سمت راست قرار دارند. آشپزخانه می‌‌تواند ۱۴۰۰۰ هزار نهار در روز سرو کند و برنامه این است که تا حد ممکن از محصولاتی که در درون محوطه‌ی ساختمان پرورش داده می‌شوند استفاده شود. استیو جابز به شدت درباره‌ی رژیم غذایی خود وسواس داشت و انتظار داشت غذا‌های تازه را برای کارکنانش عرضه کند. جالب است بدانید اپل حتی قایق ماهی‌گیری مخصوص به خود را دارد.

آیو سازنده و طراح صنعتی در قالب کلاسیک، عاشق طراحی منحنی‌های خاص، انتقال حس سنگی خاص یا آلومینیوم تراش خورده و ایجادکننده تعادل اشیا در دستان ما است. او مردی است که اشیای جدید ضروری برای ما می‌سازد. آیو می‌گوید:

به عنوان یک تیم طراحی، هدف ما گاهی اوقات کنار زدن طراحی از سر راه است. ما سعی می‌کنیم راه حلی را که انجام دادن آن اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد پیدا کنیم.

پیشرفته‌ترین آیفون، آیفون X، با مشخصه اصلی تمام صفحه بودن با جنجال و سر و صدای زیاد عرضه شد. اما "تمام صفحه بودن" راه درستی برای نگاه کردن به آیفون 10 نیست.نکته اصلی در این گوشی عملکرد روان و متفاوت آن است.

آیا آیو برای کلیک و اسکرول فیزیکی نخستین آیپادها، بخش‌های کاری مجزا و تک عملکردی بودن دلتنگ می شود؟ آیو می‌گوید:

من همیشه در مورد این محصولات که اهداف کلی‌تری دارند شگفت‌زده بوده‌ام، اما چیزی که درباره آیفون X فکر می‌کنم و قابل توجه است این است که قابلیت‌های آن بسیار به نرم‌افزار متکی است. به‌خاطر طبیعت سیال نرم‌افزار، این محصول قرار است تغییر کند و تکامل پیدا کند. در مدت ۱۲ ماه این شی قادر به انجام کاری است که اکنون نمی‌تواند انجام دهد. فکر می‌کنم این فوق‌العاده است. فکر می‌کنم در آینده وقتی به عقب بر‌‌گردیم و به آن نگاه ‌کنیم آن را به عنوان نقطه‌ای مهم در محصولاتی که در حال توسعه آن‌ها بودیم ‌ببینیم. بنابراین، در حالی که به طور کامل به واسطه یکپارچگی و سادگی اولین آیپاد و این‌که چقدر کار کردن با آن راحت است اغوا شده‌ام؛ باید کاملا صادقانه بگویم بیشتر از چیزی هیجان زده هستم که عملکرد خود را عمیقا تغییر می‌دهد و تکامل پیدا می‌کند. این نادر است، در طول پنجاه سال گذشته چنین چیزی اتفاق نیافتاده است. مردم همه چیز در مورد آیفون می‌گویند (هر چند دیگر محصولات ساخته شده توسط اپل با سحر و جادو فرقی ندارند. آیپد هنوز هم اساسا ارتقا دهنده‌ی زندگی و معجزه آسا احساس می‌شود، مک‌بوک ابزاری برای خلق به صورت حرفه‌ای  است و اپل‌واچ به‌تدریج به سمت مرکز صحنه حرکت می‌کند و خود را به عضوی از زندگی روزمره ما تبدیل می‌کند)؛ اما چیزی که از همه بیشتر آیفون را به عنوان یک انقلاب در گوشی‌های موبایل بر سر زبان‌ها انداخت صفحه لمسی و مولتی تاچ آن بود، چیزی که بسیاری مانند بلک‌بری، به علت هزینه‌ی بالا در ابتدای عرضه به آن توجه نمی‌کردند، مانند بلک بری. فناوری مولتی تاچ نشان داد که یک چیز منفرد می‌تواند همزمان میلیون‌ها چیز مختلف باشد.

طراحی فضای داخل اپل پارک
یکی از  ۳۲ راه‌پله اصلی ساختمان که از بتن سبک وزن قالب‌ریزی شده است، پانل‌های عایق صدا از جنس چوب که طراحی فاستر پلاس پارتنرز و استودیوی طراحی آیو  هستند و دارای هزاران سوراخ بسیار ریز هستند که با مواد جاذب پوشانده شده‌اند.

آیو می‌گوید:

اگر فکر می‌کنید مالتی تاچ چه چیزی را به ارمغان آورده است، باید بدانید که این فناوری بسیار بدیع بود؛ چرا که کاربر می‌توانست مستقیما در داده‌ها تغییر ایجاد کند. اما به‌خاطر این‌که از دکمه‌های فیزیکی در آن خبری  نبود، شما می‌توانستید برای یک اپلیکیشن خاص یک رابط کاربری ایجاد کنید. این موضوع دلیل به وجود آمدن اپ استور بود که به واسطه‌ی آن شما می‌توانید طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها و رابط‌های کاربری را داشته باشید.

تحت فشار مداوم روی اپل برای ساختن یک آیفون سحرآمیز دیگر، حالا به‌نظر می‌رسد اپل روی واقعیت افزوده به عنوان یک دست‌آویز جدید برای توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان شرط‌بندی بزرگی کرده است. بنابراین آیو اکنون در حال طراحی محصولاتی است که نه تنها عملکرد‌ ثابتی ندارند بلکه پلتفرمی برای تجارب و آموزش‌های بی‌نظیر و غیرمستقیم باشند.

چیزی که به نظر با ارزش می‌آید چیزی نیست که ما ساخته‌ایم بلکه این است که چگونه آن را ساخته‌ایم و از نتیجه‌ی آن چه چیزی یادگرفته‌ایم

در این زمان به دلیل تمرکز روی بخش نرم‌افزاری، بخش فیزیکی یا سخت‌افزاری از اهمیت کمی برخوردار است. به همین دلیل دوران آینده برای یک طراح محصول معمولی، دوران سختی خواهد بود؛ زیرا نمی‌تواند خود را مثل گذشته به چالش بکشد. اما برای آیو داستان فرق می‌کند، همه چیز دست به دست هم داده تا او را به نقطه فعلی برساند. آیو می‌گوید:

زمانی که در کالج بودم را به یاد می‌آورم، روش جدیدی در توسعه و چالش‌های جدیدی برای طراحان وجود داشت که در حقیقت با عرضه مک در سال ۱۹۸۴ شروع شده بود. عملکرد اساسی یک محصول می‌توانست در ثانیه‌ای تغییر کند و محافظه‌کاری در توضیح عملکرد‌های یک محصول به‌دلیل توسعه بخش نرم‌افزاری، دیگر بی‌ربط بود. این برای من فوق‌العاده بود.

طراحی فضای داخل اپل پارک

تیم‌های مختلف اپل می‌توانند از یک منو، تنظیمات فضای کاری خود را انتخاب کنند. تمام میزها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و سیستم‌های کابل‌کشی‌ در یک محفظه که مانند مک‌بوک‌های اپل از آلومینیوم برس خورده ساخته شده پنهان شده‌اند. همچنین راهروهای ساختمان  با صندلی‌های برند Eero Saarinen Womb برای تشویق کارمندان به مکالمه خودمانی مزین شده است.

حالا آیو و تیمش باید در جایی که چالش بعدی آن‌ها را درگیر می‌کند کار کنند. آیو می‌گوید:

ما نسبتا یک گروه سرسخت از طراحان هستیم که به طور مضحکی کنجکاو هستیم و به‌طور مداوم به‌دنبال جایگزین هستیم. برخی از آن‌ها را ‌ اکنون در این‌جا می‌توانیم درک ‌کنیم، برخی از آن‌ها فراتر از فناوری زمان حال هستند. آن‌ها به عنوان ایده‌ها وجود دارند، آن‌ها وجود دارند تا توسعه فناوری را تضمین کنند، بعضی‌ها ثمر می‌دهند و بعضی دیگر خیر.

در حقیقت، تا حدی نامشخص است که اپل در آینده چه خواهد کرد. آیا اپل می‌تواند برای بازگشت به دوران اوج خود با تولید یک محصول انقلابی، انتظارات را برآورده کند یا خیر؟

آیا شرکت اپل بعد از مرگ استیو جابز چیز ‌مهمی را از دست داده است؟ البته. تکمیل فوری اپل پارک یادآور آرزوها و دیدگاه‌های مثبت جابز است، اپل پارک آن‌ دیدگاه‌ها را در قلب شرکت و فرهنگ سازمان حک می‌کند. نبود جابز در اپل یک ضرر اساسی برای شرکت اپل محسوب می‌شود، اما او هنوز آن‌جا است، در قلب شرکت اپل، هنوز در حال ساخت‌و‌ساز، طراحی و یادگیری. آیو می‌گوید:

وقتی که برمی‌گردم و به ۲۵ سال گذشته نگاه می‌کنم، چیزی که به نظر با ارزش می‌آید چیزی نیست که ما ساخته‌ایم بلکه این است که چگونه آن را ساخته‌ایم و از نتیجه‌ی آن چه چیزی یادگرفته‌ایم. من همیشه فکر می‌کنم در انتهای پروژه دو محصول وجود دارد، محصول و خدمت فیزیکی؛ چیزی که شما ساخت آن را مدیریت کرده‌اید، و محصول دیگر تمام چیزی است که یاد گرفته‌اید. توانایی که از یادگیری شما سرچشمه گرفته، شما را قادر می‌سازد تا کار بعدی را انجام دهید و آن را بهتر انجام دهید.

در ادامه می‌توانید عکس‌ها را در اندازه واقعی ببینید:

 
منبع zoomit

Martin Hajek رندرهای جدیدی را از iPhone X Plus منتشر کرده است که ابعاد احتمالی این گوشی را با صفحه‌نمایش 6.7 اینچی به نمایش می‌گذارد؛ با وجود افزایش اندازه صفحه‌نمایش، ابعاد iPhone X Plus مانند آیفون 8 پلاس خواهد بود.

با اینکه از عرضه آیفون 10 (iPhone X) به بازار، مدت زمان زیادی نمی‌گذرد؛ شایعات زیادی پیرامون نسل جدید آیفون‌های اپل منتشر شده است. آن‌طور که ادعا می‌شود، اپل سال آینده دو آیفون با نمایشگر OLED عرضه خواهد کرد که یک مدل به عنوان جانشین آیفون 10 عرضه می‌شود و مدل دیگر، نسخه «پلاس» پرچمدار جدید کوپرتینویی‎ها است.

اگر شایعات منتشر شده صحت داشته باشد، اپل سال آینده دو آیفون با نمایشگر 5.8 اینچی و 6.46 اینچی عرضه خواهد کرد که به نمایشگر OLED مجهز شده است. به همین جهت، Martin Hajek به‌تازگی رندرهای جدیدی منتشر کرده است که نسخه «پلاس» آیفون 10 را به نمایش می‌گذارد؛ البته، باید گفت که رندرهای طراحی شده توسط وی به یک آیفون با نمایشگر 6.7 اینچی اشاره می‌کنند اما تصاویر منتشر شده نشان می‎دهد که نسخه «پلاس» آیفون 10 از نظر ابعاد چه تفاوتی با این گوشی خواهد داشت.

Martin Hajek مدعی است که آیفون 10 پلاس (iPhone X Plus) ابعادی نزدیک به آیفون 8 پلاس دارد؛ با این‌حال با حذف حاشیه‎های اضافی اطراف نمایشگر و استفاده از یک نمایشگر کشیده با نسبت ابعاد 19.5 به 9، می‌توان اندازه نمایشگر آیفون 10 پلاس را از 5.5 اینچ به 6.7 اینچ افزایش داد. رندرهای منتشر شده را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

باید اشاره کرد که احتمالاً اپل در سال آینده، یک آیفون با نمایشگر بزرگ‌تر از 6 اینچ عرضه خواهد کرد. با این وجود، اندازه صفحه‎نمایش آیفون جدید اپل به صورت دقیق مشخص نشده است. همان‎طور که در ابتدا گفته شد، فعلاً انتظار می‌رود این مدل با صفحه‌نمایش 6.46 اینچی راهی بازار شود.

با وجود اینکه رندرهای جدید، نشان می‌دهد که از نسخه «پلاس» آیفون 2018 اپل چه انتظاراتی باید داشته باشیم، بد نیست اشاره کنیم که تغییرات احتمالی در این رندر به نمایش گذاشته نشده است. از جمله تغییراتی که در آیفون‏های 2018 محتمل به‌نظر می‌رسد، استفاده از شاسی آلومینیومی ضدزنگ جدیدی است که از بیش از چهار قسمت تشکیل شده؛ گفته می‌شود اپل برای بهبود سیگنال‌دهی آیفون‏های جدید خود، تصمیم دارد تا تعداد قطعات شاسی گوشی جدید خود را افزایش دهد.

همچنین مینگ‌چی کو نسبت به عرضه آیفون‌های جدید اپل با سیستم Face ID خوش‌بین است؛ البته به گفته‎ی وی، دوربین پشتی آیفون‌های 2018 از دوربین TrueDepth بهره نمی‌گیرد زیرا اپل نگران است که نتواند قطعات سخت‌افزاری لازم را برای دوربین پشتی تأمین کند. بنابر اعلام مؤسسه KGI Securities، اپل همچنان از شش لنز پلاستیکی در دوربین اصلی آیفون‎‌های جدید خود استفاده خواهد کرد زیرا استفاده از 7 لنز پلاستیکی یا ترکیب هیبریدی 2 لنز شیشه‌ای و 3 لنز پلاستیکی، تأثیر چشمگیری روی عمکلرد دوربین نخواهد داشت.

هنوز شایعات بیشتری از آیفون‌های جدید اپل به‌دست نیامده است اما احتمالاً آیفون اولد با نمایشگر 5.28 اینچی که در شایعات گذشته به عرضه آن اشاره شده بود، معرفی نخواهد شد. در بازار گوشی‏های هوشمند، دیگر چندان برای محصولات مجهز به صفحه‌نمایش کوچک تقاضا وجود ندارد و اپل با اطلاع از این موضوع، از عرضه آیفون اولد با نمایشگر 5.28 اینچی صرف‌ظر کرده است.  



 

سامسونگ قد دارد به‌زودی یک گوشی تاشو با دو صفحه نمایش مجزا معرفی کند. گفته می‌شود که این گوشی احتمالا با مشخصات فنی سطح بالا رونمایی خواهد شد و شاید تنها به بازار چین محدود باشد.

سبک تاشو در سال‌های گذشته از محبوب‌ترین طراحی‌های ظاهری در میان گوشی‌های همراه هوشمند به شمار می‌رفت و برخی سازندگان هنوز هم دستگاه‌هایی با این طراحی تولید می‌کنند. سامسونگ یکی از همین کمپانی‌هاست و گوشی‌های تاشو آن معمولا به دو صفحه نمایش مجزا مجهز می‌شود و از ویژگی‌های فنی تقریبا سطح بالایی پشتیبانی می‌کنند. انتظار می‌رود این غول تکنولوژی کره‌ای در ماه جاری یک گوشی تاشو تازه معرفی کند. هنوز نام تجاری گوشی مذکور مشخص نشده است اما فعلا آن را با شناسه SM-W2018 می‌شناسیم. تصاویر زنده متعددی منسوب به این گوشی تاشو روز گذشته در فضای وب منتشر شدند و برخی ویژگی‌های ظاهری آن را به نمایش گذاشتند.

گزارش شده است که گوشی SM-W2018 سامسونگ صفحه نمایش 4.2 اینچی فول اچ دی دارد. در این تصاویر زنده هم شاهد هستیم که حاشیه‌ها در هر دو پنل نمایش داخلی و خارجی آن باریک نشده‌اند و به اندازه سایر گوشی‌های قبلی سامسونگ طراحی شده‌اند. این گوشی به صفحه کلید فیزیکی مجهز شده است که به نظر می‌رسد از جنس فلز براق طراحی شده باشد.

با توجه به تصویر نمای پشت SM-W2018 و اثر انگشت‌های به جا مانده بر پشت این گوشی پیش‌بینی می‌شود پنل پشت آن از جنس شیشه ساخته شده باشد. دوربین اصلی که تنها یک لنز دارد در این پنل تعبیه شده است و فلش LED و همچنین حسگر اثرانگشت به ترتیب سمت چپ و راست آن قرار دارند. ظاهرا در طراحی این بخش از گوشی تاشو تازه سامسونگ از گلکسی اس 8 الهام گرفته شده است.

گالری تصاویر (6 تصویر )
 
 
 
 

شایعه شده است که سامسونگ قصد دارد این گوشی را به پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 835 مجهز کند اما برخی گزارش‌ها هم به کوالکام اسنپ‌دراگون 821 به‌عنوان قلب تپنده آن اشاره کرده‌اند. گفته می‌شود SM-W2018 احتمالا به 4 یا 6 گیگابایت رم مجهز می‌شود و حافظه داخلی‌اش هم 64 گیگابایت خواهد بود.

همچنین گفته شده که دوربین اصلی آن 12 مگا پیکسلی است و یک حسگر 5 مگا پیکسلی برای دوربین سلفی‌اش در نظر گرفته می‌شود. ظرفیت باتری آن احتمالا معادل 2300 میلی آمپر ساعت خواهد بود و منبع انتشار تصاویرش مدعی شده است که از تکنولوژی تشخیص عنبیه چشم هم پشتیبانی می‌کند.

کمپانی سامسونگ هنوز تاریخ مشخصی برای معرفی رسمی این گوشی اعلام نکرده است اما برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند گوشی SM-W2018 احتمالا در خلال ماه نوامبر و تنها در چین عرضه خواهد شد.

جانی آیو که مدت‌ها است خود را در سمت طراح ارشد شرکت اپل می‌بیند، به‌تازگی و پس از عرضه‌ی رسمی آیفون ۱۰، باوب‌سایت والپیپر به مصاحبه پرداخته است. وی در این گفت‌و‌گوی به‌نسبت مفصل، از مقر جدید کوپرتینو‌نشین‌‌ها (اپل پارک) و موارد دیگری سخن گفته است. 

یقینا جالب‌توجه‌ترین حرف‌های آیو در مصاحبه‌ی جدیدش، به آیفون ۱۰ مربوط می‌شود. محصولی که زومیت در بررسی خود آن را یک محصول متفاوت از اپل خطاب کرد، در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ معرفی و سرانجام حدودا یک هفته‌ی پیش عرضه شد. پرچم‌دار ۲۰۱۷ اپل از یک زبان طراحی کاملا جدید نسبت به محصولات پیشین این شرکت بهره می‌برد و در قسمت جلویی آن، یک نمایشگر باکیفیت ۵.۸ اینچی از نوع اولد دیده می‌شود.

آیو در مصاحبه‌ی جدیدش گفته است که به نظر او، بهترین ویژگی گوشی آیفون ۱۰، امکان تطابق آن در طول زمان است. او توضیح می‌دهد که به لطف طراحی نمایشگر‌محور آیفون ۱۰، بخش اعظم عملکرد این دستگاه توسط نرم‌افزار آن انجام می‌شود:

من همیشه مجذوب محصولاتی شده‌ام که اهداف کلی‌تری نسبت به بقیه دارند. به عقیده‌ی من، نکته‌ی قابل‌توجه در مورد آیفون ۱۰، این است که عملکرد این گوشی تا حد زیادی توسط نرم‌افزار آن تعیین می‌شود؛ از طرفی به‌ علت ماهیت تغییرپذیر نرم‌افزار، آیفون ۱۰ می‌تواند به‌مرور زمان تغییراتی به خود ببیند و تکامل یابد.

این گوشی هوشمند پس از یک بازه‌ی زمانی ۱۲ ماهه، توانایی انجام کارهایی را خواهد داشت که اکنون از پس آن‌ها برنمی‌آید. به نظرم این نکته شگفت‌آور است. بعدا به عقب نگاه خواهیم کرد و از این گوشی به‌عنوان یک نقطه‌ی عطف در میان محصولاتی که توسعه‌شان می‌دهیم، یاد خواهیم کرد.

Jony Ive

وقتی که در این مصاحبه از وی پرسیده شد آیا دلش برای دکمه‌ی فیزیکی هوم تنگ شده است، آیو در جواب گفت چیزی که الان اهمیت بیشتری دارد، این است که چگونه یک دستگاه پس از ساخته‌ شدن به تکامل می‌رسد و عملکردش را به‌طور عمیق، دست‌خوش تغییر می‌کند:

گرچه شدیدا انسجام و سادگی دستگاهی مثل مدل نخست آیپد را دوست دارم؛ اما برای من، دیدن محصولی که به‌ مرور زمان می‌تواند به‌طور عمیق تغییر کند و به تکامل برسد، جذاب‌تر است. این موضوع، اتفاقی نادر است؛ اتفاقی که تا ۵۰ سال پیش رخ نداده بود.

آیو مقیاس صحبت‌هایش را وسیع‌تر کرد و گفت هدف اصلی تیم طراحی اپل، این است که طراحی محصولات این شرکت را برخلاف عرف امروزی انجام دهد. 

آیو در ادامه‌ی مصاحبه‌اش گفت به نظرش هیجان‌انگیز‌ترین نکته در مورد اپل پارک، این است که چگونه این پردیس، همکاری را بین تیم‌ها و دپارتمان‌های مختلف اپل ترویج می‌دهد:

موضوعی که گفتم، تنها یکی از موارد بی‌نظیر اپل پارک است که می‌توانم برایش هیجان‌زده باشم. در مقر فعلی اپل، تعداد زیادی از استودیوهای طراحی هستند که عملا هیچ‌گونه ارتباط فیزیکی با هم ندارند و این اوضاع قرار است در اپل پارک تغییر کند. در مقر جدیدمان می‌توانیم طراحان صنعتی اپل را در کنار دیگر افراد و مشاغل بنشانیم. در کنار چندین دفتر که فضای بسته دارند، یک محوطه با فضای باز قرار داده شده است که افراد می‌توانند در آن‌جا با هم تعامل داشته باشند. این فضاهای باز، راهروهای کوچک نیستند؛ بلکه مناطق بزرگی هستند که در سراسر ساختمان وجود دارند.

مصاحبه‌ی کامل جانی آیو با مجله‌ی والپیپر را می‌توانید از اینجا بخوانید.

 
منبع 9TO5MAC

آیفون X گران‌ترین گوشی اپل به شمار می‌رود که به دلیل محدودیت عرضه از سوی اپل، بسیاری از سودجویان این گوشی را با قیمتی بیش از ۴ برابر قیمت واقعی در بازار ایران عرضه کردند. البته در این میان مشتریان هم بی‌تقصیر نبودند که حاضر شدند برای خرید این گوشی هزینه‌ی گزافی پرداخت کنند.

نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی این گوشی با قیمت ۱۷ میلیون و نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی آن با قیمتی معادل ۲۳ میلیون تومان به بازار عرضه شد؛ اما حالا پس از گذشت چندین روز از عرضه‌ی اولیه و درحالی‌که هنوز این گوشی به شکل رسمی وارد بازار نشده، قیمت آن با کاهش شدیدی همراه شده و تقریبا به قیمت جهانی آن نزدیک شده است.

بر اساس گزارش بازاریان، نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی این گوشی هم‌اکنون در بازار تهران به قمیت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آیفون X قیمتی حدود ۷ میلیون تومان دارد. فعالان بازار معتقدند که تا چند روز آینده این گوشی با افت قیمتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان همراه خواهد بود و تا دو سه ماه این قیمت ثابت می‌ماند تا پس از مدتی با قیمت جهانی آن برابر شود.

سخن‌گوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گوشی آیفون X را نخستین مدل مشمول طرح رجیستری اعلام کرده و گفته بود که این گوشی قاچاق است و رجیستر نخواهد شد و فروشندگان بازار می‌گویند هنگامی که سیم‌کارت در گوشی قرار می‌گیرد، پیامی مبنی بر قاچاق بودن گوشی برای کاربر ارسال می‌شود؛ با این حال گوشی کار می‌کند و هیچ گزارشی از غیر فعال شدن آيفون X در شبکه‌ی اپراتوری منتشر نشده است.

آیفون 10 / آیفون ایکس / iPhone X

برای مطالعه‌ی تمام مطالب مرتبط با گوشی‌های جدید اپل شامل مشخصات فنی، قیمت، تصاویر و ویدیوی نگاه نزدیک،
به صفحه‌‌های آیفون 10 / iPhone X یا آیفون 8 یا آیفون 8 پلاسمراجعه کنید.

 

تهیه شده در زومیت
پنج شنبه 18 آبان 1396برچسب:, :: 22:31 :: نويسنده : کوروش کبیر

آیفون ۱۰ هدیه‌ی ۱۰ سالگی اپل به طرفداران خود است، اما آیا این آیفونِ تازه از راه رسیده شایسته‌ی جانشینی نسل‌های گذشته است؟ بیش از ۱۰ سال از زمانی که استیو جابز فقید، نسخه‌ی ابتدایی آیفون را به جهانیان معرفی کرد، می‌گذرد و از آن روز تاکنون، نسل‌های مختلف آن بخش قابل توجهی از بازار بی‌رحم گوشی‌های هوشمند را در دست داشته‌اند. از روز ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷ به عنوان روزی تاریخی در دنیای گوشی‌های هوشمند یاد می‌شود؛ روزی که استیو جابز با ساخته‌ی جدید شرکت متبوع خود، دنیای گوشی‌های هوشمند را به تکاپو انداخت. چه عاشق محصولات اپل باشیم چه با قلبی سرشار از تنفر از آن دوری کنیم، انکار انقلابی بودن آیفون اولیه کار دشواری است. جابز در زمان حیات خود عشق و توجه به ساخت یک محصول عالی را عامل ماندگاری آن در گذر زمان می‌دانست، چیزی که با گذشت بیش از یک دهه در مورد آیفون نیز صدق می‌کند. آیفون حتی در زمان تکرار طراحی و فقدان نوآوری در آن، محصولی قابل احترام در بین عموم مردم و کارشناسان بوده است.

آیفون 10 / iphone 10 X

شاید نسل‌های اخیر آیفون‌ از ایده‌آل جابز فاصله گرفته باشد؛ اما جابز هرگز شانس دیدن بازار این روزهای گوشی‌های هوشمند و تغییر نظرات خود را نداشت. دنیای گوشی‌های هوشمند سکون را بر نمی‌تابد از طرفی مسئولان اپل نیز به خوبی نتایج تلخ شکست بزرگانی چون نوکیا را با چشمان خود نظاره کرده‌اند و دیگر اشتباه پایبندی به اصول در این بازار بی‌رحم را تکرار نخواهند کرد. اپل ساختار طراحی محصولات خود را هر چند سال یکبار بازبینی می‌کند، در یک نگاه کلی آیفون X را باید سرآغاز چهارمین نسل از طراحی‌ محصولات آیفون بدانیم.

دهمین سالگرد معرفی بزرگ‌ترین میراث استیو جابز، روز ۲۱ شهریور و در آمفی‌تئاتر استیو جابز در مقر جدید اپل آغاز شد که همگان برای معرفی یک محصول متفاوت لحظه‌شماری می‌کردند. آیفون ۱۰ به عنوان سنت‌شکن‌ترین آیفون سال‌های اخیر فاقد حسگر اثر انگشت است و هویت‌سنجی در آن به کمک فناوری فیس‌آی‌دی انجام می‌شود، حاشیه‌های اطراف نمایشگر حذف شده‌‌اند و اولین ‌‌آیفون OLED اپل محسوب می‌شود. آیا سنت‌شکنی‌های آیفون ۱۰ موفق بوده است؟ آیا آیفون ۱۰ در بازار پر حرارت فبلت‌ها در سال ۲۰۱۷ محصولی بدون رقیب است؟ با بررسی زومیت از آیفون X اپل همراه باشید.

آیفون 10 / iphone 10 X

آیفون ۱۰ توسط شرکت مدیاپردازش برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی آیفون X

مشخصات فنی آیفون‌های ۲۰۱۷ در برابر مدل‌های ۲۰۱۶
مشخصات / مدلآیفون ۷آیفون ۷ پلاسآیفون  ۱۰آیفون ۸آیفون ۸ پلاس
قیمت ۶۴۹/۷۴۹/۸۴۹ دلار ۷۴۹/۸۴۹/۹۴۹ دلار ۹۹۹/۱۱۴۹ دلار ۶۹۹/۸۴۹ دلار ۷۹۹/۹۴۹ دلار
ابعاد ۷.۱×۶۶۷.۱×۱۳۸.۳ میلی‌متر ۷.۳×۷۷.۹×۱۵۸.۲ میلی‌متر ۷.۷×۷۰.۹×۱۴۳.۶ میلی‌متر ۷.۳×۶۷.۳×۱۳۸.۴ میلی‌متر ۷.۵×۷۸.۱×۱۵۸.۴ میلی‌متر
وزن ۱۳۸ گرم ۱۸۸ گرم ۱۷۴ گرم ۱۴۸ گرم ۲۰۲ گرم
ابعاد نمایشگر ۴.۷ اینچ ۵.۵ اینچ ۵.۸ اینچ ۴.۷ اینچ ۵.۵ اینچ
وضوح نمایشگر ۷۵۰×۱۳۳۴ ۱۰۸۰×۱۹۲۰ ۱۱۲۵‍×۲۴۳۶ ۷۵۰×۱۳۳۴ ۱۰۸۰×۱۹۲۰
نوع نمایشگر رتینا اچ‌دی رتینا اچ‌دی سوپر رتینا آی‌پی‌اس ال‌سی‌دی آی‌پی‌اس ال‌سی‌دی
باتری ۱۹۶۰ میلی‌آمپر ساعت ۲۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت ۲۷۱۶ میلی‌آمپرساعت ۱۸۲۱ میلی‌آمپرساعت ۲۶۹۱ میلی‌آمپرساعت
حافظه داخلی ۳۲/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت ۳۲/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت ۶۴/۲۵۶ گیگابایت ۶۴/۲۵۶ گیگابایت ۶۴/۲۵۶ گیگابایت
دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسل
دیافراگم f/1.8
دوگانه ۱۲ مگاپیکسل
دیافراگم f/1.8 و f/2.8
دوگانه ۱۲ مگاپیکسل
دیافراگم f/1.8 و f/2.4
۱۲ مگاپیکسل
دیافراگم f/1.8
دوگانه ۱۲ مگاپیکسل
دیافراگم f/1.8 و f/2.8
دوربین جلو ۷ مگاپیکسل 
دیافراگم f/2.2
۷ مگاپیکسل
دیافراگم f/2.2
۷ مگاپیکسل
دیافراگم f/2.2
۷ مگاپیکسل
دیافراگم f/2.2
۷ مگاپیکسل
دیافراگم f/2.2
فیلم‌برداری ۴کی، ۳۰ فریم‌برثانیه ۴کی، ۳۰ فریم‌برثانیه ۴کی، ۶۰ فریم‌برثانیه ۴کی، ۶۰ فریم‌برثانیه ۴کی، ۶۰ فریم‌برثانیه
جی‌پی‌اس بله بله بله بله بله
ان‌اف‌سی بله بله بله بله بله
بلوتوث نسخه ۴.۲ نسخه ۴.۲ نسخه ۵.۰ نسخه ۵.۰ نسخه ۵.۰
چیپ‌ست اپل A10 فیوژن اپل A10 فیوژن اپل A11 بایونیک اپل A11 بایونیک اپل A11 بایونیک
پردازنده ۲.۳۴ گیگاهرتز چهار هسته‌ای ۲.۳۴ گیگاهرتز چهار هسته‌ای شش هسته‌ای شش هسته‌ای شش هسته‌ای
پردازشگر گرافیکی PowerVR Series 7XT GT7600 Plus PowerVR Series 7XT GT7600 Plus اختصاصی اپل اختصاصی اپل اختصاصی اپل
حافظه رم ۲ گیگابایت ۳ گیگابایت ۳ گیگابایت ۲ گیگابایت ۳ گیگابایت
وای‌فای Dual band, 802.11a/b/g/n/ac Dual band, 802.11a/b/g/n/ac Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot
سیستم‌عامل آی‌اواس ۱۰ آی‌اواس ۱۰ آی‌اواس ۱۱.۰ آی‌اواس ۱۱.۰ آی‌اواس ۱۱.۰
اتصالات رابط لایتنینگ رابط لایتنینگ رابط لایتنینگ رابط لایتنینگ رابط لایتنینگ

طراحی

هنگامی که برای نخستین بار جعبه‌ی آیفون ۱۰ را می‌گشایید، آنچه مقابل چشمانتان خواهید دید، شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ محصولی با نمایشگر تمام‌صفحه و گوشه‌های گرد که قرار است نقطه‌ی شروعی برای ماجراجویی اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند طی دهه‌ی آتی باشد. آنچه بیش از هرچیزی در مورد iPhone X به چشم می‌آید، نمایشگر کشیده و تمام‌صفحه‌ای است که به استثناء زبانه‌ای باریک در قسمت بالا، تقریبا تمام نمای جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. دیگر خبری از حاشیه‌های قطور اطراف نمایشگر و کلید هوم نیست. این‌ها همه، المان‌هایی بودند که از زمان رونمایی استیو جابز فقید از نسخه‌ی ابتدایی آیفون، همواره‌ جزوی جدایی‌ناپذیر از این گوشی هوشمند بودند.

آیفون 10 / iphone 10 X

همان‌طور که اشاره کردیم، اپل به‌منظور فراهم‌شدن فضایی بیشتر برای نمایشگر و ارائه‌ی تجربه‌‌ی بصری هرچه‌ فراگیر به کاربر، با کلید آشنای هوم وداع گفته و این کلید که از سال ۲۰۰۷ تاکنون، همواره جزوی از زبان طراحی آیفون بود، دیگر جایی در آیفون ۱۰ ندارد. این تغییر با فلسفه‌ی اپل مبنی بر حذف موانع فنی از سر راه تجربه‌ی کاربری نیز هم‌خوانی دارد؛ فلسفه‌ای که سران کوپرتینو سال‌ها از آن سخن می‌گفتند. البته برخی رقبا طی سال‌های اخیر، در پیاده‌سازی فلسفه‌ی یادشده در محصولات خود، عملکرد بهتری از اپل داشته‌اند.

آیفون ۱۰، نقطه‌ی شروع ماجراجویی اپل در دهه‌ی آینده است

اپل در وب‌سایت خود از iPhone X به‌عنوان محصولی تمام‌صفحه یاد می‌کند؛ محصولی که در پس تجربه‌ی فراگیری که ارائه می‌دهد، ناپدید می‌شود؛ اما این ادعا چندان به واقعیت نزدیک نیست، چرا که کماکان اطرف نمایشگر را حاشیه‌هایی – هرچند بسیار باریک – فرا گرفته‌ است و علاوه‌بر این، میانه‌‌ی لبه‌ی بالای نمایشگر نیز بریدگی باریکی دارد که در آن از دوربین TrueDepth، اسپیکر مکالمه و چندین سنسور دیگر میزبانی می‌کند. گوشه‌های نمایشگر نیز همانند بسیاری از پرچم‌داران بدون حاشیه‌ی ۲۰۱۷، گِرد شده‌اند. انحنای گوشه‌های نمایشگر، علاوه‌بر بخشیدن ظاهری جذاب به گوشی، حسی را به ذهن کاربر القا می‌کند که گویی، نمایشگر تا انتهای لبه‌های محصول نیز پیش رفته است. برخلاف مدل‌های گذشته‌ی آیفون، حاشیه‌های نمایشگر در هر دو نسخه‌ی خاکستری و نقره‌ای آیفون ۱۰، به رنگ مشکی است و این موضوع بر زیبایی محصول می‌افزاید. 

آیفون 10 / iphone 10 X

طبق ادعای اپل، پنل نمایشگر تا لبه‌های گوشی پیش‌روی کرده و برای یکپارچگی هرچه بیشتر با سطوح خارجی، تا شده و برای جلوگیری از اعوجاج تصویر، روی زیرپیکسل‌ها، فیلتر Anti-Aliasing اِعمال شده است. تغییرات یادشده، توسعه‌دهندگان را ناگزیر به اِعمال تغییراتی در اپلیکیشن‌ها می‌کند، چرا که در غیر این‌صورت، حاشیه‌هایی نرم‌افزاری در طرفین نمایشگر ایجاد می‌شود و در عمل، کاربر تجربه‌ای مشابه استفاده از آیفون ۸ را خواهد داشت. یکی دیگر از مشکلات فُرم نامتعارف نمایشگر آیفون ۱۰، هنگام تماشای ویدیو، نمایان می‌شود، در این وضعیت، چنانچه تصویر را به حالت تمام‌صفحه تبدیل کنید، بخش‌هایی از تصویر، بُرش می‌خورد.

زبان طراحی جدید آیفون به کوپرتینونشین‌ها اجازه داده است تا نمایشگری ۵.۸ اینچی را در بدنه‌ای جای دهند که به‌ لحاظ فیزیکی کوچک‌تر از آیفون ۸ پلاس ۵.۵ اینچی بوده و در دست گرفتن آن نیز نسبت به فبلت‌های پیشین اپل، به‌مراتب ساده‌تر است. البته نسبت تصویر نامتعارف ۱۹.۵:۹ نمایشگر آیفون ۱۰ باعث می‌شود تا مساحت کلی آن حدود یک سانتی‌متر مربع کوچک‌تر از نمایشگر ۵.۵ اینچی آیفون ۸ پلاس باشد. آیفون ۱۰ با ابعاد ۷.۷ × ۷۰.۹ × ۱۴۳.۶ میلی‌متر تنها به‌مقدار کمی از آیفون ۸ بلندتر، عریض‌تر و ضخیم‌تر بوده و با وزن ۱۷۴ گرمی خود به‌مقدار قابل توجهی از آیفون ۸ پلاس سبک‌تر و از آیفون ۸ سنگین‌تر است. پرچم‌دار جدید اپل با وجود بهره‌بردن از نمایشگری کوچک‌تر نسبت به گلکسی اس ۸ پلاس (۵.۸ اینچ در برابر ۶.۲ اینچ)، به‌صورت تقریبی با آن هم‌وزن است. همه این‌ها به این معنی است که آیفون ۱۰ ارگونومی خوبی دارد و به راحتی در دست جای می‌گیرد.

آیفون 10 / iphone 10 X

همان‌طور که پیش‌تر در بررسی آیفون ۸ و ۸ پلاس اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین تغییراتی که اپل در طراحی آیفون‌های سال ۲۰۱۷ پیاده کرده، کنار گذاشتن طراحی یکپارچه‌ی فلزی و جایگزینی آن با طراحی مبتنی بر ترکیب فلز و شیشه است؛ بی‌شک آیفون ۱۰ نیز به‌عنوان طلایه‌دار گوشی‌های امسال کوپرتینو از این قاعده مستثنی نیست. اپل پوشش شیشه‌ای به‌کاررفته در پنل جلو و پشت آیفون ۱۰ را مقاوم‌ترین نمونه‌ی موجود در بین گوشی‌های هوشمند می‌داند و مدعی است که این پنل‌ها، فریمی را فرا گرفته‌اند که با استیل ضد‌زنگ به‌کاررفته در صنایع پزشکی هم‌تراز است. البته‌ موارد یادشده به مفهوم مقاومت آیفون‌ ۱۰ در برابر ضربه و خراشیدگی نیست؛ از این رو استفاده از کِیس را همراه این گوشی‌ توصیه می‌کنیم. طراحی شیشه‌ای آیفون ۱۰ باعث شده تا این گوشی همانند دو برادر دیگر خود به قابلیتی مجهز شود که کاربران گوشی‌های اندرویدی چندین سال است به داشتن آن می‌بالند؛ آیفون ۱۰ از ماژول شارژ بی‌سیم بهره می‌برد و خوشبختانه اپل استانداردی انحصاری برای این قابلیت توسعه نداده و استاندارد بی‌سیم Qi را ترجیح داده است؛ بنابراین آیفون ۱۰ اصولا باید با هر پد شارژ بی‌سیم موجود در بازار سازگار باشد.

طراحی بدون حاشیه به سبک اپل

ترکیب پنل شیشه‌ای پشت آیفون ۱۰ و فریم استیل در کنار ابعاد مناسب آن باعث شده است تا به‌راحتی از دست سُر نخورد. اپل پوشش استیل براقی را برای فریم فلزی گوشی در نظر گرفته که در نسخه‌ی خاکستری، به رنگ مشکی و در نسخه‌ی نقره‌ای به رنگ کروم است و طراحی نسخه‌ی ابتدایی آیفون را در ذهن تداعی می‌کند. همانند آیفون ۸ و ۸ پلاس، دیگر خبری از عبارت «Designed by Apple in California» در پشت آیفون ۱۰ نیست و این بخش از گوشی تنها میزبان دوربین دوگانه‌، عبارت «iPhone» و لوگوی درخشان اپل است که برخلاف گذشته، داخل پوشش شیشه‌ای گوشی نقش بسته و ظاهری مینیمال و جذاب به گوشی بخشیده است. همانند تمام گوشی‌های شیشه‌ای، آیفون ۱۰ نیز به‌سادگی لک می‌پذیرد و اثر انگشت را به‌خود می گیرد؛ بنابراین چنانچه جزو کسانی هستید که وجود آثار انگشت روی بدنه‌ی گوشی را مساله‌‌ی آزاردهنده‌ای می‌دانند، بهتر است همواره دستمال میکروفایبر به همراه داشته باشید.

آیفون 10 / iphone 10 X

برآمدگی دوربین، آزاردهنده‌تر از قبل

در حالی که دوربین پرچم‌داران اندرویدی روز‌به‌روز در طراحی کلی گوشی محو می‌شود و دیگر خبری از برآمدگی‌‌های زمخت و ناپسند در آن‌ها نیست؛ اما گویی اپل کماکان از جا دادن این ماژول در دل گوشی‌های خود ناتوان است. دوربین اصلی آیفون X به سبب بهره‌گیری هر دو لنز دوربین آن از لرزش‌گیر اپتیکال، بیش از پیش از پنل شیشه‌ای گوشی بیرون زده است و این مساله علاوه‌بر آنکه از زیبایی محصول می‌کاهد، کار کردن با آن روی سطوح صاف را نیز دشوار می‌کند. دوربین دوگانه‌ی آیفون ۱۰ چینشی عمودی دارد و فلش LED چهارگانه‌ نیز اکنون بین دو دوربین قرار گرفته است. اپل دلیل چنین چینش نامتعارفی را نبود فضای کافی در داخل گوشی، به سبب اضافه‌شدن سنسورهای سیستم هویت‌سنجی Face ID عنوان می‌کند. 

اپل به تصمیمی که در خصوص آیفون ۷ گرفته بود، کماکان وفادار است و در iPhone X نیز خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری نیست. لبه‌ی سمت چپ گوشی همانند گذشته از دو کلید کنترل حجم صدا و سوئیچ نوتیفیکیشن میزبانی می‌کند، در حالی که کلید چندمنظوره و عریض پاور که اکنون اپل آن را Side Button می‌نامد و درگاه سیم‌کارت، سمت راست گوشی را اشغال کرده‌اند. باید خاطرنشان کنیم که با حذف‌شدن کلید هوم، تعدادی از عملکردهای آن، نظیر دسترسی به سیری و ثبت اسکرین‌شات برعهده‌ی کلید کناری جدید قرار گرفته است. اپل کلید‌های فیزیکی و درگاه سیم‌کارت را نیز از جنس استیل ضدزنگ ساخته است؛ بنابراین فشردن آن‌ها لذت مضاعفی را به‌ همراه دارد.

یکی دیگر از ایراداتی که می‌توان به پرچم‌دار اپل وارد کرد، مجهز نبودن این گوشی به پورت USB-C است. در شرایطی که اپل پورت‌های USB-A را از لپ‌تاپ‌های جدید خود حذف کرده و آن‌‌ها را با پورت تاندربولت ۳ جایگزین کرده است، گوشی هوشمند آینده‌نگرانه‌ی کوپرتینونشین‌ها کماکان از پورت لایتنینگ بهره می‌برد که به‌منظور پشتیبانی از شارژ سریع از USB 3.1 مجهز شده است. تغییر این پورت به USB-C می‌توانست اکوسیستم اپل را یکپارچه‌تر از گذشته کند. در دو طرف پورت لایتنینگ آیفون X‌ دو دریچه وجود دارد که یکی از آن‌ها، اسپیکر گوشی را در پسِ خود دارد و دیگری از میکروفون میزبانی می‌کند. البته آیفون ۱۰ از دو اسپیکر بهره می‌برد و نمونه‌ی دوم با اسپیکر مکالمه در لبه‌ی بالای نمایشگر یکپارچه شده است.

آیفون 10 / iphone 10 X
آیفون 10 / iphone 10 X
آیفون 10 / iphone 10 X
آیفون 10 / iphone 10 X

درست‌مانند آیفون ۸ و ۸ پلاس، طراحی آیفون ۱۰ نیز به‌گونه‌ای است که سران کوپرتینو موفق به دریافت گواهی IP67 از مؤسسه‌ی IEC برای آن شده‌اند؛ بنابراین روی کاغذ، گوشی‌ جدید اپل مقاومت خوبی در برابر نفوذ آب‌ و گردوغبار دارد و می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه، فشار آب را در عمق یک متری تحمل کند؛ البته باید خاطرنشان کنیم که رقبای مستقیم آیفون ۱۰، نظیر گلکسی‌ نوت ۸ و ال‌جی وی ۳۰ گواهی IP68 را کسب کرده‌اند که به‌مفهوم مقاومت آن‌ها در برابر فشار آب در عمق ۱.۵ متری است.

آیفون X مجموعه‌ای از نخستین‌ها را با خود به خانواده‌ی آیفون اضافه کرده است؛ این محصول اولین گوشی هوشمند اپل با نمایشگر OLED، طراحی بدون حاشیه و سیستم هویت‌سنجی مبتنی بر تشخیص چهره محسوب می‌شود و قرار است چشم‌اندازی از محصولات کوپرتینو طی دهه‌ی آتی را ترسیم کند. پرچم‌دار جدید اپل، محصولی با کیفیت ساخت مثال‌زدنی، دقت مهندسی و ظاهری متفاوت است که زبان طراحی آن، جنبه‌های مثبت بسیاری را در بر دارد؛ اما ممکن است المان‌هایی از طراحی این گوشی، نظیر زبانه‌ی باریک بالای نمایشگر و برآمدگی دوربین، برای تعدادی از کاربران ناخوشایند باشد.

نمایشگر

نمایشگر اصلی‌ترین المان طراحی آیفون ۱۰ و وجه تمایز آن با ساخته‌های پیشین اپل شده است. در آیفون ۱۰ دیگر خبری از نسبت نمایشگر به بدنه‌ی پایین نسل‌های گذشته نیست و با یک آیفون کاملا متمایز از نظر ابعاد و پنل نمایشگر روبه‌رو هستیم. نمایشگرهای ال‌سی‌دی آیفون‌های پیشین بدون شک یکی از بهترین‌ها در نوع خود هستند؛ با این حال دنیا به سمت استفاده از نمایشگرهای اولد پیش می‌رود؛ این نمایشگرها در کنار روشنایی بیشتر، بهترین عمکرد را در نمایش رنگ مشکی و مصرف انرژی دارند. با ورود جدی ال‌جی به دنیای اولد‌های موبایل شاهد همه‌گیرتر شدن استفاده از پنل‌های اولد در گوشی‌ها خواهیم بود؛ البته اپل ترجیح داده است تا از پنل‌های شرکت باسابقه‌تر در این زمینه یعنی سامسونگ استفاده کند. خوشبختانه نتیجه‌ی همکاری سامسونگ و اپل نمایشگری کم‌رقیب در دنیای گوشی‌های موبایل است.

آیفون 10 / iphone 10 X

اپل در آیفون ۱۰ از نمایشگری با نسبت تصویر غیر مرسوم ۱۹.۵ به ۹ استفاده کرده است. چنین نسبت تصویری با وجود ۵.۸ اینچی بودن نمایشگر آیفون ۱۰، مساحت کمتری نسبت به آیفون ۸ پلاس ارائه می‌دهد. تقریبا ۸۳ درصد پنل جلویی گوشی با نمایشگر پوشانده شده است که برای آیفون که هیچ‌گاه پا را فراتر از ۷۰ درصد نسبت نمایشگر به بدنه نگذاشته بود، یک موفقیت محسوب می‌شود. نمایشگر آیفون‌های پیشین با وجود عملکرد عالی در بخش تولید رنگ و روشنایی، همواره از مشکل رزولوشن پایین‌تر نسبت به رقبای اندرویدی رنج می‌بردند؛ اما آیفون ۱۰ با رزولوشن ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ نمایشگر خود، اختلاف را با پرچمداران دنیای اندروید به حداقل رسانده است؛ چنین رزولوشنی تراکم ۴۵۸ پیکسل‌براینچ را برای نمایشگر این گوشی به ارمغان می‌آورد.

اپل به دنیای رنگی نمایشگرهای OLED پا می‌گذارد

اپل از پنل‌های اولد سفارشی‌شده‌ی سامسونگ با آنتی الیاسینگ اختصاصی در آیفون ۱۰ استفاده کرده است به این معنی که کوپرتینونشین‌‌ها آن را برای انطباق با خواسته‌های خود بهینه‌سازی کرده‌اند. نمایشگر آیفون‌های پیشین، علاقه‌ی اپل به رنگ‌های طبیعی را به وضوح نشان می‌دادند؛ آیفون ۱۰ نیز با وجود بهره‌گیری از پنل OLED، از این اصل پیروی می‌کند و شاهد رنگ‌های طبیعی‌تری نسبت به دیگر اولد‌ها در آن هستیم. دو مشکل Burn-in (ایجاد هاله) و تغییر رنگ در زوایای دید غیر عمودی در بین نمایشگرهای اولد رایج هستند. از آنجایی که ایجاد مشکل اول زمان‌بر است،اکنون اظهارنظر در مورد آن ممکن نیست، با این حال اپل یک روز پس از عرضه‌ی آیفون ۱۰ بروز مشکل هاله در نمایشگرهای آیفون ۱۰ را محتمل دانست. به لطف بهره‌گیری از پنل OLED، شاهد تغییر محسوس رنگ‌ها در زوایا نبودیم؛ با این حال گزارش‌هایی مبنی بر سرد شدن رنگ‌ها در زوایای تند رسانه‌ای شده است. 

سرویس‌های ارائه‌ی محتوای ویدئویی روزبه‌روز در حال افزایش محتوای سازگار با استاندارد‌های HDR هستند؛ آیفون ۱۰ از هر دو استاندارد اچ‌دی‌آر و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند که اولین بار ال‌جی در جی ۶ چنین کاری را انجام داده بود. برای لذت بردن از این دو استاندارد، نیازمند محتوای انکود شده‌ی مخصوص هستیم؛ پشتیبانی آیفون ۱۰ از استانداردهای یادشده بدین معنی است که محتوای بیشتری برای مشاهده در دسترس کاربر خواهد بود. کنتراست و دقت رنگ بالاتر به وضوح در محتوای اچ‌دی‌‌آر حس می‌شود.

آیفون 10 / iphone 10 X

اپل نمایشگر هر سه آیفون امسال را به ویژگی True Tone مجهز کرده است. این ویژگی با کمک سنجش نور محیط و دمای آن اقدام به تغییر دمای رنگ‌ نمایشگر می‌کند؛ این کار باعث سازگاری بهتر چشم انسان با نمایشگر می‌شود. اپل از حسگر دقیق‌تری نسبت به آیفون ۸ برای سنجش دمای رنگ نور محیط استفاده کرده است. رنگ سفید در صورت فعال بودن True Tone واقعی‌تر نمایش داده می‌شود. همچنین به لطف این قابلیت چشمان کاربر کمتر خسته می‌‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتما با مراجعه به تنظیمات نمایشگر، این قابلیت را فعال کنید. در استفاده از نمایشگرهای ال‌سی‌دی، آیفون‌های پیشین مشکل خاصی از نظر خوانایی زیر نور خورشید شاهد نبودیم. خوشبختانه روشنایی مناسب نمایشگر آیفون ۱۰ عملکرد نسبتا خوبی در استفاده از آن در فضای باز دارد. یکی دیگر از نکاتی که در استفاده از این نمایشگر نظر ما را به خود جلب کرد، حس نزدیک بودن نمایشگر به شیشه‌ی سطح گوشی است.

همان‌طور که در بخش طراحی نیز ذکر شد، اپل برای قرار دادن تجهیزات لازم برای روش هویت‌سنجی جدید خود بخشی از بالای نمایشگر را به صورت یک نوار باریک سیاه‌رنگ از نمایشگر جدا کرده است. نسبت تصویر غیر متعارف در آیفون ۱۰ به خودی خود یک چالش برای اجرای صحیح اپلیکیشن‌ها به شمار می‌رود، حال آنکه مشکل بریده‌شدن و از دست دادن بخشی از تصویر در صورت نمایش کامل محتوا نیز به آن اضافه می‌شود. از دست دادن بخشی از اطلاعات و محتوا به دلیل حذف بخشی از نمایشگر مشکل کوچکی نیست؛ باید تا زمان به‌روزرسانی اپلیکیشن‌‌ها و سازگار شدنشان با این نوع نمایشگر منتظر ماند. خوشبختانه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن در iOS سابقه‌ی خوبی در به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها دارند؛ از این رو ما نیز به حل شدن بسیاری از این مشکلات در آینده‌ی نه چندان دور امیدواریم.

فیس آی‌دی، مانعی بر سر راه تجربه‌ی فراگیری است که از نمایشگر آیفون ۱۰ انتظار داریم

تا زمانی که اپلیکیشن‌ها چنین نسبت تصویر و برشی در تصویر را تشخیص ندهند، نوارهای سیاه‌رنگی در بالا و پایین اپ‌های اجرا شده به نمایش در می‌آیند؛ در این حالت گویی یک آیفون با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ با حاشیه‌های عریض در دست گرفته‌ایم. شایان ذکر است اپلیکیشن‌‌های پیش‌فرض آیفون به خوبی با طراحی جدید سازگار شده‌اند و در حالت تمام صفحه و بدون از دست دادن اطلاعات مهم اجرا می‌‌شوند. متاسفانه بر خلاف رقبای اندرویدی فعلا تنظیمات خاصی برای برطرف کردن مشکل نسبت تصویر در آيفون ۱۰ و تمام‌صفحه کردن اپلیکیشن‌ها وجود ندارد. تقریبا تمام اپلیکیشن‌های بنچمارک‌گیری نصب شده روی آیفون ۱۰ با نوارهای مشکی در بالا و پایین نمایشگر اجرا شدند. اپلیکیشن‌ پیام‌رسان تلگرام نیز با وجود اجرا شدن به‌صورت تمام صفحه، مشکلاتی با نسبت تصویر غیر متعارف در آیفون ۱۰ داشت که احتمالا در آپدیت‌های چند هفته‌ی آینده شاهد برطرف شدن آن‌ها خواهیم بود.

آیفون 10 / iphone 10 X

همانند روند بررسی‌های پیشین، برای سنجش میزان روشنایی نمایشگر، آن را در آزمایشگاه زومیت مورد بررسی قرار دادیم. پیش از این شاهد عملکرد خوب آیفون‌ ۸ و ۸ پلاس در بحث روشنایی بودیم؛ اما نمایش رنگ مشکی به خاطر ماهیت پنل مورد استفاده در آن‌ها قابل مقایسه با نمونه‌های اولد بازار نبود. مشکی عمیق و روشنایی بالا از جمله ویژگی‌های پنل‌های اولد محسوب می‌شود که به بهترین شکل در نمایشگر آیفون ۱۰ نمود پیدا کرده‌اند. برای مشاهده‌ی نتایج تست نمایشگر و مقایسه‌‌ی آن با دیگر پرچمداران بازار از جدول زیر استفاده کنید:

روشنایی نمایشگرWhite, 0%Black, 100%, ManualWhite, 100%, ManualBlack, 100% AutoWhite, 100%, AutoMax Native Contrast
iPhone X 2.43 0 750 0 930
Mate 10 1.27 3.17 315 3.93 502 127
iPhone 8 2.56 1.84 550 1.95 658 337
iPhone 8 plus 2.26 1.64 529 1.87 629 336
Xperia XZ1 5.2 1.03 432 1.1 473 430
V30 3.71 0 591 0 706
Galaxy note 8 2.85 0 738 0 1074
OnePlus 5 2.4 0 639 0 640
Xperia XZ Premium 3.87 1.38 411 1.55 414 298
Galaxy S8 Plus 2.39 0 698 0 1119
iPhone 7 Plus 1.53 1.81 553 2.21 647 305
LG G6 2.51 0.68 349 0.82 389 513
Huawei P10 1.73 3.57 532 3.50 531 152
HTC U11 4.68 3.18 395 3.97 515 130

در پایان این بخش باید گفت نمایشگر آیفون ۱۰ به دلیل ارائه‌ی رنگ‌های غیر اشباع و زیبا، روشنایی بالا و زاویه‌ی دید عالی، نقطه‌ی قوت بزرگ آن به شمار می‌رود. این نمایشگر بهترین نمونه‌ای است که تا به امروز در گوشی‌های هوشمند تجربه کرده‌ایم.

اسپیکر

اپل استفاده از اسپیکرهای استریو در گوشی‌های هوشمند خود را برای نخستین‌ بار با آیفون ۷ / ۷ پلاس و با هدف بالا بردن «گستره‌ی دینامیکی صدا» آغاز کرد؛ این روند در آیفون ۸ / ۸ پلاس و در نهایت آیفون ۱۰ نیز ادامه یافته است. اسپیکرهای استریوی آیفون در لبه‌ی پایین فریم گوشی و حاشیه‌ی بالای نمایشگر (یکپارچه‌شده با اسپیکر مکالمه) قرار دارند و اکنون بنا به ادعای اپل، صدای باس عمیق‌تر و غنی‌تری ارائه می‌دهند و حجم صدای خروجی آن‌ها نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است.

آیفون 10 / iphone 10 X

در ارزیابی‌های ما، بلندی صدای اسپیکر آیفون بین ۷۱ تا ۷۲ دسی‌بل متغیر بود؛ بنابراین از این حیث می‌توان به‌وضوح به برتری هواوی میت ۱۰ با بلندی صدای ۷۳ تا ۸۳ دسی‌بل پی‌ برد. اما کیفیت صدای خروجی بسیار مطلوب بود؛ به‌طوری که در بالاترین حجم صدا نیز صدایی واضح، عاری از نویز و شفاف به‌ گوش می‌رسید. آیفون ۱۰ حین اتصال هدفون نیز عملکردی مثال‌زدنی و لذت‌بخش را از خود به نممایش می‌گذارد؛ اما بی‌شک نمی‌توان عملکرد آن را از این حیث با گوشی‌های مجهز به مبدل دیجیتال به آنالوگ مانند ال‌جی وی ۳۰ برابر دانست.

فیس آیدی

اپل با آیفون ۵ اس حسگر اثر انگشت را به دنیای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد و این فناوری از سال ۲۰۱۳ با تمام نسخه‌های آیفون، همراه بوده است. با معرفی نسخه‌ی ابتدایی آیفون در سال ۲۰۰۷، موجی بزرگ در بازار گوشی‌های هوشمند به راه افتاد و هر سال شاهد اضافه‌شدن فناوری‌های جدیدی به آیفون بودیم تا اینکه روزشمار تاریخ خبر از فرارسیدن سال ۲۰۱۷ داد. تکرار طراحی آیفون ۶ برای سه سال متوالی هرچند فروش خوبی را برای اپل به ارمغان آورد؛ اما انتقادها از نبود خلاقیت را به بالاترین حد خود رساند. تلاش برای معرفی فناوری‌های جدید نشان از تلاش اپل برای عرضه‌ی آیفونی متفاوت داشت. در ماه‌های اولیه بسیاری از شایعات حکایت از تلاش‌های اپل برای استفاده از حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر داشت؛ اما محدودیت‌های فنی، اپل را بر آن داشت تا فناوری جدیدی را مورد توجه قرار دهد. فیس‌آی‌دی نام فناوری جدید هویت‌سنجی آیفون است که با حذف حسگر اثر انگشت، باید علاوه‌بر به دوش کشیدن بار نوآوری، وظیفه‌ی تامین امنیت را نیز به عهده بگیرد.

آیفون 10 / iphone 10 X

اپل در زمان رونمایی آیفون ۱۰، حسگر اثر انگشت را یک فناوری کهنه خواند و در عوض استفاده از فیس‌آی‌دی را با همان ادبیات حماسی همیشگی به کاربران توصیه کرد. هرچند فیس‌آی‌دی در بنیان شبیه به سیستم‌های تشخیص چهره‌‌ی مورد استفاده در گوشی‌های اندرویدی است؛ اما در جزئیات و عملکرد، تفاوت‌هایی را با نمونه‌های اندرویدی دارد. در واقع اپل سعی کرده است تا فناوری موجود را به پختگی برساند. طبق اعلام اپل، احتمال اینکه فردی به‌صورت تصادفی بتواند آیفون 10 را از طریق فیس‌آی‌دی آنلاک کند، یک در میلیون است؛ اما در مورد تاچ‌آی‌دی، این احتمال به یک در ۵۰٬۰۰۰ کاهش می‌یابد. اپل با ارائه‌ی چنین آماری سعی دارد تا میزان صحت عملکرد و قدرت امنیتی بالای فیس‌آی‌دی را نشان دهد. فیس‌آی‌دی با بهره‌گیری از دوربین موسوم به TrueDepth، استفاده از حالت چهره‌ی کاربر را جایگزین هویت‌سنجی از طریق اثر انگشت می‌کند. همانند تاچ‌آی‌دی، فیس‌آی‌دی نیز می‌تواند نیاز به هویت‌سنجی در خرید از آیتونز، آی‌بوک استور و استفاده از اپل‌پی را تامین کند. ابتدا بهتر است نگاهی به کارکرد فناوری فیس‌آی‌دی داشته باشیم.

خداحافظ تاچ آی‌دی

فیس‌آی‌دی را باید ترکیبی از فناوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خواند. ماژول‌های سیستم فیس‌آی‌دی شامل یک سنسور دوربین ۷ مگاپبکسلی، یک سنسور مادون قرمز، یک سنسور تشخیص فاصله، سنسور شناسایی شدت نور محیط و ماژولی با عنوان Flood Illuminator است که اپل جزئیات عملکرد این ماژول را در اختیار عموم قرار نداده است؛ اما همین ماژول، امکان تشخیص چهره در محیط‌های تاریک را نیز با استفاده از فیس‌آی‌دی فراهم می‌کند. فیس‌آی‌دی تقریبا ساختاری شبیه به سیستم تشخیص چهره‌ی کینکت مایکروسافت دارد و این موضوع چندان شگفت‌آور نیست، چراکه بنیان فناوری فیس‌آی‌دی مبتنی بر تکنولوژی شرکت پرایم‌سنس است که توسط اپل در سال ۲۰۱۳ تصاحب شد.

فیس‌آی‌دی به کمک پرتو مادون قرمز، بیش از ۳۰٬۰۰۰ نقطه روی چهره‌ی کاربر ثبت می‌کند که برای استخراج نقشه‌ی چهره‌ی وی به‌کار می‌رود. اطلاعات دریافت‌شده از سنسور مادون قرمز در بخشی از تراشه‌ی A11 بایونیک موسوم به Secure Enclave ذخیره می‌شود که مجهز به الگوریتم‌های پردازش عصبی است. در این بخش از تراشه اطلاعات دریافت‌شده از سنسور مادون قرمز با اطلاعات ثبت‌شده از عمق چهره‌ی سوژه ترکیب شده و در واقع الگوی شناسایی کاربر پس از استخراج ذخیره می‌شود. فیس‌آی‌دی قادر است تا تغییرات جزئی اعمال شده روی چهره‌ی کاربر را به‌راحتی شناسایی کند؛ اما در صورتی که دامنه‌ی تغییرات روی چهره‌ی کاربر بسیار زیاد باشد، فیس‌آی‌دی از طریق پرسش رمز عبور اقدام به شناسایی کاربر می‌کند.

آیفون 10 / iphone 10

ما برای ارزیابی عملکرد و دقت فیس‌آی‌دی، سناریو‌های مختلفی را پیاده کردیم. چنانچه مطابق آنچه اپل برای کارکرد صحیح فیس‌‌آی‌دی پیشنهاد داده است، گوشی در فاصله‌ی ۲۵ تا ۵۰ سانتی‌متری چهره‌ی شخص قرار گیرد، تقریبا در تمام شرایط محیطی ممکن، از تاریکی مطلق گرفته تا تابش نور شدید محیطی، سیستم هویت‌سنجی جدید اپل، عملکرد خوبی را از خود به‌جای می‌گذارد. ما در زومیت عملکرد فیس‌آی‌دی را با عینک‌‌های طبی و آفتابی مختلف، با ریش و بدون ریش ارزیابی کردیم و در تمامی این حالات، فیس‌آی‌دی عملکرد نسبتا مطمئنی نشان داد. ما در شرایطی، فیس‌آی‌دی را غیرقابل اتکا یافتیم که کاربر در حالت افقی و از زوایای نامناسب، نسبت به آنلاک کردن گوشی اقدام می‌کند یا با شکلک‌های متفاوت، چهره‌ی خود را تغییر می‌دهد. 

رعایت فاصله برای اطمینان از صحت عملکرد فیس‌آی‌دی الزامی است، چراکه این سیستم در فاصله‌ی نزدیک همانند زمانی که دراز کشیده باشید و گوشی در فاصله‌ی نزدیکی باشد یا زمانی که گوشی در فاصله‌ی دوری باشد، به خوبی کار نمی‌کند. در طول مدت‌ بررسی، در برخی سناریوها به‌خصوص زمانی که گوشی روی میز قرار داشت، حین تلاش برای چک‌کردن اعلان‌های دریافتی، خلاء تاچ‌آی‌دی و راحتی کار با آن را حس کردیم؛ چرا که اکنون باید برای انجام این کار، ابتدا گوشی را از روی میز بردارید و سپس آن را در فاصله‌ای مناسب از چهره‌ی خود بگیرید.

فیس آی‌دی در اغلب مواقع، عملکرد قابل اطمینانی دارد

اپل در وب‌سایت خود به روشنی اعلام کرده که عملکرد فیس‌آی‌دی در برابر دوقلوها و خویشاوندان زیر ۱۳ سال ممکن است با مشکل روبه‌رو شود و این سیستم به اشتباه دو کاربر را از هم تشخیص ندهد. البته باید به بررسی‌های انجام‌شده توسط وب‌سایت‌هایی نظیر فوربز و مشبل اشاره کرد که در آن حتی دوقلوهایی با بیش از ۱۳ سال سن نیز قادر به دور زدن فیس‌آی‌دی هستند.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های فیس‌آی‌دی، قابلیت Attention Aware است که به موجب آن، سیستم هویت‌سنجی تنها زمانی به شما اجازه‌ی آنلاک کردن گوشی را می‌دهد که قادر به شناسایی چشمانتان باشد. به لطف قابلیت یادشده، جزئیات مربوط به اعلان‌ها تنها هنگامی در صفحه‌ی لاک نمایان می‌شود که شخص شما آیفون ۱۰ را به‌دست بگیرید و اشخاص دیگر قادر به مشاهده‌ی جزئیات آن‌ها نخواهند بود. در این وضعیت شخص ثالث نمی‌تواند در حالتی که شما توجهی به گوشی ندارید یا برای مثال در خواب هستید، با استفاده از فیس‌آی‌دی و قراردادن گوشی در مقابل چهره‌ی شما، آیفون ۱۰ را آنلاک کند؛ البته اپل امکان غیرفعال‌سازی Attention Aware را فراهم کرده است. 

نرم‌افزار و رابط کاربری

پیش از این در بررسی آیفون ۸ و ۸ پلاس به معرفی قابلیت‌های نسخه‌ی یازدهم سیستم‌عامل iOS پرداختیم؛ از این رو از پرداختن به آن‌ها در بررسی کنونی پرهیز کردیم. یکی از نگرانی‌‌هایی که پیش از معرفی آیفون ۱۰ داشتیم و تا قبل از زمان تجربه‌‌ی آن نیز تا حدودی ذهن ما را به خود مشغول کرده بود، حذف کلید هوم و سیستم جدید ناوبری در آن بود. اپل برای دستیابی به طراحی بدون حاشیه، کلید هوم و همراه همیشگی آیفون‌ها را کنار گذاشته و برخی از مسئولیت‌های آن را به کلیدی به نام Side Button و برخی دیگر را به ژست‌های لمسی سپرده است.

آیفون 10 / iphone 10 X

شاید در ابتدای استفاده از ژست‌های جدید با خود بگویید، اپل در حذف کلید هوم اشتباه کرده؛ اما حقیقت این است که پس از مدتی، نه‌تنها به سازوکار جدید عادت خواهید کرد؛ بلکه کار با آن برای شما لذت‌بخش نیز خواهد شد. سوایپ سریع از انتهای نمایشگر به سمت بالا (بدون نگه داشتن انگشت پس از سوایپ) نقش کلید هوم برای خروج از اپلیکیشن و بازگشت به صفحه‌ی هوم را ایفا می‌کند. سوایپ به سمت سمت راست یا چپ حول نشانگر هوم برای حرکت در بین اپ‌های در حال اجرا، استفاده می‌شود. حال نوبت به مالتی‌تسکینگ می‌رسد، برای نمایش اپلیکیشن‌‌های اجرا شده کافی است از نشانگر هوم در پایین صفحه به سمت بالا سوایپ کنید و انگشت خود را کمی قبل از برداشتن آن روی نمایشگر نگه دارید؛ برای بستن اپلیکیشن‌ها باید ابتدا کارت یکی از اپلیکیشن‌ها را در این حالت لمس کنید و انگشت خود را روی آن نگه دارید، با این کار بالای تمام کارت‌ها علامتی برای بستن آن‌ها ظاهر خواهد شد. البته با گرفتن یک اپ و سوایپ به سمت بالا نیز قادر به بستن آن خواهید بود.

ژست‌های حرکتی جذاب، جایگزین کلید هوم می‌شوند

با وجود این که آیفون ۱۰ گوشی خوش دست‌تری نسبت به آیفون ۸ پلاس است؛ اما هنوز هم دسترسی به برخی قابلیت‌های iOS و اپلیکیشن‌ها با یک دست به دلیل ابعاد آن به خصوص برای دستان کوچک ساده نیست. خوشبختانه ژست‌های لمسی ناوبری به خوبی با یک‌دست قابل اجرا هستند و از این نظر مشکلی مشاهده نشد. قابلیتی به نام «Reachability» برای ساده‌‌تر شدن استفاده از یک اپلیکیشن، آن را به بخش پایین نمایشگر منتقل می‌کند‌؛ پس از فعال‌سازی این قابلیت در تنظیمات Accessibility با سوایپ به سمت پایین از نیمه‌ی پایین داک می‌توان از آن استفاده کرد. تمامی ژست‌های یادشده و حرکت بین اپلیکیشن‌ها به نرمی و بدون مشکل انجام می‌شوند.

رابط کاربری ios

کنترل سنتر نسخه‌ی جدید iOS باز طراحی شده است و از قابلیت لمس سه‌بعدی نیز پشتیبانی می‌کند. اضافه‌شدن کنترل سنتر جدید به iOS را به دلیل قابلیت‌ها و امکان شخصی‌سازی بیشتر، یک قدم مثبت و خوب از سوی اپل می‌دانیم. به لطف قابلیت شخصی‌سازی در کنترل سنتر جدید، می‌توان به گزینه‌های مختلفی مانند ضبط صفحه‌ی نمایش، هوم کیت، نایت‌شیفت، دوربین، حالت رانندگی، زنگ هشدار، اپل تی‌وی، ضبط صدا، زمان‌سنج و موارد دیگر به‌طور مستقیم دست پیدا کرد. برای دسترسی به کنترل سنتر کافی است از سمت راست بخش دوربین‌ سلفی و حسگرها در بالای نمایشگر به سمت پایین سوایپ کنید. سوایپ از پایین بخش دوربین و تجهیزات فیس‌‌‌‌آیدی و سمت چپ آن نیز نوتیفیکیشن سنتر را نمایش می‌دهد؛ در حالت عمودی مشکل چندانی به خاطر وجود بریدگی بالا صفحه و مشخص بودن منطقه‌ی سوایپ مشکل خاصی وجود ندارد؛ اما داستان در استفاده‌ از گوشی در حالت افقی کمی متفاوت است؛ در این حالت مرز خاصی برای جدا کردن منطقه‌ی سوایپ کنترل سنتر و نوتیفکیشن سنتر وجود ندارد.

رابط کاربری ios

همان‌طور که گفته شد، بخشی از وظایف کلید هوم به کلیدی با نام Side Button در سمت راست دستگاه سپرده شده است. با یک‌بار فشردن این کلید، نمایشگر روشن شده و گوشی، آماده‌ی استفاده می‌‌شود؛ خاموش کردن و قفل کردن گوشی نیز با یک بار فشردن این کلید انجام می‌شود. فشردن و نگه‌داشتن Side Button سیری را اجرا خواهد کرد و دوبار فشردن آن نیز اپل پی را فعال می‌کند. برای سه‌بار فشردن این کلید نیز می‌توان وظیفه‌ی دلخواه خود را درنظر بگیرید. برای خاموش کردن گوشی نیز کافی است Side Button را فشار دهید و نگه دارید و پس از آن یکی از کلیدهای تغییر حجم صدا را فشار دهید؛ برای این کار می‌توان هر سه کلید را با هم فشار داده و نگه داشت تا اسلایدر خاموش کردن دستگاه ظاهر شود. برای راه‌اندازی دوباره‌ی دستگاه نیز ابتدا کلید افزایش حجم صدا و سپس کاهش صدا فشار داده و پس از آن Side Button را فشار داده و تا زمانی که نمایشگر سیاه و لوگوی اپل ظاهر شود، آن را نگه می‌داریم.

آیفون 10 / iphone 10 X

در پایان باید گفت استفاده از iOS در آیفون ۱۰ به‌جز بخش ژست‌ها و نسبت تصویر جدید نمایشگر، تفاوتی با تجربه‌ی آن روی دیگر گوشی‌های اپل ندارد. همه چیز در سیستم جدید بسیار روان و زیبا انجام می‌شود؛ با این حال نوار سیاه بالا و پایین اپلیکیشن‌ها و ناسازگاری بسیاری از آن‌ها با نسبت تصویر تا زمان مرتفع شدن آن‌ها، یک نقص به شمار می‌رود.

انیموجی

اپل داده‌های عمق، ره‌گیری حرکت و مش‌های ابتدایی چهره‌ی کاربر را از طریق فریم‌ورک واقعیت افزوده‌ی خود موسوم به ARKit‌ در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. اگرچه این فریم‌ورک طبق ادعای اپل به داده‌های مربوط به فیس‌آی‌دی یا پردازش‌های مربوط به آن دسترسی ندارد؛ اما زمینه‌ساز ظهور افکت‌های جذاب و سرگرم‌کننده‌ای نظیر انیموجی می‌شود.

انیموجی به‌صورت پیش‌فرض در قالب اپلیکیشن پیام‌رسان iMessage‌ آیفون ۱۰ گنجانده شده است و با بهره‌گیری از دوربین TrueDepth‌ این گوشی، مواردی مانند حرکت سر کاربر، وضعیت چهره و صدای وی را ره‌گیری کرده و روی اموجی‌های پویای موجود پیاده‌ می‌کند. تعداد این اموجی‌ها در حال حاضر به ۱۲ نمونه می‌رسد؛ اما احتمالا در آینده تعداد و تنوع آن‌ها افزایش خواهد یافت.

 

طبق اعلام اپل، انیموجی می‌تواند ۵۰ وضعیت مختلف چهره را با سرعتی قابل قبول تشخیص دهد. با استفاده از انیموجی می‌توان ویدیوهایی ۱۰ ثانیه‌ای را ایجاد کرد. خوشبختانه اپل امکان ذخیره‌ی اموجی‌های ارسال‌شده را با فرمت mov در اختیار کاربران قرار داده است؛ بنابراین می‌توان این ویدیوها را در شبکه‌های اجتماعی و با کاربرانی به اشتراک گذاشت که از آیفون ۱۰ استفاده نمی‌کنند.

ارزیابی‌های زومیت نشان از آن دارد که انیموجی در اکثر اوقات به‌خوبی وضعیت چهره‌ی کاربر را تشخیص می‌دهد؛ اما در حال حاضر تشخیص مواردی نظیر چشمک‌زدن کاربر امکان‌پذیر نیست و علاوه‌بر این، برخی از حرکات لب‌ها نیز به‌خوبی شبیه‌سازی نمی‌شوند. حین استفاده‌ی مداوم از انیموجی، بدنه‌ی گوشی به‌میزان قابل توجهی گرم می‌شود و مصرف باتری نیز به‌شدت افزایش می‌یابد.

دوربین

اپل همواره تمرکز زیادی در توسعه‌ی دوربین محصولات خود به ویژه آیفون داشته است. این موضوع باعث شده تا کاربرانی که به دنبال دوربینی توانمند هستند، با خیالی راحت و بدون دغدغه گوشی هوشمند اپل را همواره جزو گزینه‌های اصلی خرید به شمار آورند. آیفون ۱۰ نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه ماهیت پرچم‌دار آن، باعث اضافه‌شدن قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی در بخش دوربین این گوشی، بین سبد محصولات اپل شده است. به‌طور خلاصه می‌توان عملکرد دوربین آیفون ۱۰ را بسیار نزدیک به آیفون ۸ پلاس دانست. استفاده از سخت‌افزار و الگوریتم پردازش مشابه باعث شده است تا نتوان با قاطعیت از برتری زیاد دوربین آیفون ۱۰ سخن گفت؛ اما پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ اپل، حربه‌های خاصی در آستین دارد که در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم.

آیفون 10 / iphone 10 X

آیفون ۱۰ از چیدمان آشنای دوربین دوگانه بهره می‌برد که در حال حاضر به یک استاندارد در گوشی‌های پرچم‌دار تبدیل شده است. سازوکار این دوربین نیز مشابه آیفون ۷ پلاس و ۸ پلاس است؛ دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با لنز‌های استاندارد و تله وظیفه‌ی دریافت و ثبت اطلاعات را بر عهده دارند؛ اما از بهبود‌های اصلی آیفون ۱۰ نسبت به ۸ پلاس در این بخش، تجهیز هر دو لنز به لرزش‌گیر اپتیکال است؛ لنز تله نیز اکنون دیافراگم f/2.4 (در مقایسه با f/2.8 آیفون ۸ پلاس) را دارد که امکان ثبت تصاویر پرتره با نویز کمتر را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. پیش از این، عدم تجهیز به لرزش‌گیر اپتیکال منجر به افزایش ایزو و سرعت شاتر می‌شد تا از ثبت لرزش‌ها جلوگیری شود. گستره‌ی دینامیکی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی نیز از بهترین نمونه‌های موجود در دوربین دنیای موبایل است.

نمونه تصویر آیفون 10

نمونه تصویر آیفون 10

 
 

استفاده از لنز تله در کنار نمونه‌ی استاندارد باعث شده است تا آيفون ۱۰ نیز همانند نسل پیشین خود قادر به ثبت تصاویر پرتره و ایجاد جلوه‌ی مصنوعی بوکه باشد. در این حالت دوربین با درک سوژه و فضای پشت آن، اقدام به مات کردن پس‌زمینه با توجه به فاصله‌ی آن‌ها از سوژه می‌کند تا نتایج نهایی به دوربین‌های حرفه‌ای نزدیک باشد. اپل و سامسونگ در این زمینه و با سخت‌افزاری مشابه، مدعی نتایج نهایی بهتری نسبت به دوربین‌ محصولات هواوی، گوگل و ال‌جی هستند که تنها به واسطه‌ی الگوریتم‌های پردازشی خود به درک سوژه و ایجاد جلوه‌ی بوکه می‌پردازند؛ با این حال در آزمایش‌های زومیت، تفاوت چندانی در نتایج خروجی آیفون ۱۰ با سایر پرچم‌داران مانند میت ۱۰ پرو در بخش تشخیص مرز سوژه و پس‌زمینه و ایجاد بوکه‌ی طبیعی مشاهده نشد. پرچم‌دار اپل همچنان در برخی شرایط خاص قادر به تمایز دقیق سوژه نیست و شاهد مات شدن بخش‌هایی از لباس و موی سوژه در تصاویر پرتره هستیم. با این حال نتایج نهایی دوربین آیفون ۱۰ در عکاسی پرتره را می‌توان جزو بهترین‌ نمونه‌های موجود دانست و البته کادر بسته‌تر لنز تله‌ی این گوشی نیز مانند نوت ۸، نتایج نهایی را به ژانر عکاسی پرتره و شرایط استفاده از دوربین حرفه‌ای و لنز‌های مخصوص این امر، شبیه‌تر می‌کند.

آیفون 10 / iphone 10 X

یکی دیگر از نقاط برتری آیفون نسبت به رقبای اصلی آن در دنیای گوشی‌های هوشمند، نرم‌افزار قدرتمند دوربین و امکانات متعدد آن است. در حالی که این بخش از آیفون ۱۰ از قابلیت‌هایی مانند امکان عکاسی همزمان دوربین جلو و عقب در ال‌جی وی ۳۰، افزودن اشیای واقعیت افزوده به قاب در نوت ۸ و تشخیص ماهیت سوژه در میت ۱۰ را ندارد، اما امکان شبیه‌سازی شرایط نوری استودیو را فراهم می‌کند که گزینه‌ی جذابی است. در صورتی که با رفتار و عملکرد این بخش از دوربین آیفون ۱۰ به‌خوبی آشنا شوید، قادر به ثبت تصاویر بسیار جذابی خواهید بود که در حال حاضر در دنیای موبایل منحصربه‌فرد است؛ البته با وجود عدم تشخیص مناسب مرز سوژه در شرایط نوری خاص و صدمه خوردن تصویر خروجی، عملکرد این بخش از قابلیت ثبت تصاویر پرتره آیفون ۱۰ کاربردی و بسیار جذاب است. به لطف iOS 11، اکنون امکان ثبت تصاویر زنده در حالت‌های مختلف Loop و Bounce نیز در دسترس است.

دوربینی توانمند، حتی در شرایط نوری ضعیف

به جز تصاویر پرتره در شرایط نوری تاریک، دوربین آیفون ۱۰ در نتایج خروجی تفاوتی با ۸ پلاس ندارد. تصاویر ثبت شده شفاف، به همراه سطح مناسبی از جزئیات، ثبت دقیق رنگ‌ها و کنتراست عالی هستند و آیفون همچنان خود را یکی از قابل‌ترین گزینه‌های موجود برای عکاسی معرفی می‌کند. با این حال دوربین آیفون ۱۰ بی‌نقص نیست. ظاهرا هنوز الگوریتم پردازشی تصویر قابلیت تنظیم صحیح تراز سفیدی را ندارد و شاهد رنگ‌های گرم‌ تصاویر ثبت‌شده به خصوص در انواع پرتره هستیم. سرعت فوکوس دوربین نیز با این که فوق‌العاده است و تاخیر در تشخیص و فوکوس روی سوژه تنها در شرایط خاصی حس می‌شود، هنوز بهترین نمونه‌ی موجود نیست به اعتقاد ما فناوری Dual Pixel همچنان عملکرد مطمئن و سریع‌تری دارد.

در بخش فیلمبرداری نسل جدید گوشی‌های هوشمند اپل را می‌توان از بهترین گزینه‌های موجود دانست. فیلمبرداری 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در کنار امکان ضبط کلیپ‌های صحنه آهسته با رزولوشن 1080P‌ و نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه باعث شده است آیفون ۱۰ در این زمینه و در کنار برادران خود، بی‌همتا باشد. لرزش‌گیر اپتیکال لنز تله باعث شده تا امکان ضبط کلیپ‌های 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه و زوم ۶ برابری در دسترس باشد که قابلیت بسیار جذابی است. به لطف الگوریتم پردازشی مناسب، ویدیو‌های آیفون ۱۰ در عین بیت‌ریت پایین‌تر در مقایسه با دوربین‌های حرفه‌ای، از جزئیات و کنتراست مناسبی برخوردار هستند و قطعا این گوشی می‌تواند گزینه‌ی اصلی فیلمبرداری در دنیای دوربین‌ گوشی‌های هوشمند باشد.

آیفون 10 / iphone 10 X

عملکرد عالی دوربین آيفون ۱۰ در بخش سلفی نیز ادامه دارد و به لطف حسگر‌های عمق‌سنج تعبیه شده در پنل جلویی گوشی، امکان ثبت تصاویر پرتره مشابهی با دوربین اصلی و ایجاد جلوه‌ی بوکه در دسترس است تا پرچم‌دار اپل در این بخش و به واسطه‌ی استفاده از سخت‌افزار در تولید تصاویر سلفی، بی‌همتا باشد. سنسور ۷ مگاپیکسلی آیفون ۱۰ در این بخش قادر به ثبت میزان مناسبی از جزئیات در کنار کنترل مناسب نویز است. البته اگر به دنبال جزئیات بیشتری در دوربین سلفی هستید، آیفون ۱۰ قادر به تامین نیاز‌های شما نخواهد بود. شرایط نورپردازی استودیویی در این بخش نیز در دسترس است.

رابط کاربری دوربین در آیفون ۱۰ تغییر چندانی نسبت به گذشته نکرده است و هنوز شاهد همان محیط آشنا و ساده‌ی محصولات پیشین اپل در این بخش هستیم که دسترسی به بخش‌های مختلف آن به راحتی امکان‌پذیر است. با سوایپ افقی امکان تغییر حالت‌های دوربین در دسترس است. البته هنوز مشکل بزرگ این بخش، عدم امکان تغییر تنظیمات اصلی دوربین در رابط کاربری اپلیکیشن دوربین است و برای تغییر آن‌ها باید همچنان به بخش تنظیمات گوشی مراجعه کرد.

نمونه‌ تصاویر ثبت‌شده با آیفون 10

تصاویر ثبت‌شده با زوم 1X و 2X

تصویر ثبت شده با آیفون 10

تصویر ثبت شده با آیفون 10

 
 

بازده و عملکرد

اپل در سال‌های گذشته نشان داده است که تمایلی به منتشر کردن جزئیات مربوط به مشخصات سخت‌افزاری محصولات خود، به‌ویژه آیفون ندارد و صرفا ترجیح می‌دهد تا به اشاره به بهبود‌های صورت‌گرفته نسبت به نسل‌های گذشته بسنده کند؛ اما نتایج کالبد‌شکافی وب‌سایت IFIXIT از گوشی آیفون X نشان از آن دارند که فبلت جدید اپل در کنار تراشه‌ی قدرتمند A11 Bionic از سه گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع LPDDR4x ساخت شرکت کره‌ای SK Hynix، مودم ال‌تی‌ایی X16‌ کوالکام و حافظه‌ی ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایتی NAND ساخت توشیبا بهره می‌برد؛ البته مدلی که در اختیار ما قرار دارد به حافظه‌ی ۶۴ گیگابایتی مجهز است.

تراشه‌ی A11 Bionic توسط شرکت تایوانی TSMC و با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری FinFET تولید شده است. تراشه‌ی موبایل جدید اپل، ۴.۳ میلیارد ترانزیستور را در فضایی به مساحت ۸۹.۲۳ میلی‌متر مربع در بر می‌گیرد؛ بنابراین ۳۰ درصد کوچک‌تر از تراشه‌ی A10 Fusion است. تراشه‌ی A11 Bionic بر مبنای متد پکیجینگ PoP با حافظه‌ی رم ۳ گیگابایتی LPDDR4x در آیفون X یکپارچه شد است؛ بنابراین نسبت به تراشه‌های مرسوم، فضای کمتری اشغال می‌کند و از لحاظ فیزیکی با کوتاه‌ شدن فواصل، انتشار سیگنال‌ها سریع‌تر صورت می‌پذیرد.

آیفون 10 / iphone 10 X

مقایسه‌ی مشخصات تراشه‌‌ی A11 Bionic با سایر تراشه‌های بالارده
مشخصات / تراشهA11 BionicA10 Fusionاسنپدراگون ۸۳۵اکسینوس ۸۸۹۵
سی‌پی‌یو ۲ هسته‌ی قدرتمند Monsoon
۴ هسته‌ی کم‌مصرف Mistral
۲ هسته‌ی قدرتمند Hurricane با فرکانس ۲.۳۴ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی کم‌مصرف Zephyr
۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 280 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی اکسینوس M2 با فرکانس ۲.۳۱۴ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز
جی‌پی‌یو اختصاصی اپل PowerVR GT7600
سفارشی‌سازی‌شده
Adreno 540
۷۱۰ مگاهرتز
Mali G71MP20 

کنترلر حافظه LPDDR4 LPDDR4 LPDDR4X LPDDR4X
حافظه‌ی ذخیره‌سازی -- -- eMMC 5.1, UFS 2.1 eMMC 5.1, UFS 2.1
مودم Down: LTE Cat16
Up: LTE Cat13
Down: LTE Cat12
Up: LTE Cat13
Down: LTE Cat16
Up: LTE Cat13
Down: LTE Cat16
Up: LTE Cat13
ISP -- -- ۳۲ مگاپیکسل تکی
۱۶ مگاپیکسل دوگانه
دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل
دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل
فرایند تولید ۱۰ نانومتری FinFET ۱۶ نانومتری FinFET ۱۰ نانومتری FinFET ۱۰ نانومتری FinFET

سیستم‌-روی-یک-چیپ A11 Bionic از شش هسته‌ی پردازشی ۶۴ بیتی با ریزمعماری ARMv8-A بهره می‌برد که توسط اپل طراحی شده‌اند. این هسته‌ها به دو دسته‌، شامل دو هسته‌ی قدرتمند با نام Monsoon و چهار هسته‌ی کم‌مصرف با نام Mistral تقسیم می‌شوند. طبق ادعای اپل، هسته‌های کم‌مصرف و قدرتمند به‌ ترتیب ۷۰ و ۲۵ درصد سریع‌تر از نمونه‌های به‌کاررفته در تراشه‌ی A10 Fusion هستند.

تراشه‌ی موبایل جدید اپل، در مجموع از ۶۴ کیلوبایت حافظه‌ی نهان سطح یک و ۸ مگابایت حافظه‌ی نهان سطح دو بهره می‌برد. وظیفه‌ی جمع‌آوری و پردازش داده‌های مربوط حسگرهایی مانند شتاب‌سنج‌، ژیروسکوپ و قطب‌نما جهت کاسته‌ شدن از بار پردازشی CPU بر عهده‌ی نسل جدید کمک‌پردازنده‌ی حرکتی اپل موسوم به M11 است که در بطن تراشه‌ی A11 قرار دارد و با سایر اجزای این تراشه یکپارچه شده است. طبق ادعای اپل، تراشه‌ی A11 Bionic با جهت‌دهی تسک‌های مختلف بین هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف پردازنده‌ی مرکزی، توان پردازشی فوق‌العاده‌ی خود را به‌صورت هوشمندانه‌ای مدیریت می‌کند؛ بدین ترتیب پردازش‌هایی مانند ارسال پیام و وب‌گردی، سریع‌تر از گذشته و با مصرف انرژی کمتری انجام می‌شوند و به‌ لطف کنترلر عملکرد نسل دومی A11، می‌توان از توان پردازشی هر ۶ هسته به‌صورت هم‌زمان بهره برد.

A11 Bionic، عملکرد بی‌نقص آیفون ۱۰ را تضمین می‌کند

اپل در سال جاری میلادی همکاری خود با شرکت Imagination Technologies را قطع کرد؛ بدین ترتیب کوپرتینونشین‌ها با توسعه‌ی نخستین واحد پردازش گرافیکی اختصاصی خود، آن را در تراشه‌ی A11 Bionic به‌ کار بردند. این پردازنده‌ی گرافیکی از سه هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد و طبق ادعای اپل ۳۰ درصد نسبت به نمونه‌ی استفاده‌شده در تراشه‌ی A10 Fusion سریع‌تر است. واحد پردازش گرافیکی به‌کاررفته در تراشه‌ی A11 با پشتیبانی از کتابخانه‌ی Metal 2 اپل و فریم‌وُرک Core ML، امکان توسعه‌ی بازی‌های سنگین و یکپارچه‌سازی یادگیری ماشین با اپلیکیشن‌ها را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند و پردازنده‌ی موبایل جدید اپل را برای اجرای بازی‌های سه‌بعدی و ارائه‌ی تجربه‌ی بهتر و واقع‌گرایانه‌تر واقعیت افزوده، بهینه می‌کند.

آیفون 10 / iphone 10 X

تراشه‌ی A11 Bionic از پردازشگر تصویر جدیدی بهره می‌برد که از قابلیت‌های مبتنی بر عکاسی محاسباتی، مانند تخمین نورپردازی، ثبت گسترده‌ی رنگ و پردازش پیشرفته‌ی پیکسل پشتیبانی می‌کند. این تراشه از یک واحد اختصاصی مبتنی بر شبکه‌ی عصبی موسوم به Neural Engine بهره می‌برد که قادر به انجام بالغ بر ۶۰۰ میلیارد عملیات در ثانیه است و در کاربردهایی مانند فیس آی‌دی، انیموجی و سایر تسک‌های مبتنی بر یادگیری ماشین استفاده می‌شود.

زومیت برای ارزیابی عملکرد گوشی‌های هوشمند، در کنار کاربردهای روزمره، اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین، تعدادی بنچمارک قابل اتکا را نیز روی آن‌ها اجرا می‌کند و نتایج حاصل را با عملکرد سایر گوشی‌های هوشمند هم‌رده مقایسه می‌کند. شما می‌توانید در جدول زیر، نتیجه‌ی حاصل را برای گوشی آیفون 10 مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار
تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark
IceStorm
Unlimited

PCMark
Work 2.0
/Overall
Web Browsing

Geekbench 4
/Single
Multi
GFXBench
/Manhattan 3.1
Offscreen
GFXBench
/Car Chase
Offscreen
GFXBench
/T-Rex
OffScreen
Vellamo
/Browser
Metal

CF Bench
v1.3

iPhone X

203245

63694

--

4222
9371
51FPS
43FPS
--

104FPS
138FPS

--

--

Huawei Mate 10

176022

35995

6740
7006

1859
6437
23FPS
37FPS
13FPS
21FPS

60FPS
125FPS

6597
4074

4825281

iPhone 8

210531

64769

--

4239
9196
106FPS
41FPS
--

120FPS
135FPS

--

--

iPhone 8 Plus

223699

64084

--

4285
9469
59FPS
48FPS
--

117FPS
140FPS

--

--

Xperia XZ1

166167

36752

6298
6049

1811
6508
38FPS
37FPS
25FPS
24FPS

59FPS
101FPS

6262
3442

68111

LG V30

170756

39506

5714
5705

1909
6330
17FPS
34FPS
12FPS
23FPS

56FPS
99FPS

5267
3215

65698

Galaxy Note 8

174364

32586

5121
4858

1992
6673
23FPS
43FPS
13FPS
26FPS

60FPS
123FPS

7118
3193

58788

iPad Pro 10.5 227599 54609 - 3928
9325
58FPS
100FPS
- 59FPS
217FPS
- -
OnePlus 5

171993

41163

6666

1953
6716
40FPS
40FPS
24FPS
24FPS

60FPS
113FPS

7303
2714

68851

Sony Xperia XZ Premium

161200

39926

6675
6287

1979
5927
41FPS
40FPS
25FPS
23FPS
60FPS
108FPS
6739
3423

65027

HTC U11

173946

40449

6887
6323

1892
6350
14FPS
31FPS
10FPS
19FPS
48FPS
89FPS
7044
2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307
5162

2019
6452

22FPS
36FPS

13FPS
25FPS

57FPS
103FPS

7565
3209

58165

LG G6

130962

*

5221
4157

1749
4170

12FPS
26FPS

8.2FPS
16FPS

41FPS
63FPS

4368
3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045
4773

1988
6627

23FPS
35FPS

13FPS
25FPS

58FPS
104FPS

4467
3348

54718

HTC U Ultra 148858 26849

6489
5789

1645
4014

44FPS
23FPS

18FPS
18FPS

57FPS
61FPS

5888
3091

67896
Huawei P10 120,852 22,923

6299
5521

1928
5608

18FPS
17FPS

12FPS
9.9FPS

52FPS
55FPS

6004
2737

55,639
Xiaomi Mi Mix 138654 26098

6798
5902

1821
4296

46FPS
22FPS

19FPS
19FPS

57FPS
63FPS

5978
3124

69034
Google Pixel Xl 138,423 25,856

6589
5871

1478
4218

44FPS
21FPS

18FPS
17FPS

57FPS
62FPS

5846
3087

68021
Huawei Mate 9 122,178 27,471 6321
5612
1940
5855
20FPS
20FPS
12FPS
11FPS
57FPS
62FPS

- / 3382

59,427
Moto Z 136846 24987     18FPS
32FPS
12FPS
19FPS
 

4901
3458

65879
Xiaomi Mi5s 134568 25648   1701
3992
26FPS
26FPS
16FPS
16FPS
 

4896
3345

64359
Xperia XZ 124589 24569          

4856
3256

64589
Apple iPhone 7 168242                
Galaxy Note 7 132586 23989          

4823
2956

63989
OnePlus 3 141895 27546          

4986
3568

66587
Galaxy S7 edge 127589 24046          

4789
3058

65489

آیفون ۱۰ در بنچمارک انتوتو که تمام جنبه‌های گوشی، نظیر GPU ،CPU، رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد، به امتیاز ۲۰۳۲۴۵ دست یافت که در کنار امتیاز آیفون ۸ / ۸ پلاس بوده و با اختلافی فاحش، بالاترین امتیازی است که در بین پرچم‌داران کنونی می‌توان مشاهده کرد. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارند، در این تست، آیفون ۱۰ موفق به کسب امتیاز ۶۳۶۹۴ شد که تقریبا دو برابر امتیاز گلکسی نوت ۸ در این آزمون است. آیفون ۱۰ به مدد تراشه‌ی قدرتمند خود، همانند دو برادر دیگرش، در این آزمون، امتیازی مشابه مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۱۷ کسب کرد.

آیفون 10 / iphone 10 X

بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند؛ این تست نشان می‌دهد که پردازنده‌ی مرکزی A11 Bionic با شکستن رکورد قبلی تراشه‌ی A10 Fusion روی آیفون ۷ / ۷ پلاس، اکنون در کنار A10X Fusion بهترین عملکرد در بین تمام پردازنده‌های موبایل مبتنی بر معماری آرم را دارد. در بنچمارک GFXBench که روی پردازش گرافیکی تمرکز دارد، آزمون‌های Manhattan 3.1 و T-Rex را در دو حالت آن‌اسکرین و آف‌اسکرین اجرا کردیم. آیفون 10 با نمایشگر ۱۱۲۵×۲۴۳۶ پیکسلی خود در حالت آن‌اسکرین که رزولوشن نمایشگر نیز بر نتایج تأثیرگذار است، با اختلافی قابل توجه، بهترین عملکرد را در بین تمام گوشی‌های هوشمند دارد؛ اما در حالت آف‌اسکرین، اختلاف فاحشی مشاهده نمی‌شود.

باتری

کالبدشکافی وب‌سایت IFIXIT حکایت از آن دارد که اپل در طراحی آیفون ۱۰ از دو باتری استفاده کرده است که به فُرم L در داخل گوشی قرار گرفته‌اند. البته ظاهرا این استراتژی در راستای بهره‌گیری بهینه‌تر از فضای داخل گوشی بوده و با هدف افزایش ظرفیت باتری گوشی انجام نشده است. باتری آیفون ۱۰ در قالب دو پک ۴.۹۳ و ۵.۵۲ وات‌ساعتی در مجموع ظرفیتی معادل ۲۷۱۶ میلی‌آمپرساعت در ولتاژ ۳.۸۱ ولت را ارائه می‌دهد؛ بنابراین ظرفیت باتری پرچم‌دار خاص اپل به میزان کمی (۲۵ میلی‌آمپرساعت) از آیفون ۸ پلاس بیشتر است؛ اما نزدیک به ۶۰۰ میلی‌آمپرساعت، ظرفیت باتری کمتری را نسبت به گلکسی نوت ۸ ارائه می‌دهد.

اپل مدعی است که به‌ لطف بهینه‌سازی‌های صورت‌گرفته روی تراشه‌ی A11 Bionic، شارژدهی آیفون ۱۰، شارژدهی این گوشی حدود دو ساعت بیشتر از آیفون ۷ خواهد بود. این شرکت شارژدهی ۱۲ و ۱۳ ساعتی را به‌ترتیب برای وب‌گردی و پخش فیلم با آیفون ۱۰ پیش‌بینی می‌کند؛ اما شارژدهی پرچم‌دار جدید این شرکت در واقعیت چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، آزمون‌های متداول زومیت را روی این گوشی انجام دادیم.

آیفون 10 / iphone 10 X

زومیت، شارژدهی گوشی‌های هوشمند را با چهار آزمون مختلف بررسی می‌کند. ابتدا ویدیویی با رزولوشن اچ‌دی، در شرایطی به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌ شدن دستگاه پخش می‌شود که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است و تمام ارتباطات بی‌سیم قطع شده‌اند (حالت هواپیما). در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد.

و در نهایت بنچمارک PCMark‌ و GFXBench روی گوشی اجرا می‌شوند که نمونه‌ی اول، یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است و دیگری ترکیبی از توانایی پردازشی را در کنار شارژدهی بررسی می‌کند. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارائه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی به ارمغان می‌آورند؛ اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به‌سرعت خالی خواهد شد. باید خاطرنشان کنیم که بنچمارک PCMark برای سیستم‌عامل iOS توسعه داده نشده است؛ از این رو در بخش دوم آزمون باتری به اجرای بنچمارک GFXBench بسنده می‌‌کنیم.

گوشی / تستنمایشگرظرفیت 
(mah)
ویدیو 
(h)
وب‌گردی 
(h)
GFXBench
Manhattan 3.1
Battery LifeTime

GFXBench
Manhattan 3.1
LongTime Performance

PCMark
(h)
iPhone X 1125p / "5.8 2716 14:40 11:10 242.2min 1561Frame --
Huawei Mate 10 1080p / "5.9 4000 13:16 12:17 TBA TBA 9:40
iPhone 8 4.7" / 750p 1821 9:35 8:10 122min 3995Frame --
iPhone 8 Plus 1080p / "5.5 2691 13:10 11:30 171min 2051Frame --
Xperia XZ1 1080p / "5.2 2700 11:37 9:28 180.3min 1610Frame 6:32
LG V30 QHD+ / "6.0 3300 12:30 9:36 237.7min 802.3Frame 8:25
Galaxy Note 8 WQHD+ / "6.3 3300 13:48 10:25 173.1min 833.7Frame 6:41
OnePlus 5 1080p / "5.5 3300 16:45 11:40 185.6min 1,937Frame 10:00
Sony Xperia XZ Premium 4K / "5.5 3,230 7:00 10:04 180.3min 1,718Frame 7:44
HTC U11 QHD / "5.5 3,000 11:04 10:12 339.4min 730.0Frame 7:55
+Samsung Galaxy S8 WQHD+ / "6.2 3,500 14:27 12:16 157.8min 827.5Frame 9:31
LG G6 QHD+ / "5.7 3,300 12:30 8:31 391.3min 479.5Frame 6:21
Samsung Galaxy S8 WQHD+ / "5.8 3,000 12:30 10:05     8:15
HTC U Ultra QHD / "5.7 3,000 8:40 7:35     5:54
Huawei P10 1080p / "5.1 3,200 14:24 12:00     6:30
Xiaomi Mi Mix 1080p / "6.4 4,400 14:10 13:40     10:13
Pixel XL Google 5.5" / QHD 3,450 11:10 9:30     7:12
Pixel Google 5" / 1080p 2,770 11:20 8:10     6:46
Huawei Mate 9 5.9" / 1080p 4,000 14:15 14:17     9:22
Huawei Honor 8 5.2" / 1080p 3,000 9:00 10:40     6:16
Huawei Nova Plus 5.5" / 1080p 3,340 11:00 10:50     9:18
Motorola Moto Z 5.5" / QHD 2,600 8:50 6:50     4:55
Xiaomi Mi 5s 5.15" / 1080p 3,200 13:00 12:10     7:55
iPhone 7 4.7" / 750p 1,960 9:20 10:00     --
Xperia XZ 5.2" / 1080p 2,900 9:00 9:20     6:31
iPhone 7 Plus 5.5" / 1080p 2,900 14:20 12:00     --

همان‌طور که از نتایج تست‌های باتری پیدا است، آیفون ۱۰ در تست‌ پایداری عملکرد جی‌اف‌ایکس بنچ (LongTime Performance) امتیاز بسیار خوبی را کسب کرده است؛ اما در این زمینه فاصله‌ی قابل توجهی را با دو برادر دیگر خود، آیفون ۸ و ۸ پلاس دارد. در آزمون طول عمر باتری بنچمارک جی‌اف‌ایکس بنچ، عملکرد آیفون ۱۰ بسیار بهتر از دو گوشی دیگر اپل بوده و مشابه گوشی ال‌جی وی ۳۰ است؛ اما از این لحاظ، نسبت به گوشی‌های اچ‌تی‌سی یو ۱۱ و ال‌جی جی ۶، در بسیار پایین‌تری قرار می‌گیرد.

آیفون 10 / iphone 10 X

بررسی‌های اولیه‌ی ما نشان از عملکرد نسبتا قابل قبول آیفون ۱۰ به‌لحاظ شارژدهی دارد. آیفون ۱۰ در تست پخش ویدیو، به‌ مدت ۱۴ ساعت و ۴۰ دقیقه شارژدهی داشت که بسیار نزدیک به عدد حاصل‌شده برای هواوی میت ۱۰ و شیائومی می میکس است. فبلت جدید کوپرتینونشین‌ها به‌واسطه‌ی پردازنده‌ی بهینه‌ی خود، در استفاده‌های روزمره، وب‌گردی‌های گاه‌وبی‌گاه، استریم موسیقی و تماشای فیلم تا ۲۴ ساعت می‌تواند شما را همراهی کند؛ اما چنانچه به اموجی‌های پویای آیفون ۱۰ علاقه‌مند شده‌اید و استفاده‌ی مداومی از آن‌ها خواهید داشت، باید حتما پاوربانکی را همراه خود داشته باشید؛ چرا که این قابلیت در کنار اپلیکیشن‌های مبتنی بر واقعیت افزوده، دشمنی شدیدی با شارژدهی آیفون ۱۰ دارند!

شارژدهی متوسط باتری

اپل با معرفی آیفون ۸ / ۸ پلاس و آیفون ۱۰ برای نخستین‌بار پشتیبانی از شارژ سریع و شارژ بی‌سیم را به گوشی‌های هوشمند خود اضافه کرد. اما طی یک استراتژی سؤال‌برانگیز، برخلاف پرچم‌داران اندرویدی، شارژر مناسب برای شارژ سریع را به‌صورت پیش‌فرض همراه گوشی‌های جدید خود ارائه نمی‌دهد و در جعبه‌ی این گوشی یک شارژر ۵ واتی عادی وجود دارد؛ بنابراین برای استفاده از این قابلیت ناچار به خرید جداگانه‌ی شارژر ۲۹ واتی USB-C اپل با برچسب قیمتی ۴۹ دلاری هستید. اپل مدعی است که در صورت استفاده از چنین شارژری، باتری آیفون ۱۰ طی ۳۰ دقیقه، به میزان ۵۰ درصد شارژ خواهد شد.

همان‌طور که در بخش طراحی نیز اشاره کردیم، آیفون‌های جدید برای شارژ بی‌سیم از استاندارد رایج Qi پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین شما به‌سادگی امکان تهیه‌ی پد شارژر برای شارژ بی‌سیم آیفون ۸ / ۸ پلاس خواهید داشت. البته باید خاطرنشان کنیم که آیفون‌های جدید در حال حاضر تنها امکان تغذیه‌ی توان ۵ واتی را دارند؛ اما اپل در نظر دارد تا طی یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری، امکان پشتیبانی از توان ۷.۵ واتی را نیز به آن‌ها اضافه کند.

جمع‌بندی

بی‌شک آیفون ۱۰ متفاوت‌ترین آیفونی است که در چند سال اخیر راهی بازار شده، آیفون جدید به‌واسطه‌ی ترکیب‌شدن ترند نمایشگر بدون حاشیه در دنیای گوشی‌های هوشمند با چاشنی طراحی اپل، چهره‌ای متفاوت گرفته است و دیگر خبری از حاشیه‌های قطور بالا و پایین نمایشگر نیست. همچنین باید به نمایشگر اولد، حذف حسگر اثر انگشت و جایگزینی روش هویت‌سنجی آیفون با فناوری فیس آی‌دی نیز اشاره کرد. برآوردهای اولیه نشان از آن دارد که کاربران آیفون ۱۰ را به آيفون ۸ ترجیح‌داده‌اند و فروش اولیه‌‌ی آیفون ۱۰ فراتر از آیفون ۸ است. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل برای استقبال از آیفون ۱۰ را بتوان در عطشی جستجو کرد که طی سه سال اخیر با تکرار یک طراحی در گوشی‌های آیفون در میان کاربران ایجاد شده است. اپل از سال ۲۰۱۴ و رونمایی از آیفون ۶، طراحی این گوشی را در سه سال آینده نیز همراه با بهبودهایی جزئی، مورد استفاده قرار داد.

آیفون 10 / iphone 10 X

هرچند آیفون ۱۰ را باید یک نسل جدید بهبود یافته در مقایسه با آیفون‌های پیشین خواند؛ اما به نظر می‌رسد چوب جادوی اپل، قدرت ۱۰ سال پیش را ندارد و آنچنان که باید نمی‌تواند شیفتگان دنیای فناوری را به وجد آورد. آیفون ۱۰ متفاوت است و به احتمال زیاد بحران کاهش رشد فروش آیفون را برای مدتی از کوپرتینو دور خواهد کرد، اما به‌طور قطع راهکاری همیشگی نیست؛ البته نباید به‌سادگی از کنار نکات مثبت آیفون ۱۰ عبور کرد. لزوم حذف کلید فیزیکی هوم در آیفون ۱۰، متخصصان اپل را بر آن داشت تا ژست‌های حرکتی را به‌عنوان جایگزینی بی‌بدیل برای کلید فیزیکی هوم طراحی کنند و به جرات می‌توان گفت تلاش‌های متخصصان اپل به بار نشسته است و پس از مدت کوتاهی کار با ژست‌های حرکتی، دیگر کمبود کلید فیزیکی را احساس نخواهید کرد. قابلیت متفاوت دیگر، فیس‌آی‌دی است که می‌توان عملکرد آن را در قریب به ۸۰ درصد مواقع، قابل اتکا دانست.

البته در پایان باید به برخی از نکات منفی آيفون ۱۰ یعنی، برآمدگی بیش از حد ماژول دوربین، حالت نامتعارف عمودی آن و . در راس آن‌ها قیمت بالای این گوشی‌هوشمند نیز اشاره کرد که به‌صورت پیش‌فرض، بخشی از مشتریان اپل را به سوی سایر محصولات موجود در بازار سوق می‌دهد. چرا که نمایشگر بدون حاشیه و بسیاری از امکانات آیفون ۱۰ به حدود ۳۰۰ دلار ارزان‌تر در برخی از پرچمداران اندرویدی یافت می‌شود.

پس از هیاهوی ایجاد شده در بازار کشورمان در اثر ورود آیفون ۱۰، دریای پرتلاطم قیمت‌ها فروکش کرده است و تقریبا به تثبیت قیمت این گوشی نزدیک شده‌ایم، با این حال باز هم آیفون ۱۰ یک گوشی بسیار گران‌قیمت برای بخش عمده‌ای از کاربران به‌شمار می‌رود.

آیفون ۱۰ با گارانتی ۱۸ ماه مدیاپردازش بصورت رسمی در بازار کشور به فروش می‌رسد.

نکات مثبت

  • نمایشگر OLED با کیفیت و بدون حاشیه
  • سخت‌افزار بسیار قدرتمند
  • دوربین توانمند
  • کیفیت ساخت خوب
  • رابط کاربری با ژست‌های حرکتی کاربردی و بسیار خوب

نکات منفی

  • پشتیبانی نکردن بسیاری از اپلیکیشن‌های فعلی از نسبت تصویر ۱۹.۵:۹
  • از دست رفتن بخشی از تصویر حین تماشای ویدیو در حالت تمام‌صفحه
  • برآمدگی قابل توجه دوربین
  • نبود شارژر Fast Charge به‌صورت پیش‌فرض همراه گوشی
  • قیمت بالا
  • بر جای مانند اثر انگشت روی بدنه‌ی شیشه‌ای

عکاسی محصول: میلاد کاردان / مکان عکاسی از محصول: کافه‌ لایف ولنجک
در تهیه‌ی این بررسی، مهرداد عیسی‌لو، حمید ملکی، حسین جعفری و حسین خلیلی صفا مشارکت کردند.

آیفون 10 / آیفون ایکس / iPhone X

برای مطالعه‌ی تمام مطالب مرتبط با گوشی‌های جدید اپل شامل مشخصات فنی، قیمت، تصاویر و ویدیوی نگاه نزدیک،
به صفحه‌‌های آیفون 10 / iPhone X یا آیفون 8 یا آیفون 8 پلاس مراجعه کنید.

 

تهیه شده در زومیت

مایکروسافت قابلیت جدیدی را به نرم‌افزار ورد اضافه کرده است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن و بهره‌گیری از ویژگی‌های رزومه‌نویسی لینکدین، رزومه‌های خود را به‌راحتی و به شکل صحیح ایجاد کنند. این ویژگی از اطلاعات و داده‌های موجود در لینکدین بهره خواهد برد. برای مثال در قالب جدید رزومه‌نویسی که در ورد برای کاربران به نمایش درخواهد آمد، می‌توان انواع عناوین شغلی را مشاهده کرد که از لینکدین و حساب‌های کاربری موجود در این شبکه‌ی اجتماعی برگرفته شده است. مایکروسافت نام سرویس جدید را new Resume Assistant انتخاب کرده است. 

بنابر اطلاعات ارائه شده توسط مایکروسافت در سرویس جدید از قابلیت هوش مصنوعی برای پیشنهاد لغات صحیح به منظور داشتن تعریف درستی از توانایی‌ها و قابلیت‌های کاربران مبتنی بر اطلاعات موجود در حساب‌های کاربری موجود در لینکدین بهره گرفته خواهد شد. همچنین این قابلیت جدید حتی قادر است تا همزمان با نوشتن رزومه در صورت وجود گزینه‌های مرتبط، پیشنهادات کاری را نیز به کاربر نمایش داده یا مقالاتی را در رابطه با نکات رزومه‌نویسی نشان دهد. در واقع بهتر است قابلیت جدید ورد مایکروسافت را نه یک راهنمای صرف برای نوشتن رزومه، بلکه سرویسی برای یافتن بهترین و آخرین لغات کلیدی و عناوین ترندی خواند که در بازار کار بیش از سایر عبارات مورد جستجو قرار می‌گیرند. 

مایکروسافت مدعی است که بیش از ۸۰ درصد از رزومه‌هایی که در سراسر جهان آماده می‌شوند، با استفاده از نرم‌افزار ورد نوشته و ویرایش می‌شوند، از این‌رو به اعتقاد مایکروسافت این ویژگی می‌تواند کمک شایانی به کاربرانی کند که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. البته اضافه شدن این ویژگی به معنای حذف تمپلیت‌های رزومه‌ی موجود در ورد نیست و این تمپلیت‌ها همچنان در دسترس کاربران هستند. 

مایکروسافت پس از تصاحب لینکدین با پرداخت بیش از ۲۶.۲ میلیارد دلار، قابلیت‌های متعددی از لینکدین را به عاریه گرفته و در سرویس‌ها و نرم‌افزار‌های خود در اختیار کاربران قرار داده است. برای مثال در ماه آوریل مایکروسافت اعلام کرد که از داده‌های موجود در سرویس لینکدین در داینامیکس ۳۶۵ استفاده خواهد کرد. همچنین باید به بهره‌گیری از کارت‌های پروفایل لینکدین در آفیس ۳۶۵ نیز اشاره کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که این ویژگی برای تمام کاربران مایکروسافت در دسترس نخواهد بود و طی ماه‌های آینده شاهد امکان دسترسی عمومی به آن خواهیم بود. 

 
منبع VENTURE BEAT

گلکسی اس 8 یکی از پرچم‌داران سال 2017 کمپانی سامسونگ است که چند ماهی از عرضه عمومی‌اش می‌گذرد. این غول تکنولوژی روز گذشته نسخه قرمز آن را به نام Burgundy Red در کره جنوبی عرضه کرد.

سامسونگ امروز یک رنگ تازه برای نسخه‌های مختلف گوشی گلکسی اس 8 معرفی کرد. این رنگ قرمز بورگاندی رسما در کره جنوبی عرضه شد و تعداد نسخه‌های این پرچم‌دار قدرتمند را به 6 رنگ مختلف و زیبا ارتقا داد.

به جز پنل پشتی که حالا قرمز بورگاندی شده، هیچ تغییر دیگری در این نسخه تازه اعمال نشده است. پنل جلوی این نسخه هم به رنگ مشکی طراحی شده است و اگر گلکسی اس 8 بورگاندی را در یک قاب محافظ قرار دهید، احتمالا هیچ‌کس متوجه نمی‌شود گوشی شما اصلا چه رنگی است.

کمپانی سامسونگ روز گذشته برای معرفی اس 8 قرمز یک تیزر تبلیغاتی تازه منتشر کرد که به خوبی می‌توانید منبع الهام رنگ بورگاندی را در آن مشاهده کنید.

نسخه کره‌ای گلکسی اس 8 صفحه نمایش 5.8 اینچی با وضوح تصویر WQHD+ دارد و به 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است. این گوشی از پردازنده اگزینوس 8895 قدرت می‌گیرد و ظرفیت باتری غیرقابل تعویضش 3000 میلی‌آمپر ساعت است. دکمه فیزیکی بیکسبی هم برای اجرای دستیار هوشمند اختصاصی کمپانی سامسونگ در کناره فریم آن تعبیه شده است.

هنوز هیچ خبری مبنی بر احتمال عرضه نسخه بورگاندی اس 8 خارج از کره جنوبی منتشر نشده است و به همین خاطر فعلا مشخص نیست چه پیش می‌آید. کمپانی سامسونگ چند ماه پیش هم نسخه صورتی اس 8 را به صورت اختصاصی تنها در کشور تایوان عرضه کرد. به همین خاطر حدس می‌زنیم شاید اس 8 بورگاندی هم قرار باشد تنها وارد بازار کره جنوبی شود.

منبع: جی اس ام
پنج شنبه 18 آبان 1396برچسب:, :: 21:57 :: نويسنده : کوروش کبیر

چندین و چند سال است که شرکت اپل لااقل در کشور امریکا بر تخت فرمانروایی بازار گوشی‎های همراه تکیه زده است و رقیبان سرسختش را از رسیدن به پادشاهی در این بازار ناکام کرده است. گزارش‌های جدید نشان می‎دهند که سلطنت اپل در این بازار در سه ماهه‌ی سوم سال 2017 میلای نیز همچنان پابرجا بوده است.

گزارشی که چند روز پیش از سوی موسسه تحقیقات بازار Strategy Analytics منتشر شده است، از این موضوع حکایت دارد که در سه ماهه سوم سال 2017 میلادی نیز همچنان شرکت اپل موفق  شده است تا رتبه خود را در صدر جدول عرضه‌ی گوشی‌ همراه در کشور ایالات متحده امریکا حفظ کند و برند برتری باقی بماند که بیش‌ترین تعداد فروش گوشی را به خود اختصاص داده است. البته شرکت اپل در حالی رتبه نخست این جدول را کسب کرده است که در این بازه زمانی هم تولید کم‎تری نسبت به گذشته داشته است و هم در بازار سهم کم‎تری را به خود اختصاص داده است.

بر پایه این گزارش‌ها، عرضه‌ی گوشی‎های آیفون شرکت اپل در سه ماهه‌ی سوم سال 2017 میلادی در رقم 12 میلیون گوشی ثابت بوده است که نسبت به همین مقطع زمانی در سال گذشته در حدود یک میلیون کاهش نشان می‎دهد. در این سه ماه، شرکت اپل تنها موفق شده است تا 30.4 درصد از بازار را در اختیار خود داشته باشد که این مقدار نیز از سهم سال گذشته‎ی اپلی‎ها 2 درصدی کم‎تر است.

اگر چه شرکت سامسونگ به عنوان رقیب سرسخت اپل، رتبه دوم را در این جدول نصیب خود کرده است، با وجود این عقب‌افتادگی، سامسونگی‎ها توانسته‎اند تولید خود را از 9.7 میلیون گوشی به 9.9 میلیون برسانند و یک درصد نیز به میزان سهمشان از بازار گوشی‎های همراه امریکا بیفزایند تا به جای 24.1 درصد، 25.1 درصد در این بازار وسوسه‎برانگیز سهم داشته باشند. همچون دوره‌‏های گذشته، شرکت‌های ال‎جی، ZTE و موتورولا در حفظ جایگاهشان در میان 5 برند برتر موفق ظاهر شده‏‌اند.

در این میان موتورولا شایسته‌ی دست‎مریزاد ویژه‎ای است، چرا که در سه ماهه‎ی سوم سال 2017 میلادی موفق شده است تعداد تولید گوشی و سهمش از بازار تلفن‎های همراه را تقریبا دو برابر کند و حدود 5 درصد از بازار امریکا را با کاربرانش، به تسخیر خود در بیاورد.   

علت موفقیت چشمگیر شرکت موتورولا در این بازه زمانی، همکاری این شرکت قدیمی امریکایی با هر چهار اپراتور پر مخاطب تلفن همراه در کشور امریکا و عرضه‌ی مدل‎های پرطرفداری مانند موتو زد 2 پلی در بازار گوشی‌های همراه، گزارش شده است. 



 

آیفون X در روز ۸ آبان ماه، در تمامی مدل‌ها و رنگ‌ها وارد بازار کشورمان شد. قیمت این گوشی در روز ابتدای ورودش آن‌چنان بالا بود که برای به ثبات رسیدنش باید ماه‌ها صبر کرد. تنها پس از گذشت یک روز از ورود آیفون ۱۰ به برخی بازارهای موبایل ایران، قیمت این گوشی به شدت کاهش پیدا کرد اما گویا هرچه قدر هم آیفون ۱۰ ارزان شود باز هم گران است! 

روند کاهش قیمت آیفون ۱۰ از همان اولین ساعات ورودش به بازار آغاز شده و تا بدین لحظه ادامه دارد اما با آغاز شدن طرح رجیستری که این روزها بیشتر دست به گریبان خریداران این گوشی شده به قول معروف یک شبه قیمت آیفون X را حدود ۲ میلیون تومان ارزان کرد! البته این کاهش قیمت مربوط به آیفون‌هایی است که به صورت قاچاق، مسافری یا به هر نحو دیگری وارد بازار کشورمان شده است و به صورت رسمی به فروش نمی‌رسد. تصویر زیر مربوط به یکی از خریداران آیفون X در ایران است که به گفته وی تنها پس از چند دقیقه از ورود سیم کارت به آیفون جدید خود با چنین پیامکی مواجه شده است:

هنوز به صورت رسمی مشخص نگردیده تکلیف آیفون‌ X ‌هایی که در حال حاضر به صورت غیر رسمی به فروش می‌رسند چه خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک صاحبان آیفون‌های غیر رسمی بتوانند با پرداخت هزینه جداگانه بابت مالیت، عوارض گمرک و... آیفون‌های جدید را به اوپراتور متصل و به ادامه انجام کار با آن بپردازند. در صورت اعلام / بیانیه رسمی جدیدی در رابطه با طرح رجیستری و آیفون X شما جی‌اس‌امی‌های عزیز را در جریان خواهیم گذاشت.

مقایسه قیمت iPhone X از اولین روز ورود به بازار تا امروز:
 
مدل حافظه‌داخلی رنگ قیمت ۸ آبان  قیمت ۹ آبان قیمت  ۱۵ آبان قیمت ۱۷ آبان (امروز)
iPhone X 64GB خاکستری فضایی 16,500,000 13,000,000 7,500,000 5,700,000
iPhone X 64GB نقره‌ای 17,100,000 13,000,000 7,500,000 5,700,000
iPhone X 256GB خاکستری فضایی 23,000,000 16,450,000 8,600,000 6,900,000
iPhone X 256GB نقره‌ای 23,000,000 18,000,000 8,600,000 6,900,000
مقایسه قیمت بدون و با گارانتی iPhone X:
 
مدل حافظه‌داخلی رنگ قیمت ۱۷ آبان بدون گارانتی قیمت ۱۷ آبان با گارانتی مدیاپردازش
iPhone X 64GB خاکستری فضایی 5,700,000 6,565,000
iPhone X 64GB نقره‌ای 5,700,000 6,565,000
iPhone X 256GB خاکستری فضایی 6,900,000 7,575,000
iPhone X 256GB نقره‌ای 6,900,000 7,575,000
  • نکته: تمامی قیمت‌ها به تومان و با نوسان همراه است. 

 

 

 

منبع: جی اس ام

چهار شنبه 17 آبان 1396برچسب:, :: 22:9 :: نويسنده : کوروش کبیر

آیفون در یکی دو سال اخیر به شدت پیرو راه کمپانی‌های دیگر شده است. سال قبل با استفاده از دوربین دوتایی و سال قبلش با معرفی نسخه پلاس اپل نشان داد که بعد از استیو جابز هیچ ترسی از دنبال کردن کمپانی‌های دیگر و نوآوری‌هایشان ندارد. امسال اپل در بخش صفحه‌نمایش از چند کمپانی دیگر پیروی کرده و صفحه‌نمایشی کاملا بدون حاشیه برای آیفون در نظر گرفته است. قاب جلوی آیفون 10 تماما از صفحه‌نمایش ساخته شده و تنها بخشی در بالای گوشی برای قرار گرفتن دوربین و سنسورها در نظر گرفته شده است.

حالا نوبت به آنباکسینگ آیفون X رسیده که توسط شرکت مدیاپردازش در اختیار ما قرار داده شده است. با هم ببینیم:



 
 
چهار شنبه 17 آبان 1396برچسب:, :: 21:53 :: نويسنده : کوروش کبیر

استارتاپ اسرائیلی کورفوتونیکس شکایتی علیه شرکت اپل به دادگاه ارائه کرده است. به ادعای شرکت اسرائیلی، اپل مالکیت معنوی فناوری آن‌ها را نقض کرده است. کورفوتونیکس مدعی است پتنت فناوری دوربین دوگانه‌ی استفاده‌شده در آیفون ۷ و آیفون ۸ پلاس به آن‌ها تعلق دارد و اپل بدون اجازه از این فناوری استفاده کرده است. آن‌ها می‌گویند حتی پیشنهاد همکاری به اپل داده‌اند؛ اما اپل از هرگونه پرداخت به این شرکت خودداری کرده و گفته است که بدون هیچ واهمه‌ای از پتنت آن‌ها استفاده خواهد کرد. طبق ادعای کورفوتونیکس، اپل به آنها گفته است: «فرآیند محکوم کردن ما سال‌ها زمان و میلیون‌ها دلار هزینه خواهد داشت.»

مشخص است که این یک پرونده‌ی معمولی نیست. کورفوتونیکس نسبتا زودتر از سایر شرکت‌ها به فناوری دوربین دوگانه دست پیدا کرد و با شرکت‌های صاحب‌نامی مانند سامسونگ و امنی‌ویژن نیز در این حوزه همکاری داشته است. حقیقت هرچه هست، به نظر می‌رسد اپل باید پاسخگوی اتهام وارده باشد.این پرونده از آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسد پیچیده‌تر است. اپل پتنت‌های دوربین دوگانه‌ی خود را دارد؛ بنابراین، آنچه اسرائیلی‌ها مدعی هستند که به آن‌ها متعلق بوده، احتمالا ایده‌ی استفاده از دوربین دوگانه است. کورفوتونیکس معتقد است اپل به‌تنهایی قادر به تولید دوربین دوگانه نبوده است. همچنین آن‌ها باید گفته‌های خود را مبنی بر سخنان اپل در خصوص نقض پتنت اثبات کنند. پرونده‌های زیادی در خصوص نقض پتنت وجود دارد و در آن‌ها شاکیان قسم می‌خورند که شرکت سازنده را در جریان مالکیت معنوی خود قرار داده بودند؛ اما ماجرای این پرونده کمی متفاوت است. مسلما دادگاه مدارک موثق در این مورد درخواست خواهد کرد.

 

منبع: زومیت

بر اساس یک گزارش، شرکت سامسونگ در حال حاضر با ارتش ایالات متحده روی ساخت یک شبکه بی‌سیم جدید با پهنای باند 5G کار می‌کند؛ شبکه جدید برای اتصال سریع و شبکه فناوری Line-of-sight (مسیر مستقیم و اساساً خط راست موج رادیویی بین آنتن‌های فرستنده و گیرنده) طراحی شده است.

گزارش شده است که سامسونگ برای پیشبرد آزمایش‌های توسعه‌ای خود از ابزار و سیستم موج ۲۸ گیگاهرتز قبل از این‌که تجاری شوند استفاده می‌کند و همچنین آزمایش‌های 4G در فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز را با استفاده از فناوری سلول کوچک4G LTE پیش می‌برد.

تری هالوورسن، مدیر تکامل فناوری اطلاعات و ارتباطات موبایل و مدیر بازرگانی الکترونیکی سامسونگ الکترونیکس، اعلام کرده است که چون این فناوری بر مبنای فاکتورهای تجاری موجود شکل می‌گیرد، شبکه جدید 5G ارزان خواهد بود. هالوورسن در گذشته مدیر فناوری اطلاعات در وزارت دفاع ایالات متحده بود.

او همچنین اشاره کرد که شبکه ایمن‌تر خواهد بود؛ مثلا برای زمانی که پهنای باند وسیعی دارید، می‌توانید سطوح بالایی از رمزگذاری را بدون آسیب رساندن به سرعت اتصال استفاده کنید.

شبکه برای اتصال‌های Line-of-sight به آنتن‌های کوچک با چندین جهت متکی است.؛ به این دلیل که در صورت لزوم، شبکه بتواند در محیط‌های فاقد GPS با حجم زیادی از جریان داده عمل کند.

این موضوع به گره‌های هوایی محدود نمی‌شود و می‌تواند به‌عنوان یک شبکه زمینی، با استفاده از گره‌های زمینی به‌عنوان مکانیسم‌های ایستگاه تقویت عمل کند.

هالوورسون اشاره کرد که به‌منظور گسترش اتصال Line-of-sight، می‌توان آنتن‌ را روی هواپیماهای بدون سرنشین نصب کرد.

 
منبع: زومیت

جذابیت خبرهایی که در مورد پرچمداران گوشی‎های همراه منتشر می‌شود، باعث شده تا از حاشیه‎های بازار محصولات دیجیتال غافل بمانیم و کم‎تر در مورد محصولات بی‎ادعا در این حوزه بشنویم. گوشی کوچک نیچ فون اس یکی از این محصولات است که نه قرار است پرچمدار برندی بشود و نه می‏‌خواهد با قیمت‎های نجومی بازار را در هم بریزد!

بیش از 10 سال است که شرکت اپل دنیای گوشی‎های همراه را با معرفی گوشی‎های آیفون دگرگون کرده است و تاریخ این فناوری را به قبل و بعد از عرضه آیفون تقسیم‎بندی کرده است. اکنون خبر می‎رسد درست در هنگامه‏‌ای که صفحه‌نمایش‌های Oled و رم‎های 8 گیگابایتی در بازار پرچمداران گوشی‎های همراه جولان می‎دهد، یکی از گوشی‎سازان تصمیم گرفته است تا یاد گذشته‎ها بکند و با محصولی متفاوت ما را به دورانی بازگرداند که گوشی‎های همراه ساده‌تر ،کوچک‏تر و صد البته ارزان‎تر ساخته می‎شدند. جالب اینجاست که این گوشی را شرکتی می‎سازد که علی‎رغم نامش (FutureModel) آنچنان هم در رویای آینده‎ای متفاوت سیر نمی‎کند و به نظر می‎رسد بیش‎تر دل در گروی گذشته‎ها دارد. این گوشی جدید که نیچ فون اس نام گرفته است، با اینکه از سیستم‏‌عامل پرطرفدار اندروید بهره‎مند است اما کار چندانی از دستش بر نمی‏‌آید و تنها برای برقراری تماس، ارسال پیام کوتاه و گوش دادن به موسیقی مناسب است. اگر این کوشی را درستانتان بگیرید و از نزدیک به تماشا بنشینید، به شباهت بسیار زیاد گوشی، با ماشین حسابی کوچک، اما عجیب و غریب پی خواهید برد. از نظر جثه نیز، نیچ فون اس، قد و قامتی در اندازه‏‌های  کارت‌‏های عابر بانک‎ دارد.    

اولین بار نسخه‏‌ی ژاپنی وب‎سایت Engadget بود که توجه مخاطبان کنجکاو را به این گوشی تازه از راه رسیده، جلب کرد و تصاویری دیده نشده نیز از شکل و ظاهر غریب آن در فضای مجازی منتشر کرد. بر پایه گزارش سایت Engadget این گوشی از تاریخ دهم نوامبر 2017 میلادی در بازار گوشی‌های همراه کشور ژاپن عرضه خواهد شد و در حدود 95 دلار نیز قیمت خواهد داشت.


 

معلوم نیست سازندگان این گوشی چطور توانسته‏‌اند نسخه‏‌ی زیرخاکی 4.2 اندروید را بر روی این گوشی تازه نفس سوار کنند. صفحه‏‌ی نمایش این گوشی نیز از نزدیک شبیه یک ساعت بزرگ دیجیتالی است. هنوز مشخص نیست که آیا هیچگونه امکان اضافه‎ای! بر روی این گوشی برای بهتر شدن رابط‌کاربری آن نصب شده است یا خیر. اما به نظر می‎رسد که این گوشی از پس ضبط پیام‏‌های صوتی، اتصال به هدفون آن هم با فناوری بلوتوث! و پخش موزیک بر بیاید. با وجود اینکه شکل و شمایل نیچ فون اس بسیار به ماشین حسابی جیبی شباهت دارد، اما اصلا بعید نخواهد بود که حتی برنامه ماشین حساب نیز بر روی صفحه‏‌ی نمایش گوشی در دسترس نباشد.

این محصول جدید مفهوم گوشی‎های سبک را در ذهن کاربران زنده می‌کند. گوشی‎های جمع و جور و ارزانی که چند نمونه از آن‎ها در همین سال 2017 میلادی به بازار معرفی شدند. معمولا برقراری تما‌‎س‌های تلفنی، تنها کاری است که از دست این گوشی‎ها بر می‎آید و این قبیل گوشی‎ها با اپلیکیشن و این دست تجملات! میانه‎ی چندانی ندارند. در واقع شاهکاری که باید از چنین گوشی‎هایی انتظار داشت، ذخیره‌‏سازی شماره تلفن مخاطبان در فهرست تماس‎های گوشی است. اگر چه احتمال اینکه این گوشی‎ها در بازار هوشمندهای همراه، محصولی پر طرفدار از آب در بیایند، بسیار اندک است، اما همین واقعیت که همچنان مدل‎های مختلفی از این قبیل گوشی‎ها ساخته می‎شود و علی‎رغم توانمندی‎های اندک در بازار به فروش می‎رسد، ثابت می‎کند هنوز تعدادی از ماها مشتاقیم تا حتی اگر شده برای چند شب و چند روز، از شر اینترنت و شبکه‌‏های اجتماعی خلاص شویم و با گوشی که فقط زنگ می‎خورد و زنگ می‎زند به دل طبیعت بزنیم!  

سه شنبه 16 آبان 1396برچسب:, :: 22:15 :: نويسنده : کوروش کبیر

کسی نیست که نام سامسونگ و محصولات آن، به ویژه گوشی‌های هوشمند این غول کره‌ای را نشنیده باشد. سامسونگ تا امروز گوشی‌های متنوعی را روانه‌ی بازار کرده است که بسیاری از آنها ارزش خرید بالایی دارند.

تا چند سال قبل که صحبت از یک گوشی سامسونگ می‌شد، بسیاری از کاربران و خریداران یاد زبان طراحی محصولات این کمپانی می‌افتادند که باعث روی خرید آنها تاثیر منفی داشت. اما این غول دنیای تکنولوژی به یکباره در طراحی گوشی‌های خود، به ویژه محصولات میان‌رده و پرچمدار این کمپانی تغییراتی اساسی ایجاد کرد که نه تنها باعث رضایت خریداران شده است، بلکه سبب شده تا با گوشی‌های زیبایی از این شرکت روبه‌رو باشیم.

هر ساله سامسونگ گوشی‌های زیادی را وارد بازار می‌کند که در بازه‌های قیمتی متفاوت با مشخصات فنی متنوع به فروش می‌رسند. فروش خوبی گوشی‌های سامسونگ سبب شده است تا این کمپانی در صدر جدول برترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در دنیا قرار بگیرد. در این مطلب قصد داریم سه گوشی سامسونگ را به شما معرفی کنیم که در سال 2017 با توجه به قیمت، مشخصات و طراحی خود ارزش خرید بالایی دارند.

گلکسی اس 8

اولین گوشی سامسونگ که به معرفی آن می‌پردازیم گلکسی اس 8 است که یکی از بهترین گوشی‌های فعلی بازار است. این گوشی سامسونگ طراحی بسیار زیبا و جذابی دارد که از شیشه و فلز تشکیل شده است. بدنه‌ی کشیده، بهره‌گیری از نمایشگر اینفینیتی و نسبت تصویر 18 به 9 باعث شده است تا با محصولی متمایز از غول کره‌ای روبه‌رو باشیم.

در حالی که گلکسی نوت 8 تازه وارد بازار شده است و گلکسی اس 8 پلاس نیز قیمت به نسبت بالاتری دارد، گلکسی اس 8 می‌تواند بهترین گوشی سامسونگ باشد که به عنوان یک پرچمدار ارزش خرید زیادی دارد. این گوشی به یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای اکسینوس 8895 یا در برخی بازارهای پردازنده‌ی اسنپدراگون 835 با معماری 64 بیتی، 4 گیگابایت رم، حافظه‌ی داخلی 64 گیگابایتی با پشتیبانی از کارت حافظه‌ی خارجی تا 256 گیگابایت، نمایشپر 5.8 اینچی سوپر امولد با رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل، محافظ گوریلا گلس 5 و تراکم 570 پیکسل بر اینچ، دوربین قدرتمند 12 مگاپیکسلی، دوربین جلوی 8 مگاپیکسل، باتری 3000 میلی آمپر ساعتی و سیستم عامل اندروید 7 مجهز شده است.

طراحی زیبا، صفحه نمایش خیره‌کننده، دوربین قدرتمند، سرعت عملکرد فوق‌العاده و میزان شارژدهی بسیار خوب در کنار دیگر مشخصات بارز این محصول سبب شده است این گوشی سامسونگ ارزش خرید بالایی داشته باشد.

گلکسی A7 نسخه 2017

سامسونگ تا کنون سه نسل از گوشی‌های سری A را برای رقابت با دیگر گوشی‌های میان‌رده‌ی دنیا روانه‌ی بازار کرده است که به دلیل بهره‌گیری از طراحی زیبا، کیفیت ساخت بالا و مشخصات فنی قابل قبول، طرفداران زیادی دارند. این سری از گوشی سامسونگ در سه مدل A3، A5 و A7 به فروش می‌رسند که مدل Galaxy A7 2017 یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ و بازار است.

این گوشی سامسونگ که نسبت به نسل‌های قبلی خود پیشرفت کرده است، از طراحی فلز و شیشه، پردازنده‌ی هشت هسته‌ای اکسینوس 7880 با فرکانس کاری 1.9 گیگاهرتز و معماری 64 بیتی، رم 3 گیگابایتی، حافظه‌ی داخلی 32 گیگابایتی، نمایشگر 5.7 اینچی سوپر امولد با رزولوشن فول اچ‌دی، دوربین 16 مگاپیکسل، دوربین جلوی 16 مگاپیکسل، باتری 3600 میلی آمپر ساعتی و سیستم عامل اندروید 6 با قابلیت دریافت اندروید 7 بهره می‌برد.

این گوشی سامسونگ به دلیل طراحی زیبا و فراتر از سطح محصولات میان‌رده، نمایشگر باکیفیت، دوربین قدرتمند، شارژدهی بسیار خوب و سرعت عملکرد قابل قبول می‌تواند یکی از گزینه‌های خرید شما باشد.

گلکسی اس 7

شاید گلکسی اس 7 پرچمدار سال گذشته‌ی سامسونگ باشد، اما همچنان این گوشی سامسونگ یکی از بهترین محصولات بازار است که پکیجی کامل از یک گوشی خوش‌قیمت را به شما ارائه می‌کند و حتی می‌تواند چندین سال گوشی شماره یک شما باشد.

گلکسی اس 7 دوربین بسیار خوبی دارد، شارژدهی آن نسبت به رقبا عملکرد بهتری دارد و دوربین این گوشی سامسونگ هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

این گوشی سامسونگ به یک پردازنده‌ی اسنپدراگون 820 یا اکسینوس 8890، رم 4 گیگابایتی، 32 یا 64 گیگابایت حافظه‌ی داخلی، صفحه نمایش 5.1 اینچی با رزولوشن 2560 در 1440 پیکسل و محافظ گوریلاگلس 4، دوربین 12 مگاپیکسلی، دوربین جلوی 5 مگاپیکسل، باتری 3000 میلی آمپر ساعتی و سیستم عامل اندروید 6 مارشمالو با قابلیت به‌روزرسانی به اندروید 7 نوقا مجهز شده است.

یکی از نکاتی که نباید فراموش کنید این است که شما می‌توانید این گوشی سامسونگ یا دیگر محصولات خوش‌قیمت و جذاب این برند کره‌ای را به صورت کارکرده‌ و تمیز نیز خریداری کنید. برای خرید هر یک از گوشی‌های سامسونگ که دوست دارید می‌توانید سری به سایت شیپور بزنید.

 

منبع: جی اس ام

سه شنبه 16 آبان 1396برچسب:, :: 22:12 :: نويسنده : کوروش کبیر

اپل طبق عادت همیشگی خود نسل جدید گوشی‌هوشمندش را در جریان مراسمی که شهریور ماه سال جاری برگزار شد، معرفی کرد. آیفون ۱۰ اپل به عنوان نسخه‌ی مخصوص دهمین سالگرد عرضه‌ی آیفون به بازار در کنار دو نسخه‌ی دیگر با عنوان آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس رونمایی شد، حال آنکه این گوشی با تاخیری چند هفته‌ای پس از عرضه‌ی آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس راهی بازار شد. با وجود تاخیر در عرضه‌ی آیفون ۱۰، بنابر برآوردهای انجام شده این گوشی موفق شد تا فروشی بهتر از دو نسخه‌ی آیفون ۸ را تجربه کند.

آیفون ۱۰ اپل از وجود دوربین دوگانه با چینش عمودی در کنار یک نمایشگر ۵.۸ اینچی تمام صفحه بهره می‌برد. در قلب این گوشی تراشه‌ی A11 بایونیک قرار گرفته که از وجود یک واحد پردازشی مبتنی بر شبکه‌های عصبی بهره می‌برد. از جمله‌ی ویژگی‌های جدید این گوشی باید به بهره‌گیری از فناوری فیس آیدی در آن اشاره کنیم که در تست‌های اولیه زومیت عملکردی بسیار بهتر از سایر فناوری‌های مشابه را به نمایش گذاشته است.

آیفون ۱۰ توسط مدیاپردازش در اختیار زومیت قرار گرفته و در ادامه می‌توانید جعبه گشایی این گوشی هوشمند را به نظاره بنشینید.

 
منبع زومیت
پيوندها
  • بیت کویین
  • بیت کویین
  • اسپرت اریو
  • اپشن اریو z300
  • کادو تولد

  • تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان technolagy و آدرس technolagy.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: